Gemeente Berkelland


Persbericht

1 juni 2011

Plus- en servicepunten in Eibergen, Neede en Ruurlo gaan volgend jaar sluiten Vanaf 1 juli beperkte openingstijden

De plus- en servicepunten in Eibergen, Ruurlo en Neede gaan per 1 januari aanstaande sluiten. In het coalitieakkoord 'Samen Anders' is dat afgesproken. Vanaf 1 juli zijn vooruitlopend hierop beperkte openingstijden van toepassing.

Ontwikkelingen
Wethouder Fred Mulkens met onder andere dienstverlening in zijn portefeuille in een korte toelichting: "naast de 60.000 euro jaarlijkse bezuiniging spelen bij dit besluit diverse andere ontwikkelingen een rol. Feitelijk liep het aantal bezoekers aan de servicepunten de afgelopen jaren geleidelijk terug. Er is steeds meer digitale dienstverlening mogelijk via de website www.gemeenteberkelland.nl, zodat mensen gewoon thuis geholpen kunnen worden. Ook onze publieksbalie zorgt er voor dat u voor veel zaken telefonisch terecht kunt en daardoor niet van huis hoeft. Daarnaast zullen we in bepaalde gevallen het verstrekken van reisdocumenten, zoals paspoorten, op locatie verzorgen." Wethouder Leo Scharenborg, verantwoordelijk voor de pluspunten, vult hierop aan: "Als het om onze WMO-cliënten gaat, gaan we meer huisbezoeken afleggen. Hulpmiddelen, bijvoorbeeld krukken, worden op diverse locaties aangeboden."

Beperkte openingstijden vanaf 1 juli
De sluiting van de plus- en servicepunten gaat met ingang van 1 januari volgend jaar in. Omdat er binnenkort minder medewerkers zijn is er vanaf 1 juli al een beperkte openstelling. Onderstaand ziet u de nieuwe openingstijden. In de Publiekswinkel in Borculo blijft de balie gewoon de hele week van 8.30 tot16.30 uur en woensdag tot 19.00 uur open. Het Pluspunt is daar de hele week open van 8.30 tot 12.30 uur.

Ruurlo
Servicepunt ( balie): alleen op woensdagochtend open (8.30-12.30 uur) Pluspunt: alleen op woensdagochtend open (8.30-12.30 uur)

Eibergen
Servicepunt ( balie): elke dinsdag- en donderdagochtend open (8.30-12.30 uur) Pluspunt: elke dinsdag- en donderdagochtend open (8.30-12.30 uur)

Neede
Servicepunt ( balie): elke dinsdag- en donderdagochtend open (8.30-12.30 uur) Pluspunt: elke dinsdag- en donderdagochtend open (8.30-12.30 uur)

Digitale dienstverlening
De digitale serviceverlening van onze gemeente zal in de komende jaren worden uitgebreid. Veel producten kunnen op dit moment al op onze website worden 'gekocht' of geregeld, zoals uittreksels uit de bevolkingsadministratie, stookontheffingen, adreswijzigingen, het melden van een defecte lantaarnpaal of beschadiging aan de weg, etc. Voor een toenemend aantal vragen en producten is een bezoek aan het gemeentehuis niet langer nodig. Wij adviseren daarom altijd eerst naar de website van de gemeente te kijken.

80%
De Publieksbalie handelt steeds meer vragen van inwoners 'aan de voorkant' in de Publiekswinkel. Mail en telefoon zijn hierbij de belangrijkste communicatiemiddelen. We streven ernaar om vanaf volgend jaar 80% van alle vragen direct te kunnen beantwoorden.

Reisdocumenten op locatie
De gemeente zal in 2012 per kern een aanvraagmogelijkheid van reisdocumenten op locatie gaan organiseren. Dit is een vorm van dienstverlening bedoeld voor mensen die echt niet naar Borculo kunnen komen. In overleg met belangenorganisaties van de (kleine) kernen gaan we dit de komende periode organiseren.

Cliënten Pluspunt vaker thuis bezoeken
We gaan in de komende jaren inwoners die aangeven hulp nodig te hebben steeds meer thuis bezoeken. Ervaring van veel gemeenten is dat zo betere oplossingen gevonden worden dan via bezoek aan de gemeentelijke balie of alleen via de telefoon.

Uitleen hulpmiddelen
De uitleen van hulpmiddelen is per 1 juli niet meer bij de gemeente. In Berkelland kunnen inwoners krukken e.d. ophalen bij Livio (Meergaarden) in Eibergen en Betula ('t Hof in Borculo). Betula kent bovendien tegen een onkostenvergoeding een thuisbrengservice voor heel Berkelland.


---



Gemeente Berkelland