Liberalisering beroepsgoederenvervoer moet stopgezet
* 31-05-2011
FNV Bondgenoten pleit woensdag 1 juni in een rondetafelgesprek met de
Kamercommissie infrastructuur en milieu voor stopzetting van de
liberalisering. De bond wil handhaving van de huidige regels in het
beroepsgoederenvervoer.
Edwin Atema van FNV Bondgenoten: "We zien echt dat de
werkgeversorganisatie reageert vanuit een papieren werkelijkheid.
Wekelijks vallen er bedrijven om met als reden de concurrentie uit het
Oosten. FNV Bondgenoten is dan ook van mening dat een verdere
liberalisering van het beroepsgoederenvervoer absoluut onacceptabel
is."
Uitbuiting en mensonterende toestanden
In de afgelopen maanden is er een aantal malen in de landelijke pers
aandacht geweest voor uitbuitingspraktijken in het
beroepsgoederenvervoer over de weg. In de praktijk worden de
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs dagelijks geconfronteerd met
mensonterende toestanden. Oost-Europese chauffeurs die weken of zelfs
soms maanden achtereen in hun vrachtwagen leven. Deze chauffeurs zijn
allen actief op de Nederlandse vervoersmarkt en verdienen veelal ver
onder het minimumloon, EUR 3,- per uur is geen uitzondering.
'Opstelling TLN schaadt sector'
De kaderleden van FNV Bondgenoten die werken in de goederentransport
verbazen zich dan ook over de uitspraken van Alexander Sakker
(voorzitter van Transport en Logistiek Nederland), die de zorgen van de
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs afdoet als lariekoek. Al langere tijd
steekt TLN veel energie in het verbeteren van het imago van de sector.
De kaderleden snappen dan ook niet dat de voorzitter van de
werkgeversorganisatie deze zorgen afdoet als lariekoek. Zij zijn dan
ook van mening dat de opstelling van TLN de sector juist schaadt.
'TLN geen benul van situatie werkvloer'
Kaderlid Klaas Lingbeek uit Nieuwe Pekela: "Wij, de
vrachtwagenchauffeurs van Nederland, de motor van de economie, hebben
sterk de indruk dat TLN geen flauw benul heeft wat er op de werkvloer
aan de hand is of dat ze het simpelweg geen moer kan schelen dat er
mensen worden uitgebuit in het Nederlandse goederenvervoer. Wij, de
kaderleden van FNV Bondgenoten, zetten ons dag en nacht in voor onze
sector."
TLN doet beschuldigingen af als lariekoek
"Een aantal weken geleden hebben we in Groningen bij de jaarvergadering
van TLN onze zorgen via een pamflet onder het voetlicht proberen te
brengen. Het antwoord van de heer Sakker was eenvoudigweg `lariekoek,
de Nederlandse werkgevers maken op een ordentelijke manier gebruik van
de mogelijkheden van Europese regelgeving'. Hiermee sla je echt elke
dialoog dood. Vandaar ook de eerste singel van DJ Sak!".
Een Nederlands salaris
Binnen niet al te lange termijn gaat FNV Bondgenoten de eerste dossiers
naar buiten brengen. Edwin Atema van FNV Bondgenoten: "Voordat we samen
met de leden uit de betreffende bedrijven de verhalen wereldkundig
maken, krijgen eerst de opdrachtgevers van deze bedrijven de
gelegenheid om samen met ons te zorgen voor een eerlijke verdeling van
de koek. Op de Nederlandse vervoersmarkt heb je een Nederlands salaris,
is het motto van FNV Bondgenoten, of er nu een Pool, Hongaar of een
Nederlander achter het stuur zit."
FNV Bondgenoten