FloraHolland
Greenportcafé Aalsmeer: 'Bloemen en planten verdienen beter'
AALSMEER (30 MEI 2011) - 'SAMENWERKING INTENSIVEREN EN
INTERNATIONALISEREN'
,,Nieuwe marktsegmenten en concepten ontwikkelen vereist meer
samenwerking. Samenwerking is ook nodig om innovaties sneller
marktwaardig te krijgen. De Greenportorganisaties kunnen ondernemers
hierin ondersteunen''. Dat was een van de conclusies van Marcel
Claessen, voorzitter van Flower Mainport Aalsmeer, aan het eind van het
eerste Greenportcafé op 26 mei in Showkas de Arendshoeve in
Aalsmeerderbrug. Ruim 100 gasten kwamen erop af. ,,Uit de gehele
sierteeltcluster'', stelde vice-voorzitter Pieter Litjens van Greenport
Aalsmeer tevreden vast.
'Bloemen en planten verdienen beter' was het thema van het
Greenportcafé, mede omdat de prijsvorming voor veel producten onder
druk staat. ,,De groothandel is daar ook niet gelukkig mee'', aldus
Marco van Zijverden, ceo van Dutch Flower Group. Hij ging in op
strategie en samenwerking, met als concreet voorbeeld onder meer de
recent gevormde alliantie met het Mavuno Network. Volgens Van Zijverden
is deze alliantie het gevolg van de keuze van beide bedrijven om zich
verder te specialiseren op de activiteiten, waar zij goed in zijn. ,,De
Dutch Flower Group in marketing en logistiek, Mavuno Network met
kwekerij Oserian in productie en productontwikkeling. Dat leidt tot
optimalisatie in de keten van producent tot consument'', legde hij
uit.
Greenport essentieel
De Greenport is volgens Dutch Flower Group essentieel voor Nederland
als draaischijf in de internationale sierteeltsector. Verbetering van
de bereikbaarheid, het stimuleren van duurzaamheid, kennis en innovatie
en het profileren van de sector op de arbeidsmarkt en in het onderwijs
zijn volgens Van Zijverden thema's waar de Greenportorganisaties aan
moeten werken.
Peter Oei, directeur van SIGN (Stichting Innovatie Glastuinbouw
Nederland) presenteerde aan de Greenportcafébezoekers verschillende
voorbeelden van 'out-of-the-box' denken. ,,Planten zuiveren de lucht en
verbeteren de akoestiek. Met mobiele plantenwanden kun je de directe
leefomgeving dus verbeteren en daarmee creëer je nieuwe markten. En met
planten als dakbedekking kun je warmte veel beter binnen houden en de
temperatuur gelijkmatiger houden. Gemeenten kunnen hierbij het goede
voorbeeld geven'', riep hij op.
Koplopersloket ondernemers
Oei meldde verder, dat in het kader van het topsectorenbeleid van het
ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie aan de minister
wordt voorgesteld het bestaande Koplopersloket een zwaardere rol te
geven. ,,Innovaties lopen vaak vast op een risicomijdende interpretatie
van regelgeving. Of omdat er nog geen regels voor zijn. Het
Koplopersloket kan op verzoek van ondernemers een zwaarwegend objectief
advies geven aan vergunningverleners bij gemeenten of provincies'',
aldus Oei.
Zijn presentatie sloot hij af met de stelling, dat innovaties
noodzakelijk zijn om marges te verhogen en de voorsprong van de
Nederlandse sierteeltsector te behouden.
De presentatie van directeur Ivo Brautigam van Bloemenbureau Holland
ging over 'de kracht van emotie in de sierteeltmarketing'. Hij hield
een pleidooi om af te stappen van het communiceren van
functionaliteiten, zoals kwaliteit, versheid en diversiteit. Brautigam
bewees de waarde van emotie bij de verkoop van bloemen en planten door
te praten over identiteit. ,,Want functionaliteit is te kopiëren en
identiteit, zoals die van 'Holland', niet''. Hij combineerde dat met de
mogelijkheden van nieuwe media, zoals hyves, linked in, facebook en
twitter. Een succesvol voorbeeld is de benadering van de bruidsmarkt in
Italië, dat Bloemenbureau Holland nu verder gaat uitrollen over Europa.
De presentaties riepen ook vragen op. Zo werd gesteld, dat door
Nederlandse telers betaalde promotie ook het verbruik van importbloemen
bevordert. ,,Internationale samenwerking, ook bij promotie, is de beste
optie hiermee om te gaan'', was het antwoord van Marcel Claessen.
Het volgende Greenportcafé Aalsmeer in het najaar gaat over
verdienmodellen en duurzaamheid. ,,Met het warmtegebruik uit
biovergisting is showkas de Arendshoeve daar een mooi voorbeeld van'',
aldus Litjens.