Persbericht
Sinds 2007 16 Nederlandse fairtrade gemeenten
Delft Wereldwijd 1000e Fairtrade Gemeente
Op zaterdag 4 juni wordt de mijlpaal van 1000 Fairtrade Gemeenten bereikt. Op die dag krijgen wereldwijd een 7 tal steden, waaronder Madrid, Seattle en Delft, de titel Fairtrade gemeente. De uitreiking van de titel aan burgemeester Verkerk vindt in Delft om 15.00 uur plaats op de Markt. De stad viert de mijlpaal van 1000 Fairtrade Gemeenten onder andere met het loslaten van 1000 ballonnen voorzien van kaarten waarop bedrijven en instellingen vertellen waarom zij aan de campagne meedoen. Daarmee roepen zij nog eens duizend mensen op om ook van hun gemeente een Fairtrade Gemeente te maken. Fairtrade betekent dat boeren en producenten in
Fairtrade Gemeenten moeten jaarlijks aantonen dat zij aan zes criteria voldoen. Deze zes criteria zijn: 1) Er is een lokale werkgroep met mensen uit alle hoeken van de samenleving, 2) de Lokale overheid steunt de campagne en koopt fairtrade producten in, 3) winkels en horeca verkopen fairtrade, 4) organisaties/bedrijven gebruiken fairtrade, 5) de werkgroep zorgt voor veel media-aandacht en 6) Er bestaat een lokaal initiatief op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Wat betekent de toekenning van Fairtrade Gemeente voor een stad? Anke van Duren, binnen de gemeente Groningen verantwoordelijk voor de campagne: "Geweldig dat Delft nu ook fairtrade gemeente is geworden. Voor Groningen heeft de titel het begrip fairtrade blijvend op de politieke agenda gezet. Zo organiseren wij veel acties om het publiek bewust te maken van het belang van eerlijke handel. Komend weekend houden we bijvoorbeeld een boottocht met 'fair bananen boten' door onze grachten. Onze burgemeester plakt persoonlijk de fairtrade stickers op de etalages van nieuwe fairtrade winkels. Door onze campagnes raken ook scholen en stichtingen in onze stad steeds meer geïnteresseerd in de afname van fairtrade producten." Haar collega Yvonne Reckens uit Arnhem vult aan: "Wij hebben gemerkt dat sinds de toekenning de belangstelling van bedrijven en instellingen enorm is gegroeid. We moeten tegenwoordig zelfs kiezen met wie we in zee gaan. Veel bedrijven erkennen ook het commerciële belang van een fairtrade uitstraling. Het publiek hecht steeds meer waarde aan de afkomst van producten, ondanks dat ze vaak niet goedkoper zijn dan andere producten."
Noot,