Ingezonden persbericht


31 mei 2011

Jaarverslag 2010: aantal gesprekken met Sensoor flink gestegen

Het aantal telefonische gesprekken dat de vrijwilligers van Sensoor Gelderland in 2010 voerden is ten opzicht van 2009 met 6% gestegen. In totaal is het telefoonnummer van Sensoor 27.439 keer ingetoetst. Daarnaast zijn er nog eens 382 gesprekken via Sensoor chat en 106 keer via e-mail gevoerd. Eenzaamheid was in 2010 wederom de belangrijkste reden om contact te zoeken met Sensoor.

Vrijwilligers van de drie Gelderse regio's hebben in 2010 in totaal 27.927 keer een gesprek van mens tot mens gevoerd. Dit aantal ligt 6% hoger dan het aantal gesprekken dat in 2009 is gevoerd. Zoals voorgaande jaren bleek ook in 2010 eenzaamheid een belangrijke drijfveer te zijn om contact te zoeken. Naast eenzaamheid zijn er veel gesprekken gevoerd die gerelateerd waren aan financieel economische problemen: werkloosheid, onzekerheid over baanbehoud en financiën.

In het najaar van 2010 werden er opmerkelijk veel gesprekken gevoerd over suïcide. Dit had twee oorzaken, te weten: de landelijke website 113online die in oktober van start ging en het overlijden van een bekende Nederlander.

Aandachtig luisteren naar ouderen
In 2010 hebben we met het project "aandachtig luisteren naar ouderen" extra aandacht besteed aan de 'oudere ouderen'. Deze groep ouderen maakt nog onvoldoende gebruik maken van de diensten van Sensoor, terwijl zij vaak wel behoefte hebben aan een luisterend oor.

Echte aandacht
Mensen die ergens mee zitten of gewoon behoeften hebben aan een gesprek kunnen bij de vrijwilligers van Sensoor Gelderland hun verhaal kwijt. Anoniem en vertrouwelijk. Goed opgeleide vrijwilligers staan dag en nacht, 7 dagen per week klaar om een gesprek van mens tot mens te voeren. Dit kan via het telefoonnummer 0900-0767, maar ook via chat en e-mail (www.sensoor.nl).

Meer informatie over Sensoor Gelderland is te vinden op www.sensoor.nl/gelderland

Noot voor redacties

Noot voor de redactie-