Ingezonden persbericht


Fotobijschrift: Auteur Diana van Maasdijk overhandigt het eerste exemplaar van "Goed Geven" aan Volkert Doeksen, CEO van Alpinvest.

Eerste Nederlandstalige handboek voor "grootgevers" verschenen AMSTERDAM (1 juni 2011) ­ Gisteren verscheen het boek Goed Geven, Handboek strategisch schenken voor grootgevers die het verschil willen maken. Dit handboek is een novum omdat het de eerste Nederlandstalige filantropie-gids is die particuliere (groot)gevers een complete leidraad geeft voor een strategisch schenkingsplan. Het handboek bevat praktische tips, inspirerende voorbeelden en een compleet stappenplan om giften in te zetten als "investeringen" in een betere wereld. Auteur van Goed Geven is Diana van Maasdijk, die het eerste exemplaar van haar boek gisteren overhandigde aan Volkert Doeksen, de CEO van private equity investeerder Alpinvest, die ook actief is in een aantal maatschappelijke functies. De overhandiging vond heel toepasselijk plaats tijdens "SOCAP", een internationaal congres voor maatschappelijke investeerders die in de Beurs van Berlage wordt gehouden. Van Maasdijk over de beweegredenen om Goed Geven te schrijven: "Geld geven aan maatschappelijk belangrijke doelen is niet iets van de laatste tijd. Nederlanders doen al eeuwen aan filantropie. Wel nieuw is dat we steeds meer geld hebben om weg te geven. Dat geld is hard nodig om het verschil te maken in een wereld, waaruit de overheid zich als financier steeds meer terugtrekt. Het wordt voor particulieren belangrijker om strategisch te kiezen welke doelen ze steunen. Goed Geven helpt ze daarbij op een heel praktische manier."



Edwin Venema, directeur van Lenthe Publishers, de uitgeverij die Goed Geven op de markt brengt: "Goed Geven markeert een omslagpunt in denken over filantropie. Bijdragen aan wezenlijke maatschappelijke verandering is geen eenrichtingsverkeer meer, waarbij donors worden gereduceerd tot wandelende portemonnees. Filantropie is een zaak van hart én hoofd. Dit handboek zal schenken aan goede doelen daarom helpen verdiepen voor zowel gevers als ontvangers." Goed Geven bestaat uit negen hoofdstukken die o.a. ingaan op: · · · · · · · Het formuleren van een persoonlijke missie Het opzetten van een schenkingsportefeuille Het invullen van een schenkingsstrategie Het vinden en beoordelen van goede doelen De opkomst van mission related en impact investments Het samen geven (giving circles) Het evalueren en resultaten meten

De hoofdstukken worden geïllustreerd met (geanonimiseerde) cases uit de praktijk. Goed Geven wordt gecomplementeerd door diverse checklists, adressenlijsten en praktische informatie. Het handboek is te bestellen via o.a. bol.com en de betere boekhandel. Winkelprijs: 32,50. ISBN: 9789075458596 (einde persbericht)

Noot voor redacties

NOTEN VOOR DE REDACTIE (

Ingezonden persbericht