Achtergrond: Nieuw Europees reguleringskader (NRK)


* Publicatiedatum 01-06-2011

* Soort Advies

De Europese Commissie heeft richtlijnen opgesteld waarmee consumenten straks nog beter beschermd zijn op het gebied van internet en bellen. De lidstaten moeten deze Europese richtlijnen omzetten in nationale wetgeving. In Nederland is de Tweede Kamer hier verantwoordelijk voor.

De Tweede Kamer heeft de wetgeving nog niet vastgesteld voor 25 mei, de datum van inwerkingtreding van de Europese richtlijnen. Dat betekent dat de regels nog niet in de Telecommunicatiewet staan en dat de richtlijnen nog niet een concrete invulling hebben gekregen. Nadat de Tweede Kamer een beslissing heeft genomen, moet het ministerie van EL&I verder werken aan de invulling van deze richtlijnen. Daarna kan OPTA de regels handhaven. Het is nog niet duidelijk wanneer de Tweede Kamer exact beslist over de regelgeving.
OPTA is er voorstander van dat de nieuwe aanvullende regels snel in Nederland kunnen worden toegepast. Daarom heeft OPTA waar mogelijk zoveel mogelijk voorbereidend werk verricht, zodat na de behandeling in de Tweede Kamer de regels sneller kunnen worden gehandhaafd. Enkele hoofdpunten uit de nieuwe Europese richtlijnen:

Het gebruik van cookies
Cookies zijn kleine bestanden op de computer die informatie opslaan over het surfgedrag. Ze `onthouden' bepaalde instellingen of logingegevens, zodat deze niet steeds opnieuw hoeven te worden ingevoerd. Maar deze informatie kan ook worden gebruikt door online-adverteerders om gericht te adverteren. Het zoek- en surfgedrag van consumenten mag echter niet zomaar worden gebruikt door bijvoorbeeld adverteerders. De nieuwe Europese richtlijnen geven aanwijzingen hoe cookies gebruikt mogen worden zonder dat cookies misbruikt worden door adverteerders. OPTA heeft in 2010 voorbereidend onderzoek gedaan naar de implementatie van een nieuwe cookiebepaling.

Transparantie en netneutraliteit
Netneutraliteit betreft de discussie over de openheid van het internet. Hoe ver mogen bedrijven gaan om geld te vragen voor specifieke producten of diensten zonder dat het censuur is of dat de privacy wordt geschonden van consumenten? Mogen sommige producten voorrang krijgen boven anderen? De Europese richtlijnen geven hier niet direct antwoord op. Maar de richtlijnen schrijven wel voor dat als bedrijven geld vragen of specifieke diensten of producten voorrang geven, zij daar transparant over moeten zijn.

Consumenten moeten weten waar ze aan toe zijn. En als bedrijven er niet transparant over zijn, dan staat er in de richtlijnen dat die bedrijven regels opgelegd moeten krijgen waarin beschreven staat wat hun (minimum) kwaliteitseisen zouden moeten zijn van de geleverde dienst. In 2010 heeft OPTA meegewerkt aan deze Europese regelgeving. Minister Verhagen komt binnenkort met een voorstel hoe netneutraliteit wettelijk vast te leggen in de Telecomwet.

Tekst- en beeldbemiddelingsdienst van de Universele Dienst voor gehandicapten
Om doven en slechthorenden op een gelijkwaardige manier in staat te stellen om te telefoneren, wordt het aanbieden van een landelijke, zogeheten beeldbemiddelingsdienst en tekstbemiddelingsdienst verplicht. OPTA heeft in 2010 de uitvoeringstoets over de nieuwe richtlijnen gedaan. Vervolgens gaat het ministerie van EL&I één of meerdere telecommunicatieaanbieders aanwijzen via een gunningprocedure om de opdracht uit te voeren.

Goedkoper bellen naar 088- en 0900-nummers
De huidige interpretatie van de Europese richtlijn door het ministerie van EL&I stelt dat telecommunicatieaanbieders redelijke tarieven moeten vragen voor het bellen van mobiel naar bijvoorbeeld een 088- of
0900-nummer. Telecommunicatieaanbieders mogen niet zonder goede reden afwijken van normale basis tarieven. Nu kunnen er nog hoge toeslagen in rekening worden gebracht die niet op aantoonbare kostverschillen zijn gebaseerd als consumenten bellen met een mobiel naar een 088- of
0900-nummer. Dit is straks niet meer toegestaan.

Datalekken: meldplicht voor bedrijven
Aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten en
-netwerken worden verplicht om incidenten te melden waarbij persoonsgegevens van consumenten in handen van anderen terechtkomen. De plicht tot melden is tweeledig: ten eerste moet de aanbieder de toezichthouder OPTA te informeren over iedere inbreuk op de persoonsgegevens. Ten tweede moeten de aanbieders de getroffen consumenten informeren over het bekend worden van hun persoonsgegevens. Zo kunnen consumenten maatregelen nemen om de gevolgen van de inbreuk op hun persoonsgegevens en op hun persoonlijke levenssfeer te beperken. In 2010 heeft OPTA een uitvoeringstoets gedaan in het kader van deze nieuwe richtlijnen.