Gemeente Pekela


Afschaffing Rechtmatigheidsonderzoeksformulieren (ROF) per 1 juni 2011

Op 1 juni 2011 verandert de Samenwerkingsdienst SZW de controle op het rechtmatig verstrekken van uitkeringen.

Het maandelijks Rechtmatigheidsonderzoeksformulier (ROF-je) wordt afgeschaft en vervangen door een status- en mutatieformulier. Door de invoer van deze formulieren wordt onze dienstverlening en service verbeterd en het wordt voor u makkelijker gemaakt. U krijgt binnenkort het mutatieformulier thuisgestuurd.
Eén keer per half jaar ontvangt u tevens het statusformulier waarop gegevens staan die bij ons bekend zijn. Het enige dat u dan hoeft te doen, is controleren of deze gegevens kloppen en het formulier ondertekend terugsturen. U hoeft dan niet meer elke maand al uw gegevens in te vullen.

Alle wijzigingen direct doorgeven
Als er zich in uw situatie tussentijdse veranderingen voordoen moet u deze via het mutatieformulier direct aan ons doorgeven. U kunt dan denken aan een adreswijziging, ander bankrekeningnummer, nieuw dienstverband, een wijziging in het vermogen, ontvangen van een erfenis, schenking of het winnen van een prijs. Hebt u geen vast inkomen, maar wisselende inkomsten? Dan moet u deze nog wel elke maand opgeven.

Persoonlijke gegevens
Daarnaast kunt u, afhankelijk van uw situatie, te maken krijgen met een (her)onderzoek. We gaan voor de controle meer gebruik maken van de gegevens van andere instanties, zoals bijvoorbeeld de Belastingdienst, Rijksdienst voor Wegverkeer en het UWV Werkbedrijf. Alleen bevoegd zijnde medewerkers kunnen deze wettelijke uitwisseling van informatie van eerdergenoemde instanties raadplegen, waarbij toezicht plaatsvindt op het oneigenlijk inzien en gebruik van de benodigde informatie. De uitwisseling van informatie is niet alleen bedoeld om te bekijken of u correcte gegevens over bijvoorbeeld uw inkomsten of vermogen hebt opgegeven. Wij doen dat ook om te kijken of u mogelijk recht heeft op voorzieningen voor de minima en toeslagen van de Belastingdienst.

Huisbezoek
In sommige gevallen kunnen casemanagers ervoor kiezen bij u op huisbezoek te komen. Dit kan zijn op het moment dat u een uitkering aanvraagt, maar ook als u al een uitkering ontvangt. Een huisbezoek kan dienen om bijvoorbeeld uw woonsituatie te beoordelen, maar ook om samen met u te bekijken of u van de voorzieningen gebruik maakt die de afdeling Werk & Inkomen heeft voor mensen met een laag inkomen.

Belangrijk!
Heeft u inkomsten uit werk of een andere uitkering, dan moet u (net als tot nu toe het geval was) altijd maandelijks een mutatieformulier + bewijsstukken van dit inkomen inleveren. Dit, ongeacht of uw inkomen ten opzichte van de vorige maand nu wel of niet gewijzigd is. Deze verplichting blijft bestaan om er zeker van te zijn dat wij uw recht op aanvullende bijstand goed vast kunnen stellen, zodat u achteraf niet met een terugvordering van ten onrechte verleende bijstand hoeft te worden geconfronteerd. Van andere inkomsten, zoals alimentatie, heffingskortingen e.d. hoeft u niet maandelijks een formulier in te leveren. Dit hoeft u alleen te doen wanneer het bedrag is gewijzigd. Â

Te downloaden:

* Mutatieformulier uitkering.pdf