Nederlanders laks met energiebesparing


Niko Home Control bespaart energie met één druk op de knop

GORINCHEM, 20110601 -- Bijna 90% van de Nederlandse huizenbezitters verwacht energie te kunnen besparen door extra isolatie, meer gebruik van spaarlampen, bewuster omgaan met verlichting of het verlagen van de thermostaat. Toch schiet bij 40 procent van hen deze besparing er bij in, ondanks dat deze vrij eenvoudig door te voeren is. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 500 Nederlandse huizenbezitters dat Multiscope uitvoerde in opdracht van Niko, dat gespecialiseerd is in huisautomatisering.

Met de installatie van Niko Home Control, met een ecodisplay dat op ieder gewenst moment laat zien hoeveel elektriciteit, water en gas gebruikt wordt, kunnen bewoners actief tot 15 procent op hun energieverbruik besparen. “Bewoners krijgen met deze installatie een maximum aan gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit”, zegt Peter Watteeuw, Managing Director van Niko. Bovendien verbruikt de installatie zelf een minimum aan energie. Niko Home Control is vanaf augustus 2011 verkrijgbaar op de Nederlandse markt.

Energieverspilling
In 40 procent van de gevallen laten mensen onnodig lampen branden in vertrekken. In 35 procent worden ruimtes in huis verwarmd waar op dat moment niemand is. “Niko Home Control geeft de gebruiker op ieder moment feedback over het elektriciteits-, gas- en waterverbruik in de woning”, legt Watteeuw uit. Zo kunnen ze tot 15% op hun energiefactuur besparen. Bewoners kunnen de installatie vervolgens via het touchscreen of met hun smartphone bedienen. Om de besparing te starten, hoeft de gebruiker alleen maar op de eco-toets te drukken en het systeem regelt de rest.  

Wie is Niko?
Niko, een Belgisch bedrijf met vestigingen in 7 Europese landen, is gespecialiseerd in oplossingen voor schakelmateriaal, deurtelefonie, lichtregeling en huisautomatisering. Niko zet volop in op doordacht design en een milieuvriendelijke aanpak. Het investeert daartoe sterk in onderzoek en ontwikkeling.

Niko werd in 1919 opgericht door de broers Alphonse en Werner De Backer in Sint-Niklaas. Vandaag wordt Niko geleid door de derde generatie, en is het familiebedrijf uitgegroeid tot Belgisch marktleider. Niko vertrekt voor al zijn oplossingen van de dagelijkse behoeften van zijn klanten, en ontwerpt daarvoor vernieuwende producten, om het leven thuis en op het werk flexibel en gemakkelijker te maken. Het bedrijf telt 800 medewerkers in België, Denemarken, Frankrijk, Nederland, Polen, Slowakije, en het Verenigd Koninkrijk, en haalt een jaarlijkse omzet van meer dan 120 miljoen euro. www.niko.eu