Rijksoverheid
Gerichtere impuls schoon en zuinig rijden
Nieuwsbericht | 01-06-2011
De stimulering voor aanschaf van zuinige auto's verschuift naar de
nieuwe generaties extra schone en zuinige auto's.
Momenteel valt al een derde van de nieuw verkochte Nederlandse auto's
in de categorie schoon en zuinig, en de gemiddelde uitstoot per gereden
kilometer is met bijna 30 gram verminderd ten opzichte van 2007. De
milieudoelstellingen van 2015 zijn al onder handbereik.
Met de verschuiving van de stimulans naar de nieuwe generatie extra
schone auto's blijft de fiscale korting voor zuinig rijden effectief.
De ministerraad heeft er op voorstel van staatssecretaris Weekers van
Financiën mee ingestemd de Autobrief naar de Tweede kamer te sturen.
Uitgangspunten in de brief zijn eenvoud, fraudebestendigheid en
soliditeit.
Bij handhaven van de huidige regeling zou het aantal vrijgestelde
auto's in 2015 oplopen tot ruim 60 procent van alle nieuwverkopen. Om
weer terug te gaan naar de oorspronkelijke doelstelling waarin alleen
de echt zuinige auto's worden gestimuleerd, worden de CO2 -normen in
de registratiebelasting (BPM) en de bijtelling aangescherpt. In 2015
zal dan 10 tot 12 procent van de nieuw te verkopen auto's in aanmerking
komen voor een vrijstelling.
Ook in de toekomst zal een fiscale stimulans blijven bestaan om te
kiezen voor de meest zuinige auto. Deze auto's blijven vrijgesteld in
de BPM. De vrijstelling van motorrijtuigbelasting (MRB) voor zeer
zuinige auto's wordt met ingang van 1 januari 2014 beëindigd. Voor deze
auto's hoeft tot 2014 geen MRB te worden betaald. Dat is een jaar
langer dan eerder was toegezegd. Ook de verlaagde bijtelling voor
zuinige en zeer zuinige auto's blijft gehandhaafd. Tot en met 2015
geldt bovendien een vrijstelling van MRB en een nulbijtelling voor
auto's die maximaal 50 gr CO2/km uitstoten.
In het kader van vereenvoudiging wordt in de BPM vanaf 2015 geen
onderscheid meer gemaakt tussen de aankoop van een benzine- of
dieselauto, afgezien van de dieseltoeslag. De komende jaren groeien de
nu nog verschillende CO2 -grenzen langzaam naar elkaar toe. In 2015
geldt de vrijstelling van de BPM voor auto's die per gereden kilometer
minder uitstoten dan 83 gram. Dieselauto's betalen een
CO2 -afhankelijke dieseltoeslag die de huidige vaste dieseltoeslag
vervangt. Deze CO2 -afhankelijke dieseltoeslag begint bij een uitstoot
van 70 gram/km. Voor de BPM en de bijtelling gelden voor de
verschillende regelingen nu nog verschillende CO2 -grenzen. Deze
zullen in de periode 2012-2015 op elkaar worden afgestemd zodat voor
beide maatregelen in 2015 dezelfde grenzen gelden.
In de Autobrief wordt aangekondigd dat de nieuwe tariefstructuur zal
worden aangepast om de daarin besloten progressiviteit van het tarief
te vergroten voor de echt grote `slurpers'. Deze in het algemeen veel
duurdere auto's hebben naar verhouding een groter voordeel van de
ombouw naar een CO2 -gerelateerde BPM dan de goedkopere zuiniger
auto's die vaak nu ook nog profiteren van een vrijstelling. Het kabinet
zal bezien hoe de dure `slurpers' een hogere belasting kunnen blijven
betalen, bijvoorbeeld door de introductie van een vierde schijf.
In de Autobrief wordt ook gevolg gegeven aan een eerdere toezegging om
te komen tot een alternatief voor de rittenregistratie voor de
bestelauto van de zaak. Berijders die niet of minder dan 500 kilometer
privé met de bestelauto rijden, moeten dat nu aantonen door een
rittenregistratie bij te houden om geen bijtelling te hoeven betalen.
De afgelopen tijd zijn met de branche verschillende alternatieven
besproken. Dat overleg is nog gaande. Een variant die al per volgend
jaar ingevoerd zou kunnen worden en een oplossing biedt voor een deel
van de gebruikers, is die waarbij werkgever en werknemer gezamenlijk
verklaren dat de bestelauto niet privé (tot maximaal 500 km/jaar) wordt
gebruikt. Ook de mogelijkheid van een pilot met een geautomatiseerde
rittenregistratie voor bestelauto's om te komen tot een bijtelling naar
rato van het aantal privékilometers wordt bekeken.
In de Autobrief kondigt het kabinet verder aan dat de accijnzen op
benzine en diesel voorlopig niet worden verhoogd. Daarmee wordt de
verschuiving van vaste lasten naar variabele lasten als accijnzen
voorlopig op de lange baan geschoven. Een accijnsverhoging is alleen
zinvol als buurlanden Duitsland en België dat ook zouden doen en daar
lijkt op korte termijn geen sprake van. De accijnzen op gasvormige
autobrandstoffen zoals LPG, LNG en CNG worden met elkaar in
overeenstemming gebracht. Groen gas wordt op dit moment gestimuleerd in
de zogenoemde SDE-plus regeling. Dit blijft zo, ook als het groen gas
wordt ingezet in het wegverkeer.
Het kabinet zal voorts in overleg met verdragspartners België,
Luxemburg, Denemarken en Zweden bezien of het Eurovignet kan worden
afgeschaft. Het Eurovignet is een gebruiksrecht voor het gebruik van de
snelweg door zware vrachtwagens (zwaarder dan 12 ton). Afschaffen zou
gedekt kunnen worden door de MRB voor die zware vrachtwagens te
verhogen.
De voorstellen rond MRB, BPM en bijtelling zullen nader worden
uitgewerkt in het Belastingplan 2012. Op een aantal andere maatregelen
zal op een ander moment worden teruggekomen.