Ingezonden persbericht


Persbericht
CNV Vakmensen


1 juni 2011, Utrecht

------

CNV Vakmensen hekelt technocratische aanpak en mist menselijk aspect in Europees 'Witboek Vervoer 2050'

'Arbeidsvoorwaarden in het vervoer moeten worden beschermd'

De Europese Commissie moet meer doen aan de bescherming van de arbeidsvoorwaarden van werknemers en hun positie in het vervoer over weg, lucht, water en rail. Het kabinet Rutte moet daarvoor - straffer dan nu - pleiten bij de Commissie. Anders is uitholling van cao's en verdringing van Nederlandse werknemers haast onvermijdelijk. Dat commentaar geeft CNV Vakmensen op het 'Witboek Vervoer 2050' van de Europese Commissie en de kabinetsreactie daarop. Dit witboek wordt vanmiddag behandeld in de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu.

Volgens CNV Vakmensen mist de Commissie in zijn witboek het element innovatie op arbeidsverhoudingen. 'Het gaat om meer dan nieuwe mobiliteitsideeën en nieuwe technologie. Dat is een technocratische benadering, gericht op dingen. Het element mens ontbreekt. Bij een volledig open Europese vervoersmarkt komen de mens en zijn arbeidsvoorwaarden in het gedrang', stelt Wyb Kusters, bestuurder van CNV Vakmensen. 'Door met bijvoorbeeld loopbaanpaden perspectief te tekenen voor de mensen maak je de sector aantrekkelijk voor nieuwkomers. En daarmee ban je het dreigend tekort aan mensen in de komende decennia uit.'

Cabotage

Een van de onderwerpen dat op korte termijn strikter toezicht behoeft is de zogenaamde cabotageregeling in het goederentransport over de weg. Nu is de regeling zo dat buitenlandse ondernemingen maximaal drie cabotageritten mogen maken per zeven dagen. Maar door onvoldoende toezicht - en met bezuinigingen daarop in het verschiet - wordt dit principe met voeten getreden en wordt het steeds aantrekkelijker om in Nederland transporten door goedkope chauffeurs uit Midden- en Oost-Europa te laten uitvoeren."

Kusters: Het Witboek - en de kabinetsreactie - voorzien juist in in een verder opheffen van de cabotageregeling. Dat is zeer ongewenst. Daarmee wordt verdere concurrentie op arbeidsvoorwaarden in de hand gewerkt. Eerlijke concurrentie vraagt om een gelijk speelveld. Zo lang dat er niet is vragen wij Europa en ons kabinet om maatregelen, zodat Nederlandse arbeidsvoorwaarden niet worden uitgehold.'