Rijksoverheid
Gerichtere impuls schoon en zuinig rijden
Persbericht | 01-06-2011
De ministerraad heeft er op voorstel van staatssecretaris Weekers van
Financiën mee ingestemd om de normering van zuinige auto's aan te
scherpen.
Momenteel valt al een derde van de nieuwverkochte Nederlandse auto's in
de categorie schoon en zuinig, terwijl de gemiddelde uitstoot per
gereden kilometer met bijna 30 gram is verminderd. Om de fiscale
kortingen voor zuinig rijden effectief te laten blijven, vindt er een
geleidelijke verschuiving van de stimulans plaats van de `gewone'
huidige generatie schone en zuinige auto's naar de nieuwe generaties
extra zuinige auto's. De ministerraad heeft ingestemd met toezending
aan de Tweede Kamer van de Autobrief. Uitgangspunten in de brief zijn
eenvoud, fraudebestendigheid en soliditeit.
Bij handhaven van de huidige regeling zou het aantal vrijgestelde
auto's in 2015 oplopen tot ruim 60 procent van alle nieuwverkopen. Een
dergelijk beleid is niet langer effectief te noemen omdat daarmee
allang niet meer alleen de kopgroep wordt gestimuleerd. Om weer terug
te gaan naar de oorspronkelijke doelstelling waarin alleen de echt
zuinige auto's worden gestimuleerd, worden de CO2-normen in de
registratiebelasting (BPM) en de bijtelling aangescherpt.
Tegelijkertijd wordt de nihilbijtelling voor zogenoemde
nul-emmissie-auto's uitgebreid tot auto's met een CO2-uitstoot van niet
meer dan 50 gram per kilometer. Met uitzondering laatstgenoemde
uitbreiding die op 1 januari 2012 van kracht wordt, treden deze
maatregelen in werking met ingang van 1 juli 2012. Dat geeft de markt
tijd zich op de nieuwe normen voor te bereiden. Doel van het nieuwe
beleid is alleen de 10 tot 12 procent meest zuinige auto's van een
fiscale stimulans te voorzien.
Ook in de toekomst zal een fiscale stimulans blijven bestaan om te
kiezen voor de meest zuinige auto. Deze auto's blijven vrijgesteld in
de BPM. De vrijstelling van motorrijtuigbelasting (MRB) wordt een jaar
verlengd en vervalt daardoor per van 1 januari 2014. Dat is een jaar
langer dan eerder was toegezegd. Ook de verlaagde bijtelling voor
zuinige en zeer zuinige auto's blijft gehandhaafd. Tot en met 2015
geldt bovendien een vrijstelling van MRB en een nulbijtelling voor
auto's die niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten.
Aanscherpingen van de uitstoot-normen voor zowel MRB en BPM waren reeds
bij invoering van de stimuleringsmaatregelen voorzien vanwege het
steeds zuiniger worden van alle auto's. Het voordeel van lagere
bijtelling voor bestaande auto's blijft in alle gevallen gehandhaafd.
Daarnaast wordt de BPM vereenvoudigd. Vanaf 2015 wordt geen onderscheid
meer gemaakt tussen de aankoop van een benzine- of dieselauto, afgezien
van de dieseltoeslag die dient als compensatie van de lagere accijns op
diesel. De komende jaren groeien de nu nog verschillende CO2-grenzen
langzaam naar elkaar toe. In 2015 geldt de vrijstelling van de BPM voor
auto's die per gereden kilometer minder uitstoten dan 83 gram.
Dieselauto's betalen een CO2-afhankelijke dieseltoeslag die de huidige
vaste dieseltoeslag vervangt. Deze CO2-afhankelijke dieseltoeslag
begint bij een uitstoot van 70 gram/km. Voor de BPM en de bijtelling
gelden voor de verschillende regelingen nu nog verschillende
CO2-grenzen. Deze zullen in de periode 2012-2015 op elkaar worden
afgestemd zodat voor beide maatregelen in 2015 dezelfde grenzen gelden.
In de Autobrief wordt aangekondigd dat de tariefstructuur voor de echt
grote `slurpers' nog wordt aangepast. Deze in het algemeen veel
duurdere auto's hebben naar verhouding een groter voordeel van de
ombouw naar een CO2-gerelateerde BPM dan de goedkopere zuiniger auto's
die vaak nu ook nog profiteren van een vrijstelling. Het kabinet zal
bezien hoe kan worden voorkomen dat de echte dure en onzuinige
`slurpers' goedkoper worden terwijl de goedkope en zuinige wagens
duurder worden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door de introductie van een
vierde schijf.
In de Autobrief zijn verder verschillende scenario's opgenomen om te
komen tot een alternatief voor de rittenregistratie voor de bestelauto
van de zaak. Berijders die niet of minder dan 500 kilometer per jaar
privé met de bestelauto rijden, moeten dat nu aantonen met een
rittenregistratie om geen bijtelling te hoeven betalen. De afgelopen
tijd zijn in overleg met de branche verschillende opties de revue
gepasseerd voor een alternatief. Dat overleg is nog gaande. Een variant
die al per volgend jaar ingevoerd kan worden en een oplossing biedt
voor een deel van de gebruikers, is die waarbij werkgever en werknemer
gezamenlijk verklaren dat de bestelauto niet privé gebruikt wordt. Ook
de mogelijkheid van een pilot met een geautomatiseerde
rittenregistratie voor bestelauto's om te komen tot een bijtelling naar
rato van het aantal privékilometers wordt bekeken.
In de Autobrief kondigt het kabinet verder aan dat de accijnzen op
benzine en diesel voorlopig niet worden verhoogd. Daarmee wordt de
verschuiving van vaste lasten naar variabele lasten als accijnzen
voorlopig op de lange baan geschoven. Een accijnsverhoging is alleen
mogelijk als buurlanden Duitsland en België dat ook zouden doen en daar
lijkt op korte termijn geen sprake van. De accijnzen op gasvormige
autobrandstoffen zoals LPG, LNG en CNG worden met elkaar in
overeenstemming gebracht. Groen gas wordt op dit moment gestimuleerd in
de zogenoemde SDE-plus regeling. Dit blijft zo, ook als het groen gas
wordt ingezet in het wegverkeer.
Het kabinet zal voorts in overleg met verdragspartners België,
Luxemburg, Denemarken en Zweden bezien of het Eurovignet kan worden
afgeschaft. Het Eurovignet is een gebruiksrecht voor het gebruik van de
snelweg door zware vrachtwagens (zwaarder dan 12 ton). Afschaffen zou
gedekt kunnen worden door de MRB voor die zware vrachtwagens te
verhogen.
De voorstellen rond MRB, BPM en bijtelling zullen nader worden
uitgewerkt in het Belastingplan 2012. Op een aantal andere maatregelen
zal op een ander moment worden teruggekomen.