Gemeente Utrecht


2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
59 Vragen van mevrouw G.W. Nalis
(ingekomen 20 april 2011
en antwoorden door het college verzonden op 1 juni 2011)

Schriftelijke vragen inzake actualiteit van website www.utr-echt.nl

Om onze stad goed, actueel en adequaat te promoten ontkomt men niet aan de moderne technieken, internet en social media.
Maar als een willekeurige bezoeker of inwoner van de stad dan op zoek gaat naar actuele informatie over evenementen in de stad, zou dat eenvoudig, makkelijk toegankelijk, goed en actueel te vinden moeten zijn op bijvoorbeeld de nieuwe citymarketing website www.utr-echt.nl.

Dat is echter niet het geval. De site bevat beperkte informatie, verouderde informatie over evenementen die al geweest zijn en is bovendien verre van behulpzaam bij het vinden van evenementen bv over de lasers op de Dom in de week van 19 tot 26 maart.
De website verwijst voor meer informatie naar www.utrechtsuitburo.nl. Daarnaast is er nog een website www.utrechtyourway.nl van de VVV Utrecht beschikbaar met informatie over evenementen.

Ook de website van de gemeente verwijst naar de websites van het Utrechts Uitburo en van Utrechtyourway voor informatie over evenementen.

Al met al is het voor de geĂŻnteresseerde bezoeker of inwoner van Utrecht niet eenvoudig om snel actuele en overzichtelijke informatie te vinden over wat er aan evenementen te beleven valt in Utrecht.

Kortom de site wordt niet bijgehouden, er wordt niet naar verwezen op de website van de gemeente Utrecht en heeft minder informatie dan andere websites m.b.t. evenementen in Utrecht.

Dit leidt bij de fractie van de PvdA tot de volgende vragen:

1. Herkent het college het beeld wat hierboven wordt geschetst en zo ja vindt het college dit nu de meest geschikte wijze van het digitaal promoten evenementen en activiteiten in onze stad
Je kunt niet voorkomen dat er meerdere sites zijn die informatie bieden over de talloze en veelsoortige activiteiten, die in de stad Utrecht plaatsvinden. Juist om helderheid te scheppen voor geinteresseerden, kiezen wij ervoor om het Utrechts Uitbureau het belangrijste loket te laten zijn en daar de info te concentrerern. In de overgangsperiode heeft www.utr-echt.nl daar naar verwezen, maar deze site is inmiddels uit de lucht.

2. Waarom wordt de website www.utr-echt.nl niet actueel gehouden
De website www.utr-echt.nl is begin 2010 gemaakt, ter ondersteuning van de lancering van het nieuwe logo voor de promotie van de stad Utrecht. Zie verder bij vraag 1.


3. Wat ziet het college als meerwaarde van de website www.utr-echt.nl naast de al bestaande websites wwww.utrechtyourway.nl en www.utrechtsuitburo.nl
Op de site www.utr-echt.nl was met name informatie te vinden over het Programma Stadspromotie.

4. Waarom wordt op de website van de gemeente Utrecht niet verwezen naar de website www.utr-echt.nl? en hoe verhouden de verschillende websites zich - allen gericht op de promotie van de stad - zich tot elkaar?
Vanaf de homepage van www.utrecht.nl wordt er wel verwezen naar stadspromotie (door op het logo UTRECHT te klikken).
Verschillende informatieve en promotionele websites komen voort uit verschillende werkvelden en hebben een eigen doelgroep. Die werkvelden en doelgroepen zijn niet strikt van elkaar gescheiden en dat zorgt dus bijna onvermijdelijk tot overlap. Door Toerisme Utrecht en het Utrechts Uitburo (Stichting Cultuurpromotie Utrecht) wordt er al gestreefd naar een zo groot mogelijke samenwerking die de toegankelijkheid en de duidelijkheid vergroot.

5. Is het college met ons van mening dat vanuit overzichtelijkheid, actualiteit, eenduidigheid en kostenbesparing het wellicht te overwegen valt genoemde websites samen te voegen tot 1 overzichtelijke website met verschillende mogelijkheden van doorlinken naar overige initiatieven in de stad. (www.utr-echt.nl, www.utrechtyourway.nl, www.utrechtsuitburo.nl, etc).
Stroomlijning van de informatievoorziening is altijd ons streven, maar er zijn nu eenmaal vele verschillende doelgroepen die door verschillende organisaties op eigen wijze benaderd worden. Wij zullen de verschillende stichtingen, voor zover van toepassing, nogmaals vragen hun websites zoveel mogelijk samen te voegen cq. te verbinden. Zie verder bij vraag 1.

6. Indien het antwoord op vraag vijf bevestigend is, welke stappen onderneemt het college vervolgens om deze samenvoeging/werking nader te laten onderzoeken c.q. uit te werken.
Zie antwoord 5.

7. Bent u bereid de commissie mens & samenleving over deze uitwerking nader te informeren.
Zie antwoord 5.


---- --