Achtergrond: Nieuw Europees reguleringskader (NRK)
* Publicatiedatum 01-06-2011
* Soort Advies
De Europese Commissie heeft richtlijnen opgesteld waarmee consumenten
straks nog beter beschermd zijn op het gebied van internet en bellen.
De lidstaten moeten deze Europese richtlijnen omzetten in nationale
wetgeving. In Nederland is de Tweede Kamer hier verantwoordelijk voor.
De Tweede Kamer heeft de wetgeving nog niet vastgesteld voor 25 mei, de
datum van inwerkingtreding van de Europese richtlijnen. Dat betekent
dat de regels nog niet in de Telecommunicatiewet staan en dat de
richtlijnen nog niet een concrete invulling hebben gekregen. Nadat de
Tweede Kamer een beslissing heeft genomen, moet het ministerie van EL&I
verder werken aan de invulling van deze richtlijnen. Daarna kan OPTA de
regels handhaven. Het is nog niet duidelijk wanneer de Tweede Kamer
exact beslist over de regelgeving.
OPTA is er voorstander van dat de nieuwe aanvullende regels snel in
Nederland kunnen worden toegepast. Daarom heeft OPTA waar mogelijk
zoveel mogelijk voorbereidend werk verricht, zodat na de behandeling in
de Tweede Kamer de regels sneller kunnen worden gehandhaafd.
Enkele hoofdpunten uit de nieuwe Europese richtlijnen:
Het gebruik van cookies
Cookies zijn kleine bestanden op de computer die informatie opslaan
over het surfgedrag. Ze `onthouden' bepaalde instellingen of
logingegevens, zodat deze niet steeds opnieuw hoeven te worden
ingevoerd. Maar deze informatie kan ook worden gebruikt door
online-adverteerders om gericht te adverteren. Het zoek- en surfgedrag
van consumenten mag echter niet zomaar worden gebruikt door
bijvoorbeeld adverteerders. De nieuwe Europese richtlijnen geven
aanwijzingen hoe cookies gebruikt mogen worden zonder dat cookies
misbruikt worden door adverteerders. OPTA heeft in 2010 voorbereidend
onderzoek gedaan naar de implementatie van een nieuwe cookiebepaling.
Transparantie en netneutraliteit
Netneutraliteit betreft de discussie over de openheid van het internet.
Hoe ver mogen bedrijven gaan om geld te vragen voor specifieke
producten of diensten zonder dat het censuur is of dat de privacy wordt
geschonden van consumenten? Mogen sommige producten voorrang krijgen
boven anderen? De Europese richtlijnen geven hier niet direct antwoord
op. Maar de richtlijnen schrijven wel voor dat als bedrijven geld
vragen of specifieke diensten of producten voorrang geven, zij daar
transparant over moeten zijn.
Consumenten moeten weten waar ze aan toe zijn. En als bedrijven er niet
transparant over zijn, dan staat er in de richtlijnen dat die bedrijven
regels opgelegd moeten krijgen waarin beschreven staat wat hun
(minimum) kwaliteitseisen zouden moeten zijn van de geleverde dienst.
In 2010 heeft OPTA meegewerkt aan deze Europese regelgeving. Minister
Verhagen komt binnenkort met een voorstel hoe netneutraliteit wettelijk
vast te leggen in de Telecomwet.
Tekst- en beeldbemiddelingsdienst van de Universele Dienst voor
gehandicapten
Om doven en slechthorenden op een gelijkwaardige manier in staat te
stellen om te telefoneren, wordt het aanbieden van een landelijke,
zogeheten beeldbemiddelingsdienst en tekstbemiddelingsdienst verplicht.
OPTA heeft in 2010 de uitvoeringstoets over de nieuwe richtlijnen
gedaan. Vervolgens gaat het ministerie van EL&I één of meerdere
telecommunicatieaanbieders aanwijzen via een gunningprocedure om de
opdracht uit te voeren.
Goedkoper bellen naar 088- en 0900-nummers
De huidige interpretatie van de Europese richtlijn door het ministerie
van EL&I stelt dat telecommunicatieaanbieders redelijke tarieven moeten
vragen voor het bellen van mobiel naar bijvoorbeeld een 088- of
0900-nummer. Telecommunicatieaanbieders mogen niet zonder goede reden
afwijken van normale basis tarieven. Nu kunnen er nog hoge toeslagen in
rekening worden gebracht die niet op aantoonbare kostverschillen zijn
gebaseerd als consumenten bellen met een mobiel naar een 088- of
0900-nummer. Dit is straks niet meer toegestaan.
Datalekken: meldplicht voor bedrijven
Aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten en
-netwerken worden verplicht om incidenten te melden waarbij
persoonsgegevens van consumenten in handen van anderen terechtkomen. De
plicht tot melden is tweeledig: ten eerste moet de aanbieder de
toezichthouder OPTA te informeren over iedere inbreuk op de
persoonsgegevens. Ten tweede moeten de aanbieders de getroffen
consumenten informeren over het bekend worden van hun persoonsgegevens.
Zo kunnen consumenten maatregelen nemen om de gevolgen van de inbreuk
op hun persoonsgegevens en op hun persoonlijke levenssfeer te beperken.
In 2010 heeft OPTA een uitvoeringstoets gedaan in het kader van deze
nieuwe richtlijnen.