Gemeente Zoetermeer

Centrale hal Stadhuis hersteld én uitgebreid met DigiCorner

Stadhuistoren

De centrale hal van het Stadhuis is weer volledig in gebruik na de brand van september vorig jaar. Patrick van Domburg, wethouder dienstverlening, heeft de hal op 1 juni officieel heropend. Op het eerste gezicht is er weinig veranderd. Maar de hal is uitgebreid met een aantal vernieuwingen, waarmee de gemeente haar dienstverlening verder verbetert.

Nieuw in de centrale hal is de zogenaamde DigiCorner. Dit is een plek waar bezoekers digitaal zaken kunnen regelen met de gemeente, bijvoorbeeld een melding doen of een van de ruim zestig digitale producten aanvragen zoals een Wmo-voorziening. Met de DigiCorner promoot de gemeente de digitale dienstverlening.

Als het druk is, hoeven bezoekers niet te wachten tot ze geholpen worden aan de balie. Ze kunnen zelf hun zaken digitaal afhandelen en gemeentelijke informatie opzoeken. Via snelkeuzes worden ze naar de goede plek op de website geleid. Voor wie er niet uitkomt, is de gastvrouw beschikbaar om te helpen. Ook het gelijk afrekenen van betaalproducten is geregeld, doordat klanten gebruik kunnen maken van iDEAL in combinatie met een paslezer, eenmalige machtiging of een creditcard.

Verder is er nu gratis WiFi in en om het Stadhuis als stimulans om zaken digitaal te regelen met de gemeente. Dit kan dus ook vanaf het terras op het Stadhuisplein.

De gemeente breidt de digitale dienstverlening steeds verder uit, zodat het aantal bezoekers aan de balies vermindert. Dit levert een bijdrage aan de bezuinigingen die de gemeente moet realiseren.