ChristenUnie


Maritiem vervoer moet speerpunt Europees transportbeleid zijn

Maritiem vervoer moet speerpunt Europees transportbeleid zijn

084 woensdag 01 juni 2011 12:32 Volgens Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) moet vervoer over het water het speerpunt van het Europese transportbeleid zijn. Dat zei Van Dalen vandaag in Brussel bij een door hem belegde hoorzitting over het toekomstige Europees transportbeleid. Van Dalen: ,,Recent heeft de Europese Commissie in het Witboek Transport haar transportplannen voor de komende jaren gepresenteerd. Ik vind dat het maritiem vervoer een belangrijkere rol in het Witboek moet spelen. Zeker de binnenvaart is een schone, veilige en betrouwbare vervoersector en moet daarom een centrale rol spelen in het Europese transportbeleid voor de komende jaren."

Van Dalen is het met de Europese Commissie oneens dat de binnenvaart pas aantrekkelijk wordt wanneer goederen over een afstand van meer dan 300 kilometer worden vervoerd: ,,Vanaf een afstand van 80 kilometer kan de binnenvaart al een belangrijke rol spelen in het Europese vervoerbeleid. Denk bij voorbeeld aan de Rotterdamse haven. De A15 loopt vol en de binnenvaart speelt daar een belangrijke rol om de goederen vanuit de Rotterdamse haven verder te vervoeren het achterland in. Ik weet best dat het wegvervoer nog steeds de belangrijkste vorm van transport in de Europese Unie is, maar dat neemt niet weg dat de Europese Commissie ook vol moeten inzetten op vervoer over water. Dat heeft de Rotterdamse haven recent ook gedaan in zijn Havenvisie 2030."

Groene haven

Vervoer over water is volgens Van Dalen ook goed voor het milieu. Van Dalen: ,,In het Witboek begint de Europese Commissie terecht over de milieuprestatie van de transportsector. Die moet nog flink verbeteren. Daarom vind ik het teleurstellend dat de Europese Commissie in het Witboek niet mijn idee overneemt om het concept van de Groene Haven in Europa te stimuleren. Het concept van de Groene Haven betekent dat schone schepen in havens minder havengeld betalen en vlugger worden geholpen en vervuilende schepen juist langer moeten wachten meer moeten betalen. Het is een simpel concept, maar ik ben er van overtuigd dat het werkt: het zal scheepseigenaren stimuleren te investeren in schonere schepen en dat is winst."

Van Dalen werd in zijn betoog bijgevallen door onder meer Robert Tieman, directeur van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). Ook Tieman benadrukte het belang van de maritieme sector in het Europees transportbeleid. De hoorzitting werd onder grote belangstelling bezocht.

Eurofractie
Transport