CNV Vakmensen


"Arbeidsvoorwaarden in het vervoer moeten worden beschermd"


01 juni 2011
CNV Vakmensen hekelt de technocratische aanpak in het Europees `Witboek Vervoer 2050'. De bond mist het menselijk aspect. De Europese Commissie moet meer doen aan de bescherming van de arbeidsvoorwaarden van werknemers en hun positie in het vervoer over weg, lucht, water en rail.

Het kabinet Rutte moet daarvoor - straffer dan nu - pleiten bij de Commissie. Anders is uitholling van cao's en verdringing van Nederlandse werknemers haast onvermijdelijk. Dat commentaar geeft CNV Vakmensen op het `Witboek Vervoer 2050' van de Europese Commissie en de kabinetsreactie daarop. Dit witboek wordt vanmiddag behandeld in de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu.

Volgens CNV Vakmensen mist de Commissie in zijn witboek het element innovatie op arbeidsverhoudingen. "Het gaat om meer dan nieuwe mobiliteitsideeën en nieuwe technologie. Dat is een technocratische benadering, gericht op dingen. Het element mens ontbreekt. Bij een volledig open Europese vervoersmarkt komen de mens en zijn arbeidsvoorwaarden in het gedrang", stelt Wyb Kusters, bestuurder van CNV Vakmensen. "Door met bijvoorbeeld loopbaanpaden perspectief te tekenen voor de mensen maak je de sector aantrekkelijk voor nieuwkomers. En daarmee ban je het dreigend tekort aan mensen in de komende decennia uit."

Cabotage

Een van de onderwerpen dat op korte termijn strikter toezicht behoeft is de zogenaamde cabotageregeling in het goederentransport over de weg. Nu is de regeling zo dat buitenlandse ondernemingen maximaal drie cabotageritten mogen maken per zeven dagen. Maar door onvoldoende toezicht - en met bezuinigingen daarop in het verschiet - wordt dit principe met voeten getreden en wordt het steeds aantrekkelijker om in Nederland transporten door goedkope chauffeurs uit Midden- en Oost-Europa te laten uitvoeren."

Kusters: Het Witboek - en de kabinetsreactie - voorzien juist in een verder opheffen van de cabotageregeling. Dat is zeer ongewenst. Daarmee wordt verdere concurrentie op arbeidsvoorwaarden in de hand gewerkt. Eerlijke concurrentie vraagt om een gelijk speelveld. Zo lang dat er niet is vragen wij Europa en ons kabinet om maatregelen, zodat Nederlandse arbeidsvoorwaarden niet worden uitgehold."

Samenvatting Witboek Vervoer

De Europese Commissie (het dagelijks bestuur van de Europese Unie) heeft stappenplan gemaakt om te komen tot één interne Europese vervoersruimte. Dit stappenplan wordt ook wel het "Witboek vervoer 2050" genoemd en geeft aan hoe het toenemende vervoer in Europa duurzaam en concurrerend zou moeten worden gemaakt.

Het witboek legt veel nadruk op zuinigheid en efficiency. Meer integratie en concurrentie bevordert volgens de commissie die zuinigheid en efficiency. Naast het ontwikkelen van duurzame brandstoffen en aandrijvingsystemen (minder Co2-uitstoot), gaat het om het verbeteren van de logistieke keten (per transportvorm en afstand steeds kiezen voor de meest energie-efficiënte vervoerswijze) en een efficiënt gebruik van de infrastructuur (op elkaar aansluitende verkeersbeheersingssystemen rondom tol en veiligheid, een Europees satellietnavigatiesysteem).

De Commissie wil één Europese vervoersmarkt, waarop vrije concurrentie zoveel mogelijk zijn gang moet kunnen gaan. Technische, administratieve en juridische belemmeringen moeten zoveel mogelijk worden weggewerkt en moet het vervoer efficiënter, zuiniger en competitiever maken.

Over het sociale aspect van deze concurrentie wordt opgemerkt dat het belangrijk is om concurrentievermogen en sociale aspecten met elkaar worden verzoend. Sociaal overleg moet er voor zorgen dat sociale conflicten, die aanzienlijke economische verliezen veroorzaken, worden vermeden.

