Power & Resultaat: Preventiemedewerkers willen samenwerken!
Persbericht van FNV Formaat
Alphen ad rijn / Woerden, 27 mei 2011
FNV Formaat en Kluwer presenteren resultaten onderzoek
preventiemedewerkers.
Preventiemedewerkers willen samenwerken en de belangrijkste belemmering
bij het realiseren van de doelstellingen op het gebied van veilig en
gezond werken is tijdgebrek. Dat blijkt uit het recente
preventiemedewerkeronderzoek van FNVFormaat en Kluwer.
Aanleiding
In 2010 heeft FNV Formaat in samenwerking met Kluwer onderzoek
uitgevoerd naar de invulling van de taak van de preventiemedewerker.
Een van de punten die uit het onderzoek naar voren kwamen, was de
beperkte invloed van de preventiemedewerker. Daar gaat het zo juist
afgeronde onderzoek onder preventiemedewerkers verder op in. De focus
is dit jaar: Power en Resultaat.
Onderzoek
. Met welke onderwerpen zijn preventiemedewerkers met name bezig?
Waarin zijn ze succesvol? En waarom? Wat is de rol van andere
spelers in de organisatie? De onderzochte bedrijven verschillen in
organisatiegrootte en zijn actief in de sectoren bouw, dienstverlening,
industrie, overheid, zorg, ICT en handel. In totaal hebben bijna 300
preventiemedewerkers, overige arboprofessionals en
medezeggenschapsleden de digitale vragenlijst ingevuld. De eerste
resultaten van ons onderzoek zijn bekend. We lichten een klein tipje
van de sluier op.
Achtergrond
Sinds 1 juli 2005 is iedere werkgever verplicht om zich op het gebied
van arbeidsomstandigheden te laten bijstaan door een of meer deskundige
werknemers (artikel 13 Arbowet). Deze werknemer wordt de
preventiemedewerker genoemd. Bij bedrijven met niet meer dan 25
werknemers mogen de
preventietaken ook door de werkgever zelf worden verricht. De taken die
een preventiemedewerker volgens de Arbowet in elk geval moet hebben,
zijn:
- meewerken aan de RI&E;
- het uitvoeren van maatregelen die voortkomen uit de RI&E;
- het adviseren en samenwerken met de medezeggenschap.
Onderzoekers Ir. Nicole Pikkemaat en Ir. Carolina Verspuij van FNV
Formaat vonden het belangrijk om een beeld te krijgen van de
onderwerpen die de preventiemedewerkers bezig houden in hun dagelijks
werk en in welke thema's ze succesvol zijn. Met als onderliggend doel
te achterhalen wat nu de factoren zijn die zorgen voor dit succes.
Een eerste blik op de resultaten
Een eerste blik op de uitkomsten van de vragenlijst leverde de volgende
inzichten:
- samenwerking is een belangrijke succesfactor;
- relatief veel van de onderzochte preventiemedewerkers houden zich
bezig met de implementatie
van de arbocatalogus;
- de belangrijkste belemmering bij het realiseren van de doelstellingen
op het gebied van
veilig en gezond werken is tijdgebrek.
Presentatie resultaten op 30 juni op de Dag van de preventiemedewerker
Alle resultaten van het grote preventiemedewerkeronderzoek worden
gepresenteerd op de Dag van de Preventiemedewerker, in Domus Medica te
Utrecht. Tijdens deze dag kan men deelnemen aan het openbare interview
met de Arbeidsinspectie en krijgen deelnemers herkenbare
praktijksituaties te zien. Verder zijn er vele workshops te volgen over
onderwerpen die preventiemedewerkers bezighouden. Zoals: de Swot,
Gebruik het brein, een nieuw leven voor de RI&E, E-learning, Gebruik je
collega's, Nieuwe media, De arbocatalogus, Tillen, RSI: ergonomische
hulpmiddelen bij het computeren, Flexkrachten, Beleid tegen pesten,
Duurzame inzetbaarheid, Omgaan met stress en: Het nieuwe werken.
Meer informatie vindt u op;
www.fnvformaat.nl
www.arboonline.nl/dagvandepreventiemedewerker
*
Links:
http://www.arboonline.nl/dagvandepreventiemedewerker
Razende Robot Reporter