Ingezonden persbericht


Persbericht

Diemen, 19 mei 2011

Randstad-onderzoek naar chauffeursgeluk:
Plezierig, maar hard werken op de wagen

Chauffeurs zitten over het algemeen gelukkig achter het stuur. Ze hebben plezier in hun werk en waarderen de relatieve vrijheid en het 'eigen baas zijn'. Van de chauffeurs noemt 85 procent zichzelf 'redelijk tevreden'. Minpuntjes zijn er ook, zoals de (onregelmatige) werktijden.

Dit zijn uitkomsten van een Randstad-onderzoek, uitgevoerd door Motivaction onder chauffeurs in Nederland, België en Frankrijk. Daarbij komen opvallende verschillen naar voren in de beleving van het vak in deze landen. De Nederlandse chauffeurs zijn het gelukkigst, zij geven hun leven een 7,3. Hetzelfde cijfer geldt voor niet-actieve chauffeurs (met pensioen of werkzoekend). Opvallend: Franse chauffeurs uit deze categorie geven hun leven slechts een 4,3. Belgische en Nederlandse chauffeurs geven een dikke voldoende (7) voor de mate waarin ze op dit moment gelukkig zijn met hun baan.

Aan het onderzoek hebben in totaal 719 Nederlandse, 286 Belgische en 500 Franse chauffeurs meegedaan. Vooral vrachtwagenchauffeurs zijn ondervraagd; daarbij kwam onder meer naar voren dat de meeste Franse vrachtwagenchauffeurs geen internationale focus hebben. Hun Nederlandse en Belgische collega's rijden vaker internationaal.

Vrijheid en leuke ritten
Aan de ene kant bevestigt het onderzoek het bekende idee dat chauffeurs vinden dat ze de leukste baan op aarde hebben. Een kwart van de Nederlandse chauffeurs vindt 'de vrijheid van het beroep' het meest positieve aspect van hun vak. Voor een kwart van de chauffeurs maakt de liefde voor het werk een belangrijk deel van hun werkgeluk uit. Ook inhoudelijke aspecten van het werk (het rijden op zich, leuke ritten, vrijheid en fijne collega's) dragen een belangrijk steentje bij aan het werkgeluk.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het traditionele beeld van de chauffeur als 'Lonely Trucker' steeds minder opgaat. Zo heeft een toenemend aantal Nederlandse chauffeurs een partner die behoorlijk bijdraagt aan het gezinsinkomen, slaapt het merendeel iedere nacht thuis en rukt de vierdaagse werkweek op als het aan een derde van de chauffeurs ligt. Blijkbaar willen ook chauffeurs net als veel andere Nederlanders een papadag.

Natuurlijk wordt ook onder chauffeurs flink geklaagd. Nederlandse chauffeurs noemen de lange en onregelmatige werktijden het vaakst als negatief aspect van het chauffeur-zijn. De Belgische chauffeurs noemen de on-professionaliteit van de organisatie waarvoor ze werken en het salaris het vaakst als negatieve aspecten. De onzekerheid van een toekomstperspectief is één van de grootste zorgen bij een deel van de Belgische en Nederlandse chauffeurs. Ongeveer een kwart van alle chauffeurs maakt zich trouwens totaal geen zorgen over de toekomst.

Meer dan 40 uur per week
Chauffeurs werken hard. Meer dan de helft van de Belgische en Nederlandse chauffeurs werkt meer dan 40 uur per week. Bijna twee derde van de chauffeurs werkt 5 dagen in de week. Meer dan twee derde van de Belgische en Franse chauffeurs werkt gemiddeld minimaal eens per week over. Een derde van de chauffeurs zou bij voorkeur een vierdaagse werkweek hebben. Voor velen blijft het bij 'dromen', want bijna een kwart van de chauffeurs is - wellicht uit financiële motieven - juist van plan meer te gaan werken.



Ingezonden persbericht