Ingezonden persbericht
Amsterdam, 1 juni 2011
Post Mortem: Liefdesverhaal met politieke ondertoon + Cinema Chile, festival rond de recente Chileense cinema
Post Mortem is de openingsfilm van Cinema Chile, een festival rond de recente Chileense cinema ( 2 t/m 15 juni) in EYE Film Instituut Nederland.
De nieuwste film van de Chileense filmer Pablo Larraín speelt zich af in 1973 ten tijde van de militaire coup, een van de donkerste periodes uit de Chileense geschiedenis. Een werknemer van het mortuarium in Santiago de Chile koestert een heimelijke liefde voor zijn buurvrouw, een ex-nachtclubdanseres. Plotseling is ze verdwenen. Larraín trok eerder de aandacht met de internationaal geprezen speelfilm Tony Manero (2008), die in Cannes zijn première beleefde.
Post Mortem is vanaf 9 juni te zien in EYE Vondelpark (Amsterdam), Ketelhuis (Amsterdam), Filmhuis Den Haag, 't Hoogt (Utrecht), Lantaren Venster (Rotterdam) & Lux (Nijmegen). Als bijprogramma is Tony Manero vanaf 2 juni te zien in EYE Vondelpark (Amsterdam) en Filmhuis Den Haag.
Cinema Chile, festival rond de recente Chileense cinema, 2 t/m 15 juni, EYE Vondelpark (Amsterdam).
Cinema Chile
Rondom de uitbreng van Post Mortem organiseert EYE van 2 t/m 15 juni Cinema Chile, een festival met de nieuwste Chileense speelfilms, documentaires, korte films, een talkshow en Q&A's met jonge Chileense makers. Cinema Chile besteedt bijzondere aandacht aan de politieke geschiedenis van Chili en de kunstzinnige en maatschappelijke betekenis van de Chileense film, die de afgelopen jaren een ware opleving kent.
Het festival Cinema Chile opent op 2 juni met de vertoning van Post Mortem en La nana. Op 3 juni vindt een talkshow plaats o.l.v. Floortje Smit (de Volkskrant) met Bruno Bettati (producent Manuel de Ribera) Nayra Ilic (Metro cuadrado) en Théo Court (Ocaso).
Op 5 juni vindt vanaf 11.00 een Chileense filmdag plaats. Een speciale dag met het beste dat de nieuwe Chileense film te bieden heeft.
Op 7 juni vindt naar aanleiding van Cinema Chile tevens een speciale avond plaats rond Chili gerelateerde films uit de EYE collectie, 'Chili door Nederlandse ogen', waarin onder andere werk te zien is van Joris Ivens en Johan van der Keuken.
Post Mortem
Chili, 1973. De 55-jarige Mario leeft een teruggetrokken bestaan: in het lijkenhuis typt hij autopsierapporten uit, en thuis kijkt hij met verlangende ogen naar zijn buurvrouw, de net ontslagen nachtclubdansers Nancy. Op 11 september schrikt Mario wakker: Nancy is spoorloos verdwenen, haar communistische vader en broer ruw van hun bed gelicht en gearresteerd. De door de CIA gesteunde militaire coup om de socialistische president Salvador Allende af te zetten is in volle gang, tanks rijden door de stad en de lijken van burgers liggen op straat. Mario maakt zich op voor een barre zoektocht naar zijn verdwenen, onbereikbare liefde.
Larraín schreef zelf het scenario voor zijn 'autopsie van Chili', waar het gewelddadige politieke verleden sporen heeft nagelaten die voor de jongere generaties steeds minder invoelbaar zijn. Voor Post Mortem baseerde de regisseur zich deels op de autopsierapporten rond de onopgehelderde dood van Salvador Allende.
Festivals en prijzen
Na de première op het filmfestival van Venetië (competitieprogramma) was Post Mortem onder andere te zien op de prestigieuze festivals van San Sebastian, New York en Rotterdam. Op het International Festival of Latin American Cinema in Havana (Cuba) won Larraíns derde speelfilm onder meer de FIPRESCI-prijs van de internationale filmkritiek, de prijs voor beste film en scenario en die voor beste acteur en actrice. De jury van het Latin American Film Festival (Utrecht) wees in mei van dit jaar Post Mortem aan als winnaar van de Latin Angel Jury Award.
Over de regisseur
Pablo Larraín (1976, Chili) studeerde aan de Universidad De Artes, Ciencias y Communicación van Santiago en is een van de oprichters van het productiebedrijf Fabula. In 2006 debuteerde hij met Fuga. Zijn tweede film Tony Manero (2008) - over een imitatiewedstrijd rond John Travolta's personage uit Saturday Night Fever - beleefde zijn première op het filmfestival van Cannes en won internationale prijzen.
Director's statement
'Dit is het verhaal van een ogenschijnlijk onbelangrijk en oncharmant koppel. Het speelt zich af in het Chili ten tijde van de militaire coup. Mario jaagt een onmogelijke liefde na, net zoals het land een nobel maar onbereikbaar politiek model (socialisme) als ideaal heeft. Dit alles te midden van de lijken van al die mensen die de militaire idealen niet overleefden omdat deze zonder inachtneming van kosten of gevolgen zijn doorgedrukt. De film toont de verwarring, de absurditeit en de nasleep van een reis zonder doel.'
Post Mortem (CL/DL/Mex 2010)
Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld
35mm - kleur - 98 minuten
Regie Pablo Larraín
Scenario Pablo Larraín, Alfredo Castro
Camera Sergio Armstrong
Geluid Matías Valdés
Montage Andrea Chignoli
Art-direction Polin Garbizu
Met Alfredo Castro, Antonia Zegers, Jaime Vadell, Amparo Noguera, Marcelo Alonso, Marcial Tagle
Distributie EYE Film Instituut Nederland
EYE Film Instituut Nederland
EYE is het nieuwe instituut voor film in Nederland. Het beheert een wereldwijd gerenommeerde collectie van ruim 37.000 films waaraan het regelmatig Nederlandse en ook buitenlandse titels toevoegt. Het instituut staat bekend om zijn kennis en expertise op het gebied van restauratie, onderzoek, educatie, internationale promotie en marketing van film. EYE organiseert het hele jaar door retrospectieven en evenementen waarin de filmgeschiedenis en hedendaagse cinematografische ontwikkelingen aan bod komen. Ook stimuleert EYE de filmcultuur door een eigenzinnige maandprogrammering en de aankoop en uitbreng van nieuwe films en klassiekers. Met debatten, openluchtvoorstellingen, festivals en bijzondere familievoorstellingen draagt EYE bij tot een zo levendig mogelijke filmcultuur in Nederland. In het nieuwe gebouw beschikt EYE voor het eerst over een grote expositieruimte waar het publiek kennis kan nemen van de rijkdom van de filmgeschiedenis en de raakvlakken tussen film en beeldende kunst.
Heden, verleden en toekomst van de cinema komen samen in EYE, het venster op de wereld van film. In het voorjaar van 2012 opent EYE Film Instituut Nederland de deuren van zijn spectaculaire nieuwe onderkomen in Overhoeks (Amsterdam).