Ingezonden persbericht


Vrijwilligersacademie Amsterdam goes social met EU subsidie

AMSTERDAM, 19 mei 2011 - Naast de volwassen vrijwilligers wil de Vrijwilligersacademie Amsterdam (VA) ook jongeren bereiken. Ongeveer 35 % van alle Amsterdammers is vrijwilliger en hoewel jonge mensen (20 - 30 jaar) er niet afwijzend tegenover staan, is deze groep helaas nog ondervertegenwoordigd. Tijd om deze groep van 100.000 potentiële volunteers aan te spreken, op hun eigen manier, gesteund met Europese subsidie.

Jongeren bereiken via social media
Vrijwilliger word je voor een ander én voor jezelf. Daarom is het juist voor jongeren interessant. Want door het werk in de informele zorg kan men sociaal groeien, ontvangt men een opleiding op maat bij de VA en staat het goed op de CV. Partnerorganisaties van de VA zoals De Regenboog Groep en De Omslag merken in de praktijk dat de jongeren die naast hun drukke planning ook wel een paar uur per week over hebben voor vrijwilligerswerk, dit als een verrijking ervaren. Daarom start de VA in het kader van het European Year of Volunteering (EYV) 2011 een innovatief project voor het werven van vrijwilligers via social media. Dé mogelijkheid om jongeren elkaar te laten vertellen wát ze ervaren.

Vernieuwend en erkend door Brussel
In opdracht van de gemeente Amsterdam zijn studenten Communicatie van de Hogeschool van Amsterdam bezig met een inventarisatie om te kijken hoe social media in de promotiecampagnes van de VA gebruikt kan worden, door middel van videoclips die vrijwilligerswerk in Zorg en Welzijn in beeld brengen. Dit onderzoek sluit aan bij eerder onderzoek uitgevoerd door de Triggerboys in opdracht van de VA om meer inzicht in de belevingswereld van de doelgroep te krijgen zodat men beter aansluiting bij de jongeren vindt. De partners hopen binnen een jaar door de inzet van videoclips op social media 100 nieuwe en getrainde jonge vrijwilligers in de gelederen op te nemen. Door de vernieuwende aanpak, de jonge doelgroep en de overdraagbaarheid van de aanpak ziet Europa het plan ook zitten. Vandaar dat de VA Europese subsidie krijgt om dit project goed op de kaart te zetten.

Delen van ervaringen
Goed voorbeeld doet goed volgen. Waar social media een uitgelezen kans biedt om van je vrienden te horen hoe leuk en nuttig vrijwilligerswerk is, is het de bedoeling dat de opzet van dit project ook gedeeld wordt met anderen. Met partners, andere organisaties, andere steden en andere landen binnen de EU. De VA vervult een trekkersrol en geeft opzet en ervaringen door. Deze overdraagbaarheid is medebepalend geweest voor het verkrijgen van de subsidie.

Denk en doe mee
We zijn op zoek naar studenten op ROC volwassenonderwijs, Hogeschool of Universiteit en jongeren die net afgestudeerd zijn en mee willen werken aan dit project. Goede ideeën, inzichten over social media, creativiteit en zin om wat te betekenen voor een ander zijn allemaal van harte welkom. De Vrijwilligersacademie vervult een trekkersrol en is aangesloten bij de campagne Vrijwillig Amsterdam: amsterdam.nl/vrijwillig. Volg de VA ook op www.Twitter.com/amsterdamanders en http://www.facebook.com/amsterdam-anders#!/profile.php?id=100002258583036.