FNV Bondgenoten

Liberalisering beroepsgoederenvervoer moet stopgezet


* 31-05-2011


FNV Bondgenoten pleit woensdag 1 juni in een rondetafelgesprek met de Kamercommissie infrastructuur en milieu voor stopzetting van de liberalisering. De bond wil handhaving van de huidige regels in het beroepsgoederenvervoer.

Edwin Atema van FNV Bondgenoten: "We zien echt dat de werkgeversorganisatie reageert vanuit een papieren werkelijkheid. Wekelijks vallen er bedrijven om met als reden de concurrentie uit het Oosten. FNV Bondgenoten is dan ook van mening dat een verdere liberalisering van het beroepsgoederenvervoer absoluut onacceptabel is."

Uitbuiting en mensonterende toestanden

In de afgelopen maanden is er een aantal malen in de landelijke pers aandacht geweest voor uitbuitingspraktijken in het beroepsgoederenvervoer over de weg. In de praktijk worden de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs dagelijks geconfronteerd met mensonterende toestanden. Oost-Europese chauffeurs die weken of zelfs soms maanden achtereen in hun vrachtwagen leven. Deze chauffeurs zijn allen actief op de Nederlandse vervoersmarkt en verdienen veelal ver onder het minimumloon, EUR 3,- per uur is geen uitzondering.

'Opstelling TLN schaadt sector'

De kaderleden van FNV Bondgenoten die werken in de goederentransport verbazen zich dan ook over de uitspraken van Alexander Sakker (voorzitter van Transport en Logistiek Nederland), die de zorgen van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs afdoet als lariekoek. Al langere tijd steekt TLN veel energie in het verbeteren van het imago van de sector. De kaderleden snappen dan ook niet dat de voorzitter van de werkgeversorganisatie deze zorgen afdoet als lariekoek. Zij zijn dan ook van mening dat de opstelling van TLN de sector juist schaadt.

'TLN geen benul van situatie werkvloer'

Kaderlid Klaas Lingbeek uit Nieuwe Pekela: "Wij, de vrachtwagenchauffeurs van Nederland, de motor van de economie, hebben sterk de indruk dat TLN geen flauw benul heeft wat er op de werkvloer aan de hand is of dat ze het simpelweg geen moer kan schelen dat er mensen worden uitgebuit in het Nederlandse goederenvervoer. Wij, de kaderleden van FNV Bondgenoten, zetten ons dag en nacht in voor onze sector."

TLN doet beschuldigingen af als lariekoek

"Een aantal weken geleden hebben we in Groningen bij de jaarvergadering van TLN onze zorgen via een pamflet onder het voetlicht proberen te brengen. Het antwoord van de heer Sakker was eenvoudigweg `lariekoek, de Nederlandse werkgevers maken op een ordentelijke manier gebruik van de mogelijkheden van Europese regelgeving'. Hiermee sla je echt elke dialoog dood. Vandaar ook de eerste singel van DJ Sak!".

Een Nederlands salaris

Binnen niet al te lange termijn gaat FNV Bondgenoten de eerste dossiers naar buiten brengen. Edwin Atema van FNV Bondgenoten: "Voordat we samen met de leden uit de betreffende bedrijven de verhalen wereldkundig maken, krijgen eerst de opdrachtgevers van deze bedrijven de gelegenheid om samen met ons te zorgen voor een eerlijke verdeling van de koek. Op de Nederlandse vervoersmarkt heb je een Nederlands salaris, is het motto van FNV Bondgenoten, of er nu een Pool, Hongaar of een Nederlander achter het stuur zit."