CNV Vakmensen kritisch

De woordkeuze ten aanzien van het sociale aspect lijkt aan te geven dat de Commissie op dit punt de nadruk legt op de economie. Sociaal overleg heeft volgens het Witboek vooral tot doel het voorkomen van economische verliezen. Weliswaar erkent het witboek dat personeel (werknemers dus!) een essentieel element vormt van het vervoerssysteem, maar dit wordt vooral gezien in het licht van een toekomstige schaarste aan werknemers en vaardigheden. Openstelling van de markt, zo schrijft de commissie, moet gepaard gaan met degelijke banen en arbeidsvoorwaarden.

Dat klinkt mooi, maar in het Witboek zien we toch vooral de nadruk op het wegwerken van beschermende (protectionistische) maatregelen van de lidstaten en het opheffen van fiscale en juridische knelpunten.

Als voorbeeld wordt genoemd het opheffen van regelgeving rondom cabotage in het beroepsgoederenvervoer. Het gevolg daarvan is dat elke vervoerder in elk Europees land onbeperkt binnenlandse ritten kan gaan rijden. Dat klinkt mooi, maar in de praktijk leidt dit tot concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Met per saldo een negatief effect voor Nederlandse chauffeurs. Immers, chauffeurs uit Midden- en Oost Europa zijn veel "goedkoper" dan hun collega's uit west Europa. Het wordt voor verladers en opdrachtgevers dus aantrekkelijk om chauffeurs, wagens en bedrijven uit Midden- en Oost Europa (de zg. MOE-landen) in te zetten voor het binnenlandse transport in Nederland. Op dit moment kan een buitenlandse firma nog maximaal drie ritten binnen Nederland maken per zeven dagen. En nu al nodigt de gebrekkige controle nodigt uit tot overtreding van de regels en uitholling van de positie van Nederlandse chauffeurs (en misbruik van hun collega's uit de MOE-landen). Recent zijn kaderleden van CNV Vakmensen hierover aan het woord geweest in een uitzending van Argos. Zij wezen op deze overtredingen en de misstanden onder chauffeurs uit de MOE-landen. Dit heeft toen zelfs geleid tot Kamervragen. Als de Europese commissie zijn zin krijgt, hoeft er binnenkort op dit aspect helemaal niet meer te worden gecontroleerd.

CNV vakmensen constateert dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in het internationale vervoer al grotendeels zijn weggeconcurreerd door hun "goedkopere" collega's uit Midden- en Oost Europa. De voornemens m.b.t. de cabotageregeling zullen er toe leiden dat de Nederlandse chauffeurs ook binnen het eigen land door de collega's uit Midden- en Oost Europa zullen worden verdrongen!

Uit bovenstaand voorbeeld mag duidelijk worden dat een concurrerend en duurzaam Europees transport niet alleen maar positieve gevolgen heeft. Harmonisatie van voorschriften draagt bij tot eerlijker concurrentie, een "gelijk speelveld". Maar op het gebied van arbeidsvoorwaarden is nog totaal geen sprake van zo'n gelijk speelveld! En dat is vooral voelbaar in een internationaal opererende sector als het vervoer. Als gevolg van de voornemens van de Europese Commissie zal daar, vooral in de eerstkomende tijd, de concurrentie op arbeidsvoorwaarden plaatsvinden.

Een toekomstig gebrek aan arbeidskrachten alleen is niet het antwoord op dit vraagstuk. Het is waar dat schaarste aan werknemers druk op de lonen zal geven en dat op termijn de Europese lonen in het vervoer ongetwijfeld naar elkaar zullen toegroeien. Maar voor het zover is, zal er nog veel water door de Rijn stromen. CNV Vakmensen wil maatregelen om te voorkomen dat op de korte termijn de Nederlandse werknemers worden weggeconcurreerd en Nederlandse arbeidsvoorwaarden en cao's worden uitgehold.


- de officiële reactie van CNV Vakmensen op het Witboek


- de Nederlandse tekst van het Witboek


- de kabinetsreactie op het Witboek

---

nieuwslijst