Ingezonden persbericht



De minister van VWS overweegt om alle vrijgevestigde GGZ-aanbieders per 1 jan. 2012 te budgetteren, dit als bezuinigingsmaatregel van een overschrijding. De NVVP vindt deze maatregel onbegrijpelijk. Sinds 2008 worden alle vrijgevestigde zorgaanbieders gefinancierd op basis van prestatiebekostiging, daar zijn veel investeringskosten meegemoeid. Na vijf jaar zou deze sector terugmoeten naar budgettering, terwijl de minister voor de lange termijn focust op prestatiebekostiging voor de hele ggz, dus onze sector zou dan over een paar jaar toch weer overgaan naar prestatiebekostiging. De gevolgen die wij verwachten kun je lezen in onderstaande tekst die wij aan Kamerleden zonden, en nog meer details vind je in bijgevoegde brief die aan VWS is gestuurd. De NVVP voelt als bezuinigingsmaatregel veel meer voor een eigen bijdrage zorgbreed.

Volgende week dinsdag verschijnt de Voorjaarsnota en volgende vrijdag worden de bezuinigingsmaatregelen besproken in de ministerraad. Budgettering staat daar ook op de agenda.



Geachte Kamerleden van de Vaste Kamercie VWS,

De Nederlandse Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten (NVVP) informeert u via deze email over de bezuinigingsmaatregelen die de minister van plan is uit te voeren per 1 januari 2012 als gevolg van de overschrijdingen in de zorg. Speciale aandacht vraagt de NVVP voor de beoogde maatregel van budgettering van de vrijgevestigde BIG-geregistreerde GGZ-aanbieders en de zogenaamde nieuwe instellingen. De NVVP heeft de minister mondeling en ook schriftelijk (zie de brief in de bijlage) verzocht niet over te gaan op budgettering. De NVVP snapt dat er bezuinigd moet worden, maar vindt de keuze voor budgettering onvoldoende doordacht. Budgettering past immers totaal niet in de lijn van prestatiebekostiging, hetgeen de langetermijnvisie van de minister is. Voor de NVVP is een eigen bijdrage zorgbreed bespreekbaar of het stellen van strengere eisen aan de zogenaamde verlengde-arm-constructies / hulp door derden.

De NVVP roept de Kamer op om de minister van VWS - in een AO - met klem te verzoeken géén budgettering voor vrijgevestigden per 1 januari 2012 in te voeren.

Argumenten hierbij zijn:

1. Budgettering is een onbegrijpelijk stap in de lijn die de vorige minister in gang heeft gezet, namelijk prestatiebekostiging voor de gehele GGZ. De NVVP verzoekt de minister dan ook om spoedig een langetermijnvisie aan de sector bekend te maken. Op basis van deze visie dienen bezuinigingsmaatregelen getroffen te worden, in plaats van nu maatregelen te nemen, met alle financiële en administratieve lasten van dien, met het risico om over een paar jaar toch weer prestatiebekostiging in te voeren. Dit zou getuigen van onbehoorlijk bestuur;
2. Door budgettering zullen de vrijgevestigden 'uit de markt worden gedrukt'. Verzekeraars hebben immers de keuze om budgetafspraken te maken met een handjevol nieuwe instellingen of met ruim 1250 vrijgevestigden. Er is dan geen sprake meer van een level playing-field;


3. Budgettering van vrijgevestigden leidt tot een toename van wachtlijsten;
4. Bestaande behandeltrajecten zullen aan het einde van het jaar doorlopen tegen feitelijk geen vergoeding;
5. Budgettering haalt alle prikkels uit de markt. NVVP-leden zijn in 2011 van start gegaan met een ROM-portal. Zorgverzekeraars zijn in 2011 deelname aan de NVVP-ROM portal financieel gaan waarderen. Bijna eenderde van de NVVP-leden is nu al van start gegaan met ROM'en. Budgettering zal al deze kwaliteitsstimulerende en innovatieve initiatieven uit de markt halen. Feitelijk wordt de sector 10 jaar terug in de tijd geworpen;


6. Er zal geen sprake meer zijn van vrije artsenkeuze, want zorgverzekeraars zullen verzekerden dwingen naar die vrijgevestigden te gaan waarmee een budget is afgesproken. De verzekerde/cliënt is hiervan de dupe;


7. Er zal geen ruimte zijn voor nieuwe toetreders, want de budgetten - die krap zullen zijn door de taakstelling - zijn halverwege het jaar reeds toebedeeld aan de gevestigde orde;


8. Enorme administratieve belasting voor zowel de aanbieders, maar zeker ook voor de zorgverzekeraars;


9. Er lijkt paniekvoetbal te ontstaan, waar de sector niet bij gebaat is. De NVVP roept op om zorgvuldigheid te betrachten. Chaos en hoge administratieve belasting voor de betrokken partijen liggen op de loer.

Overigens is de NVVP van mening dat de cijfers van de jaren 2009 en 2008 niet goed met elkaar te vergelijken zijn, 2008 was immers een startjaar (Zvw en invoering DBC's). De NVVP verwacht dat de groei van het aantal DBC's in 2010 ten opzichte van 2009 minder groot is.

Tenslotte, Zorgverzekeraars Nederland heeft het ministerie gemeld dat budgettering om uitvoeringstechnische redenen niet haalbaar is per 1 januari 2012.



Ingezonden persbericht