Rijksoverheid

Autorijden vanaf 17 jaar

Persbericht | 01-06-2011

Jongeren kunnen straks vanaf hun 17de jaar hun rijbewijs halen. Tot hun 18de kunnen ze dan alleen onder begeleiding van een coach rijervaring opdoen.

De ministerraad heeft op voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ingestemd met het experiment 2toDrive, zoals begeleid rijden wordt genoemd. Dit experiment is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten doordat jongeren het eerste jaar in de auto begeleid worden door een ervaren bestuurder. Dit kan jaarlijks tot 16 doden voorkomen.

In het experiment 2toDrive mogen jongeren vanaf 16 jaar hun theorie-examen voor rijbewijs B doen, vanaf 16,5 jaar praktijkles gaan volgen en vanaf hun 17de het praktijkexamen afleggen. Slagen ze, dan mogen ze vanaf hun 17de al autorijden. Dit mag als zij rijden met een coach naast zich. Hiervoor moeten ze in het bezit zijn van een zogenaamde begeleiderspas. Op deze pas staan de namen van maximaal vijf personen die de bestuurder als zijn coaches heeft aangewezen. Een van deze personen moet bij het rijden in de auto zitten. 2toDrive start naar verwachting in november 2011. Iedereen die op of na de startdatum 17 jaar wordt, kan het praktijkexamen bij het CBR aanvragen. Iedereen die al 17 is op het moment dat het experiment start, kan al wel alvast rijles gaan volgen en na de 18de verjaardag examen doen.

Het experiment 2toDrive wordt gestart om de verkeersveiligheid te vergroten. Hoewel het steeds beter gaat met de verkeersveiligheid begaan beginnende chauffeurs nog steeds bovengemiddeld veel ongelukken. Om de verkeersveiligheid te vergroten wordt er strenger opgetreden tegen jongeren in het verkeer. Zo gelden er voor hen bijvoorbeeld lagere toegestane alcoholpromillages. In aanvulling daarop wordt er geïnvesteerd om deze doelgroep betere verkeersdeelnemers te maken. Daar is 2toDrive een voorbeeld van.

Ervaringen in het buitenland laten zien dat 2toDrive werkt. Proeven in Duitsland tonen aan dat jongeren 30 procent minder ongevallen en 20 procent minder overtredingen veroorzaken en minder vaak onder invloed van drank of drugs rijden. Ook heeft onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aangetoond dat het experiment jaarlijks tot 16 verkeersdoden kan voorkomen.

2toDrive loopt als een experiment met een looptijd van maximaal 6 jaar. De SWOV zal 2toDrive evalueren. Als de tussentijdse evaluatie in 2015 positief uitpakt, kan het definitief ingevoerd worden. Meer informatie over 2toDrive, de eisen die worden gesteld aan de coach en het aanvragen van de begeleiderspas is te vinden op externe link: www.2toDrive.nl.