ChristenUnie
Maritiem vervoer moet speerpunt Europees transportbeleid zijn
Maritiem vervoer moet speerpunt Europees transportbeleid zijn
084 woensdag 01 juni 2011 12:32 Volgens Europarlementariƫr Peter van
Dalen (ChristenUnie) moet vervoer over het water het speerpunt van het
Europese transportbeleid zijn. Dat zei Van Dalen vandaag in Brussel bij
een door hem belegde hoorzitting over het toekomstige Europees
transportbeleid. Van Dalen: ,,Recent heeft de Europese Commissie in het
Witboek Transport haar transportplannen voor de komende jaren
gepresenteerd. Ik vind dat het maritiem vervoer een belangrijkere rol
in het Witboek moet spelen. Zeker de binnenvaart is een schone, veilige
en betrouwbare vervoersector en moet daarom een centrale rol spelen in
het Europese transportbeleid voor de komende jaren."
Van Dalen is het met de Europese Commissie oneens dat de binnenvaart
pas aantrekkelijk wordt wanneer goederen over een afstand van meer dan
300 kilometer worden vervoerd: ,,Vanaf een afstand van 80 kilometer kan
de binnenvaart al een belangrijke rol spelen in het Europese
vervoerbeleid. Denk bij voorbeeld aan de Rotterdamse haven. De A15
loopt vol en de binnenvaart speelt daar een belangrijke rol om de
goederen vanuit de Rotterdamse haven verder te vervoeren het achterland
in. Ik weet best dat het wegvervoer nog steeds de belangrijkste vorm
van transport in de Europese Unie is, maar dat neemt niet weg dat de
Europese Commissie ook vol moeten inzetten op vervoer over water. Dat
heeft de Rotterdamse haven recent ook gedaan in zijn Havenvisie 2030."
Groene haven
Vervoer over water is volgens Van Dalen ook goed voor het milieu. Van
Dalen: ,,In het Witboek begint de Europese Commissie terecht over de
milieuprestatie van de transportsector. Die moet nog flink verbeteren.
Daarom vind ik het teleurstellend dat de Europese Commissie in het
Witboek niet mijn idee overneemt om het concept van de Groene Haven in
Europa te stimuleren. Het concept van de Groene Haven betekent dat
schone schepen in havens minder havengeld betalen en vlugger worden
geholpen en vervuilende schepen juist langer moeten wachten meer moeten
betalen. Het is een simpel concept, maar ik ben er van overtuigd dat
het werkt: het zal scheepseigenaren stimuleren te investeren in
schonere schepen en dat is winst."
Van Dalen werd in zijn betoog bijgevallen door onder meer Robert
Tieman, directeur van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart
(CBRB). Ook Tieman benadrukte het belang van de maritieme sector in het
Europees transportbeleid. De hoorzitting werd onder grote
belangstelling bezocht.
Eurofractie
Transport