SGP
SGP wil krimp Europese begroting
Zonder alle Europese taakverbredingen is een stijging van de Europese
begroting absoluut niet nodig. Integendeel: dan zou de Europese
begroting met hetzelfde percentage kunnen inkrimpen als de Nederlandse.
De SGP vindt de inzet van de regering op dit punt veel te lauw. Een
groei die onder de inflatie blijft is nog steeds een groei. De SGP
bepleit een nullijn en het liefst serieuze krimp!
---
Plenair Staat van de EU
26 mei 2011
Van der Staaij, SGP
Bijrol
In 2050 zal Europa nog slechts 7% van de wereldbevolking uitmaken tegen
25% in 1950. Aldus het WRR-rapport âMinder pretentie, meer ambitieâ.
Deze demografische aardverschuiving gaat hand in hand met de
verschuiving van economische en politieke verhoudingen. Europa zal door
de combinatie van die factoren een kleinere rol gaan spelen. Wellicht
moeten we spreken over een bijrol. Of dit Europa-breed is
doorgedrongen? De Europese claim t.a.v. de opvolging van de IMF-topman
doet anders vermoeden. Blijft de EU krampachtig vasthouden aan haar
oude positie of gaat zij op een intelligente, vloeiende wijze de macht
delen met de opkomende naties? Hoe staat dit kabinet daarin?
In ieder geval geeft het kabinet zich rekenschap van de zojuist
genoemde verschuivingen. âMinder pretentie, meer ambitieâ zou een goede
titel zijn voor deze Staat van de Unie.
Nullijn
Voorzitter. In de ogen van de SGP is de EU er voor de burger en niet
andersom. Het gaat erom dat problemen en uitdagingen waarmee de burger
in Europa te maken heeft op het meest geëigende niveau worden
opgepakt. Dit onderstreept ook het kabinet. Zij kiest ten aanzien van
Europa voor een constructief-kritische houding.
Maar dan mogen wij boter bij de vis vragen. Krijgen deze noties een
concrete vertaling? Het verdrag van Lissabon beantwoordt hieraan in
ieder geval niet. En met toenemende zorg moet ik constateren, dat de EU
zich ook steeds meer stort op bijvoorbeeld het terrein van de gelijke
behandeling. Een terrein dat bij uitstek op het terrein van lidstaten
ligt. Hoe beoordeelt de minister dergelijke Europese taakverbredingen?
Zit hier niet een spanning ten opzichte van de kabinetsnotitie?
Zonder al die taakverbredingen, zou een stijging van de Europese
begroting ook niet nodig zijn. Integendeel: dan zou de Europese
begroting met hetzelfde percentage kunnen inkrimpen als de Nederlandse.
De SGP vindt de inzet van de regering op dit punt te lauw. Een groei
die onder de inflatie blijft is nog steeds een groei. De SGP bepleit
een nullijn en het liefst krimp.
Identiteit
De staat van de Unie gaat over financiën en economie, over handel en
klimaat. Maar wordt er ook nagedacht over het behoud van identiteit?
Welke identiteit heeft Europa en welke identiteit zou zij moeten
hebben? En hoe voorkomt de EU dat haar identiteit wordt uitgehold door
andere, minder gewenste culturen?
Deze vraag naar identiteit is geen luxe. Binnen Europa staan de
onderlinge samenhang en solidariteit op de tocht. Dat zien we bij
nationale verkiezingen, rond verscherpte interne grenscontroles en dat
zien we nu voor elkaar de beurs moet worden getrokken. Als de samenhang
slechts bestaat uit financiële lijntjes zou dat wel eens te weinig
cement kunnen bieden. Is hier ook niet een bepaald gezamenlijk gedeeld
waardenbesef nodig? Zou dit geen Europa-brede doordenking behoeven? Mag
ik er op wijzen, dat het christendom een schat aan positieve identiteit
en zelfkennis biedt?
Verdrukking
De EU volgt de ontwikkelingen in N-Afrika en in het Midden Oosten op de
voet. Keer op keer blijkt dat juist de positie van christenen in deze
regioâs verslechterd. Ik noem slechts het recente rapport van de
Aramese Beweging voor Mensenrechten over mensenrechten en christelijke
minderheden in Turkije en Irak. Binnen de EU wordt hierover gesproken,
maar steeds met een terughoudendheid en een behoedzaamheid jegens de
moslimregeringen die niet in verhouding staat tot de ernst van de
situatie. Ik dring erop aan dat de EU hier een serieus speerpunt van
maakt, met concrete acties en stappenplannen. De brief van de minister
spreekt over de bereidheid om politieke druk uit te oefenen en het zo
nodig herzien van instrumenten (p. 7). Wat betekent dit concreet en
welk tijdpad is hier voorzien?
Het laatstgenoemde rapport maakt overigens opnieuw duidelijk dat
Turkije op geen enkele wijze rijp is voor toetreding tot de EU.