Gemeente Pekela
Afschaffing Rechtmatigheidsonderzoeksformulieren (ROF) per 1 juni 2011
Op 1 juni 2011 verandert de Samenwerkingsdienst SZW de controle op het
rechtmatig verstrekken van uitkeringen.
Het maandelijks Rechtmatigheidsonderzoeksformulier (ROF-je) wordt
afgeschaft en vervangen door een status- en mutatieformulier.
Door de invoer van deze formulieren wordt onze dienstverlening en
service verbeterd en het wordt voor u makkelijker gemaakt. U krijgt
binnenkort het mutatieformulier thuisgestuurd.
Eén keer per half jaar ontvangt u tevens het statusformulier waarop
gegevens staan die bij ons bekend zijn. Het enige dat u dan hoeft te
doen, is controleren of deze gegevens kloppen en het formulier
ondertekend terugsturen. U hoeft dan niet meer elke maand al uw
gegevens in te vullen.
Alle wijzigingen direct doorgeven
Als er zich in uw situatie tussentijdse veranderingen voordoen moet u
deze via het mutatieformulier direct aan ons doorgeven. U kunt dan
denken aan een adreswijziging, ander bankrekeningnummer, nieuw
dienstverband, een wijziging in het vermogen, ontvangen van een
erfenis, schenking of het winnen van een prijs. Hebt u geen vast
inkomen, maar wisselende inkomsten? Dan moet u deze nog wel elke maand
opgeven.
Persoonlijke gegevens
Daarnaast kunt u, afhankelijk van uw situatie, te maken krijgen met een
(her)onderzoek. We gaan voor de controle meer gebruik maken van de
gegevens van andere instanties, zoals bijvoorbeeld de Belastingdienst,
Rijksdienst voor Wegverkeer en het UWV Werkbedrijf. Alleen bevoegd
zijnde medewerkers kunnen deze wettelijke uitwisseling van informatie
van eerdergenoemde instanties raadplegen, waarbij toezicht plaatsvindt
op het oneigenlijk inzien en gebruik van de benodigde informatie. De
uitwisseling van informatie is niet alleen bedoeld om te bekijken of u
correcte gegevens over bijvoorbeeld uw inkomsten of vermogen hebt
opgegeven. Wij doen dat ook om te kijken of u mogelijk recht heeft op
voorzieningen voor de minima en toeslagen van de Belastingdienst.
Huisbezoek
In sommige gevallen kunnen casemanagers ervoor kiezen bij u op
huisbezoek te komen. Dit kan zijn op het moment dat u een uitkering
aanvraagt, maar ook als u al een uitkering ontvangt. Een huisbezoek kan
dienen om bijvoorbeeld uw woonsituatie te beoordelen, maar ook om samen
met u te bekijken of u van de voorzieningen gebruik maakt die de
afdeling Werk & Inkomen heeft voor mensen met een laag inkomen.
Belangrijk!
Heeft u inkomsten uit werk of een andere uitkering, dan moet u (net als
tot nu toe het geval was) altijd maandelijks een mutatieformulier +
bewijsstukken van dit inkomen inleveren. Dit, ongeacht of uw inkomen
ten opzichte van de vorige maand nu wel of niet gewijzigd is. Deze
verplichting blijft bestaan om er zeker van te zijn dat wij uw recht op
aanvullende bijstand goed vast kunnen stellen, zodat u achteraf niet
met een terugvordering van ten onrechte verleende bijstand hoeft te
worden geconfronteerd. Van andere inkomsten, zoals alimentatie,
heffingskortingen e.d. hoeft u niet maandelijks een formulier in te
leveren. Dit hoeft u alleen te doen wanneer het bedrag is gewijzigd.
Â
Te downloaden:
* Mutatieformulier uitkering.pdf