SGP


SGP wil krimp Europese begroting

Zonder alle Europese taakverbredingen is een stijging van de Europese begroting absoluut niet nodig. Integendeel: dan zou de Europese begroting met hetzelfde percentage kunnen inkrimpen als de Nederlandse. De SGP vindt de inzet van de regering op dit punt veel te lauw. Een groei die onder de inflatie blijft is nog steeds een groei. De SGP bepleit een nullijn en het liefst serieuze krimp!
---

Plenair Staat van de EU
26 mei 2011
Van der Staaij, SGP

Bijrol
In 2050 zal Europa nog slechts 7% van de wereldbevolking uitmaken tegen 25% in 1950. Aldus het WRR-rapport âMinder pretentie, meer ambitieâ. Deze demografische aardverschuiving gaat hand in hand met de verschuiving van economische en politieke verhoudingen. Europa zal door de combinatie van die factoren een kleinere rol gaan spelen. Wellicht moeten we spreken over een bijrol. Of dit Europa-breed is doorgedrongen? De Europese claim t.a.v. de opvolging van de IMF-topman doet anders vermoeden. Blijft de EU krampachtig vasthouden aan haar oude positie of gaat zij op een intelligente, vloeiende wijze de macht delen met de opkomende naties? Hoe staat dit kabinet daarin?

In ieder geval geeft het kabinet zich rekenschap van de zojuist genoemde verschuivingen. âMinder pretentie, meer ambitieâ zou een goede titel zijn voor deze Staat van de Unie.

Nullijn
Voorzitter. In de ogen van de SGP is de EU er voor de burger en niet andersom. Het gaat erom dat problemen en uitdagingen waarmee de burger in Europa te maken heeft op het meest geëigende niveau worden opgepakt. Dit onderstreept ook het kabinet. Zij kiest ten aanzien van Europa voor een constructief-kritische houding.

Maar dan mogen wij boter bij de vis vragen. Krijgen deze noties een concrete vertaling? Het verdrag van Lissabon beantwoordt hieraan in ieder geval niet. En met toenemende zorg moet ik constateren, dat de EU zich ook steeds meer stort op bijvoorbeeld het terrein van de gelijke behandeling. Een terrein dat bij uitstek op het terrein van lidstaten ligt. Hoe beoordeelt de minister dergelijke Europese taakverbredingen? Zit hier niet een spanning ten opzichte van de kabinetsnotitie?

Zonder al die taakverbredingen, zou een stijging van de Europese begroting ook niet nodig zijn. Integendeel: dan zou de Europese begroting met hetzelfde percentage kunnen inkrimpen als de Nederlandse. De SGP vindt de inzet van de regering op dit punt te lauw. Een groei die onder de inflatie blijft is nog steeds een groei. De SGP bepleit een nullijn en het liefst krimp.

Identiteit
De staat van de Unie gaat over financiën en economie, over handel en klimaat. Maar wordt er ook nagedacht over het behoud van identiteit? Welke identiteit heeft Europa en welke identiteit zou zij moeten hebben? En hoe voorkomt de EU dat haar identiteit wordt uitgehold door andere, minder gewenste culturen?

Deze vraag naar identiteit is geen luxe. Binnen Europa staan de onderlinge samenhang en solidariteit op de tocht. Dat zien we bij nationale verkiezingen, rond verscherpte interne grenscontroles en dat zien we nu voor elkaar de beurs moet worden getrokken. Als de samenhang slechts bestaat uit financiële lijntjes zou dat wel eens te weinig cement kunnen bieden. Is hier ook niet een bepaald gezamenlijk gedeeld waardenbesef nodig? Zou dit geen Europa-brede doordenking behoeven? Mag ik er op wijzen, dat het christendom een schat aan positieve identiteit en zelfkennis biedt?

Verdrukking
De EU volgt de ontwikkelingen in N-Afrika en in het Midden Oosten op de voet. Keer op keer blijkt dat juist de positie van christenen in deze regioâs verslechterd. Ik noem slechts het recente rapport van de Aramese Beweging voor Mensenrechten over mensenrechten en christelijke minderheden in Turkije en Irak. Binnen de EU wordt hierover gesproken, maar steeds met een terughoudendheid en een behoedzaamheid jegens de moslimregeringen die niet in verhouding staat tot de ernst van de situatie. Ik dring erop aan dat de EU hier een serieus speerpunt van maakt, met concrete acties en stappenplannen. De brief van de minister spreekt over de bereidheid om politieke druk uit te oefenen en het zo nodig herzien van instrumenten (p. 7). Wat betekent dit concreet en welk tijdpad is hier voorzien?
Het laatstgenoemde rapport maakt overigens opnieuw duidelijk dat Turkije op geen enkele wijze rijp is voor toetreding tot de EU.