Rijksvoorlichtingsdienst
Management Team Watertekorten: Maatregelen tegen droogte blijven nodig
Gezamenlijk persbericht Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en Unie van Waterschappen
-Bericht na 2e bijeenkomst Management Team Watertekorten-
De afvoer van de rivieren neemt iets toe maar over de lange termijn blijft de droogtesituatie nijpend. De afgelopen week is de afvoer van de Rijn gedaald naar 900 m3/s. Rijkswaterstaat verwacht dat de afvoer van de Rijn bij Lobith de komende week zal oplopen tot circa 1000 m3/s en daarna rond deze waarde zal stabiliseren. Dat is ruim 1200 m3/s minder dan het langjarig gemiddelde. De afvoer van de Maas bij Luik is circa 50 m3/s. Dat is ongeveer 90 m3/s minder dan het langjarig gemiddelde voor deze tijd van het jaar. Herstel naar een normale situatie is op korte termijn niet te verwachten. Maatregelen tegen de droogte blijven daarom nodig.
In verband met de aanhoudende droogte blijven in IJsselmeer en Markermeer de verhoogde streefpeilen gehandhaafd. Beperkt spuien richting Waddenzee vindt plaats om verzilting van het IJsselmeer en het inlaatpunt voor drinkwater bij Andijk tegen te gaan.
De genomen maatregelen op het Haringvliet om verdere verzilting van de inlaatpunten voor (drink)water te voorkomen, blijven gehandhaafd. Om extra zoutindringing te voorkomen, wordt de scheepvaart beperkt geschut. En worden de zoutriolen in de Haringvlietsluizen bij eb geopend en de visriolen bij eb gesloten
Op het Volkerak-Zoommeer wordt nu iets meer water aangevoerd. Dit heeft geleid tot een betere peilhandhaving en een stabilisering van het chloridegehalte.
Op meerdere plaatsen wordt zoveel mogelijk met volle kolken geschut om het waterverlies te beperken. Om dezelfde reden zijn hiervoor op de sluis en de stuw van Roermond balken aangebracht.
Naast de aandacht die uitgaat naar de peilgereguleerde systemen in laag Nederland, wordt ook de situatie op de hooggelegen gronden nauwlettend gevolgd. Droogval van sloten en waterlopen neemt daar steeds verder toe. Inmiddels hebben acht waterschappen een beregeningsverbod afgekondigd.
De droogte heeft ook gevolgen voor de scheepvaart. Door de lage rivierstand is de breedte van de vaargeul beperkt. Op de IJssel is daarom op enkele plaatsen een inhaalverbod van kracht. Dit verbod geldt voor alle schepen, met uitzondering van de kleine schepen.
Door de beperkte diepgang kan minder lading meegenomen worden en zijn er voor het vervoer meer schepen nodig. Als gevolg hiervan kan de wachttijd bij sluizen oplopen. Rijkswaterstaat zorgt ervoor dat de scheepvaart goed geïnformeerd wordt door middel van berichten aan de scheepvaart. Tevens wordt dagelijks de diepte van de vaargeul gemeten, zodat er een veilige vaarweg beschikbaar is.
De Landelijke Coördinatiecommissie voor de Waterverdeling (LCW) en het Managementteam Watertekorten (MTW) komt wekelijks bij elkaar om de ontwikkelingen te volgen en zo nodig aanvullende maatregelen te nemen.
Noot voor redacties (