Power & Resultaat: Preventiemedewerkers willen samenwerken!

Persbericht van FNV Formaat

Alphen ad rijn / Woerden, 27 mei 2011

FNV Formaat en Kluwer presenteren resultaten onderzoek preventiemedewerkers.

Preventiemedewerkers willen samenwerken en de belangrijkste belemmering bij het realiseren van de doelstellingen op het gebied van veilig en gezond werken is tijdgebrek. Dat blijkt uit het recente preventiemedewerkeronderzoek van FNVFormaat en Kluwer.

Aanleiding
In 2010 heeft FNV Formaat in samenwerking met Kluwer onderzoek uitgevoerd naar de invulling van de taak van de preventiemedewerker. Een van de punten die uit het onderzoek naar voren kwamen, was de beperkte invloed van de preventiemedewerker. Daar gaat het zo juist afgeronde onderzoek onder preventiemedewerkers verder op in. De focus is dit jaar: Power en Resultaat.

Onderzoek
. Met welke onderwerpen zijn preventiemedewerkers met name bezig? Waarin zijn ze succesvol? En waarom? Wat is de rol van andere spelers in de organisatie? De onderzochte bedrijven verschillen in organisatiegrootte en zijn actief in de sectoren bouw, dienstverlening, industrie, overheid, zorg, ICT en handel. In totaal hebben bijna 300 preventiemedewerkers, overige arboprofessionals en medezeggenschapsleden de digitale vragenlijst ingevuld. De eerste resultaten van ons onderzoek zijn bekend. We lichten een klein tipje van de sluier op.

Achtergrond
Sinds 1 juli 2005 is iedere werkgever verplicht om zich op het gebied van arbeidsomstandigheden te laten bijstaan door een of meer deskundige werknemers (artikel 13 Arbowet). Deze werknemer wordt de preventiemedewerker genoemd. Bij bedrijven met niet meer dan 25 werknemers mogen de
preventietaken ook door de werkgever zelf worden verricht. De taken die een preventiemedewerker volgens de Arbowet in elk geval moet hebben, zijn:
- meewerken aan de RI&E;
- het uitvoeren van maatregelen die voortkomen uit de RI&E; - het adviseren en samenwerken met de medezeggenschap. Onderzoekers Ir. Nicole Pikkemaat en Ir. Carolina Verspuij van FNV Formaat vonden het belangrijk om een beeld te krijgen van de onderwerpen die de preventiemedewerkers bezig houden in hun dagelijks werk en in welke thema's ze succesvol zijn. Met als onderliggend doel te achterhalen wat nu de factoren zijn die zorgen voor dit succes.

Een eerste blik op de resultaten
Een eerste blik op de uitkomsten van de vragenlijst leverde de volgende inzichten:

- samenwerking is een belangrijke succesfactor; - relatief veel van de onderzochte preventiemedewerkers houden zich bezig met de implementatie
van de arbocatalogus;
- de belangrijkste belemmering bij het realiseren van de doelstellingen op het gebied van
veilig en gezond werken is tijdgebrek.

Presentatie resultaten op 30 juni op de Dag van de preventiemedewerker Alle resultaten van het grote preventiemedewerkeronderzoek worden gepresenteerd op de Dag van de Preventiemedewerker, in Domus Medica te Utrecht. Tijdens deze dag kan men deelnemen aan het openbare interview met de Arbeidsinspectie en krijgen deelnemers herkenbare praktijksituaties te zien. Verder zijn er vele workshops te volgen over onderwerpen die preventiemedewerkers bezighouden. Zoals: de Swot, Gebruik het brein, een nieuw leven voor de RI&E, E-learning, Gebruik je collega's, Nieuwe media, De arbocatalogus, Tillen, RSI: ergonomische hulpmiddelen bij het computeren, Flexkrachten, Beleid tegen pesten, Duurzame inzetbaarheid, Omgaan met stress en: Het nieuwe werken.

Meer informatie vindt u op;
www.fnvformaat.nl
www.arboonline.nl/dagvandepreventiemedewerker

*

Links:
http://www.arboonline.nl/dagvandepreventiemedewerker


Razende Robot Reporter