Ingezonden persbericht


Bedrijven kijken kat uit de boom bij MVO

Mkb: introduceren duurzame toepassingen minder populair

Alphen aan den Rijn, 1 juni 2011

De bereidheid om duurzame toepassingen te introduceren bij het Nederlandse mkb is in twaalf maanden tijd met 15 procentpunten afgenomen, van 55 naar 40 procent. Een opmerkelijke uitkomst van het jaarlijkse International Business Report (IBR 2011) van accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton. Vorig jaar namelijk steeg de bereidheid nog met 13 procentpunten. Die aanvankelijke stijging is nu meer dan teniet gedaan. Waar in 2010 nog een meerderheid van 55% van de ondernemers geen moeite leek te hebben met het introduceren van duurzame toepassingen - zelfs als die een negatief effect zouden hebben op het bedrijfsresultaat - is dat aandeel nu precies omgekeerd. Een enigszins teleurstellende uitkomst met oog op Wereldmilieudag, komende zondag 5 juni.

Bedrijfsleven minder 'positief' over zichzelf

Bij de vraag hoe milieuvriendelijk mkb'ers het Nederlandse bedrijfsleven beschouwen, kwam de balans tussen bedrijven die 'erg vriendelijk' en bedrijven die 'erg onvriendelijk' aangeven uit op 21 procent. Dat betekent een daling van 6 procentpunten in twaalf maanden tijd. In twee jaar tijd is deze opinie zelfs met 16 procentpunten in negatieve zin veranderd. Daarmee lijkt een kentering gaande. Bert van 't Veer, partner en milieu-accountant bij Grant Thornton: "Bedrijven kijken momenteel de kat uit de boom. Aangezien maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gepaard gaat met investeringskosten en financiering, staan investeringen op een laag pitje. Binnen de huidige economische omstandigheden neemt men wat gas terug en legt prioriteiten elders. Los van financiën hebben bedrijven te maken met belemmeringen in de bedrijfscultuur en onvoldoende interne kennis om MVO tot een succes te laten worden. Er wordt veel over gesproken, maar de 'tone at the top' is van groot belang bij bedrijven om voortgang te boeken."

Drijfveren

Van 't Veer: "Overigens, is er verschil tussen branches als het gaat om inspanningen op het MVO-vlak. Bedrijven zijn met name uit op gedragsverandering. De tendens die wij waarnemen, is dat arbeidsintensieve branches, zoals financiële dienstverleners, eerder bereid zijn te investeren in MVO. Daarbij speelt het imago van bedrijven eveneens een factor. Andere drijfveren zijn mogelijke kostenbesparing - denk aan iets eenvoudigs als dubbelzijdig printen - en het reduceren van CO2-uitstoot."


- EINDE PERSBERICHT -


Noot voor de redactie,