Ingezonden persbericht
()
Persbericht
Rotterdam, 1 juni 2011
Waterstof breekt record op Shell Eco Marathon
Afgelopen 26, 27 en 28 mei vond de 27e editie van de Shell Eco-Marathon plaats op het circuit van EuroSpeedway in de Duitse plaats Lausitz. De winnaar, Polytech' Nantes team uit Frankrijk, huidig recordhouder onder waterstofvoertuigen in de categorie 'prototypes' verbrak het record door 590,2 kilometer op één liter waterstof te rijden. In de categorie 'urban concept' werd het waterstofvoertuig van de HydroCruisers van de Haagse Hogeschool eerste met een afstand van 104 kilometer. Die afstand werd gereden met een hoeveelheid waterstof, die overeenkomt met 1 liter Euro95. Daarnaast ontving het team een eervolle vermelding van de jury vanwege het ontwerp van het chassis, dat door een combinatie van koolstofvezel en schuim slechts 3,5 kilo weegt. Air Products, een van de grootste producenten van waterstof ter wereld, sponsorde vijf van de zeven Nederlandse teams die met een waterstofvoertuig deelnamen aan de race.
Naast de Haagse Hogeschool vielen nog twee Nederlandse teams in de prijzen. Roses-4-Eco uit Roosendaal reed 138 kilometer op 1 liter GTL (Gas To Liquids) en won voor deze prestatie de GTL award in de categorie 'prototype'. Het team SGH uit Haarlem ontving een speciale award voor het doorzettingsvermogen dat zij toonden toen ze kampten met tegenslagen in de voorbereidingen en tijdens de race. Verder behaalde het team HAN Hydromotive van de HAN University de derde plaats in de categorie ' urban concept' met 74 kilometer die zij reden op één liter waterstof. Het team Phidippides van de Hogeschool Rotterdam behaalde met haar waterstofvoertuig een score van 184 kilometer in de categorie 'prototype.'
De Shell Eco-marathon is bedoeld voor jongeren van universiteiten en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa. De bedoeling is dat ze in teams voertuigen ontwikkelen die zo ver mogelijk kunnen rijden op één liter brandstof. Dat mag op conventionele brandstoffen (benzine, diesel of LPG) of alternatieve brandstoffen (biobrandstof, ethanol, zonne-energie of waterstof). Er zijn hierbij twee categorieën: de 'prototypes' die er over het algemeen futuristisch en gestroomlijnd uit zien, en de 'urban concepts' die meer op de auto's van nu lijken. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway Lausitz in Duitsland deden dit jaar 222 teams uit 26 landen mee, waaronder een recordaantal van elf Nederlandse teams.
Air Products is van mening dat er te weinig bekendheid is over de mogelijkheden en voordelen van waterstof. Door het sponsoren van de waterstofauto's wil Air Products de bekendheid vergroten over het gebruik van waterstof als alternatief voor bestaande brandstoffen. Daarnaast was het bedrijf nauw betrokken bij het voorlichten van de teams over de technologie en veiligheidsaspecten van het werken met waterstof als brandstof. Het doel van de Shell Eco-marathon is om jongeren te stimuleren om nieuwe innovaties en duurzame oplossingen te bedenken voor transport en mobiliteit. Air Products vindt het belangrijk dat juist deze jonge technici, die in de toekomst met alternatieve brandstoffen te maken krijgen, weten wat waterstof is en kan.
Air Products houdt zich al sinds 1993 met de ontwikkeling van waterstoftechnologie bezig. Het bedrijf is niet alleen een van de grootste producenten van waterstof ter wereld, maar houdt zich ook bezig met de ontwikkeling van brandstofcellen en technologie voor transport, opslag en distributie van waterstof. Bij de ongeveer 100 waterstof tankstations, die het bedrijf wereldwijd heeft gebouwd, tanken per maand duizenden voertuigen, waaronder bussen, auto's, vorkheftrucks en zelfs onderzeeboten. De tankstations staan niet alleen in Amerika en Azië, maar ook Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland en Groot-Brittannië.
De Shell Eco Marathon vond drie achtereenvolgende jaren plaats in Lausitz. In 2012 zal de race plaatsvinden in Rotterdam. De race wordt dan voor het eerst verreden op de openbare weg. De race krijgt daarmee een stedelijker karakter volgens de organisatie.
---------------------------