Consumentenbond
Aswolk: uw rechten als passagier
* 24 mei 2011
Passagiers die stranden als gevolg van de IJslandse aswolk hebben recht
op informatie, maaltijden, drinken, eventueel noodzakelijke
hotelovernachtingen en een vergoeding van het ticket of gelijkwaardig
vervoer. De luchtvaartmaatschappij moet dit verzorgen.
Daarnaast kunnen passagiers bij annulering of langdurige vertraging de
kosten van hun ticket terugvragen. Bij een vertraging van 5 uur of
langer hebben zij de keuze uit:
* volledige terugbetaling van het ticket binnen 7 dagen voor het niet
gemaakte deel van de reis (of, indien verder reizen geen zin heeft,
ook voor het deel dat al is gemaakt);
* een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij eerste
gelegenheid, of
* een andere vlucht onder vergelijkbare omstandigheden naar de
eindbestemming bij eerste gelegenheid (of op een latere datum
indien daar plaats is, naar keuze van de passagier).
Consumenten die geen opvang hebben gekregen of hier ontevreden over
zijn, moeten contact opnemen met hun luchtvaartmaatschappij. Komen ze
er daar niet uit, dan kunnen zij hun klacht voorleggen aan de
Geschillencommissie Luchtvaart en de Inspectie voor Verkeer en
Waterstaat.
Geen compensatie
De aswolk, maar ook extreme weersomstandigheden, terrorisme of wilde
stakingen vallen onder overmacht. Passagiers hebben dan geen recht op
(extra) financiële compensatie wegens de opgelopen vertraging of
annulering.
Meer informatie over de rechten van passagiers staat op antwoorden op
veelgestelde vragen