SGP


Verantwoordingsdebat

De SGP steunt de bezuinigingsdoelstelling van het kabinet: 18 miljard. IJkpunt bij de uitwerking is en blijft dat de bezuiniging verantwoord is en het tijdpad voldoet. Een speciaal aandachtspunt is de opvang van tienermoeders. De SGP wil de subsidie voor VBOK-opvanghuizen voor tienermoeders veilig stellen.

---

Verantwoordingsdebat

Van der Staaij (SGP)

19 mei 2011

Het jaar 2010 biedt voor het kabinet veel stof om zich over te verantwoorden. Het is immers een hele klus om 237,6 miljard euro op een goede wijze uit geven. Het overheidsapparaat moet wel op orde zijn om deze klus te kunnen klaren. De SGP heeft daarom met waardering kennis genomen van de conclusie dat meer dan 99% van de bestedingen rechtmatig is. Over het algemeen is de bedrijfsvoering van ministeries bovendien op orde. Dat verdient een compliment. We gaan er verder vanuit dat de problemen die bij sommige ministeries blijven slepen deze periode uit de weg worden geruimd. Scholen kunnen inmiddels na vier jaar slechte resultaten worden gesloten. Het is niet best dat onderdelen van sommige ministeries met die regel al drie keer gesloten zouden zijn.

Verantwoording over 2010 vraagt wel een bijzondere aanpak. In 2010 hebben we immers nauwelijks een missionair kabinet gehad. Belangrijkste vraag is daarom hoe de start van dit kabinet verlopen is. Staan alle lichten op groen om een succesvolle aanpak van de beschreven plannen en ambities te kunnen verwachten?

Verantwoording

Het verbeteren van de verantwoording blijkt een proces van lange adem. Voortdurend worden nieuwe onderdelen voorgesteld en geprobeerd, of worden oude accenten opgepoetst. Recent is een nieuwe aanpak voorgesteld met betrekking tot begroting en verantwoording. De SGP steunt de lijn om te streven naar meer compacte begrotings- en verantwoordingsinformatie. Dat past bij de inzet om te werken aan een kernachtige overheid. De verantwoordingsinformatie die de minister-president heeft gestuurd levert volgens de SGP een waardevolle bijdrage voor het debat. In tegenstelling tot zijn suggestie vindt de SGP het belangrijk dat we jaarlijks op een dergelijk overzicht kunnen rekenen. Wanneer de aanbeveling van de Rekenkamer volgen dat deze verantwoordingsinformatie voort moet komen uit de reguliere verantwoordingsinformatie is dit een eenvoudige opdracht. Deelt de minister-president deze insteek?

Informatie voor het verantwoordingsdebat moet niet in een betonnen mal gegoten worden. De informatie moet voldoende aansluiten bij de aard van het kabinetsprogramma. Het realiseren van de achttien miljard bezuinigingen is de kern van dit kabinetsprogramma. De SGP steunt daarom het pleidooi van de Rekenkamer om een afzonderlijke bezuinigingsmonitor te ontvangen. De Kamer moet elk jaar op één moment in één oogopslag kunnen zien wat de stand van zaken is met betrekking tot hervormingen en bezuinigingen.

Bezuiniging

De SGP vindt het op orde brengen van de overheidsfinanciën een belangrijke verantwoordelijkheid. Die opdracht vraagt om hernieuwde aandacht voor een kleine overheid. Het is ook gezond om van tijd tot tijd te bekijken of de overheid zich concentreert op de taken die tot haar verantwoordelijkheid behoren, of dat zij door allerlei activiteiten vaak onbedoeld juist de eigen verantwoordelijkheid van burgers ondergraaft. De SGP waardeert dat het kabinet deze taak met beide handen aanpakt. De structurele bezuinigingsdoelstelling van achttien miljard steunen wij. Inmiddels blijkt ook dat meer dan 91% van de beoogde bezuinigingen voor 2011 is ingeboekt. De startblokken voor de komende periode staan klaar.

Van groot belang bij de uitwerking van de bezuinigingen is dat deze verantwoord plaats vinden en dat het tijdpad voldoet. De SGP is daarom blij dat het kabinet gehoor heeft gegeven aan de motie Van der Staaij/Cohen om de bezuiniging op passend onderwijs geleidelijker op te bouwen. De combinatie van een stelselwijziging en een bezuiniging is een risicovolle. Hoewel het passend onderwijs niet op de lijst met hervormingen staat, gaat het namelijk wel degelijk om een ingrijpende stelselwijziging. Het nieuwe voorstel getuigt van voldoende realisme. Bovendien kan de aandacht nu volledig op de inhoudelijke ontwikkeling van passend onderwijs gericht worden. Deelt het kabinet de visie dat ook met het oog op effectieve besteding van middelen zoveel mogelijk moet worden aangesloten bij bestaande samenwerkingsverbanden?

De plannen om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen verdienen een zorgvuldige, maar ook snelle behandeling. Voor beleidsmakers en politici is het goed om te bedenken dat Wajongers vaak wel wakker liggen van de bezuinigingen die hen raken. De SGP maakt zich ook zorgen over de herstructurering van de sociale werkvoorziening. Gemeenten zitten met blijvende autonome kosten door bestaande cao-afspraken. Het debat zal erover moeten gaan of de verwachting reëel is dat op deze kosten beduidend kan worden bespaard?

Hervorming

Het concept-bestuursakkoord tussen de verschillende overheden is inmiddels gesloten. De gelijktijdige overdracht van dossiers als jeugdzorg en werken naar vermogen naar de gemeente is een zware kluif. De SGP vraagt zich af hoe het kabinet de samenhang tussen deze onderwerpen beoordeelt. Aanvankelijk is gesuggereerd dat voor al deze onderwerpen wordt gestreefd naar dezelfde regioâs, maar inmiddels is duidelijk dat dit uiteenloopt voor jeugdzorg, werken naar vermogen en passend onderwijs. In hoeverre is dit een bewuste keuze?

Het afgelopen jaar is de aandacht voor politie op het platteland meer uit de verf gekomen. Dat was onze wens in de motie Van der Staaij. Het gaat nu gelukkig de goede kant op. Die ontwikkeling moet natuurlijk niet in de wielen gereden worden door de oprichting van een nationale politie. De SGP vindt dat het belang van het platteland gewaarborgd moet zijn bij de schaalvergroting die het gevolg is van deze operatie. Het mag niet gebeuren dat het kabinet de kostbare tijd en middelen die ingezet zijn hierdoor in rook laat opgaan. Welke inzet toont het kabinet hiervoor?

Het hoger onderwijs is voortvarend aangepakt. Inmiddels is het wetsvoorstel zelfs door de Tweede Kamer aanvaard. Het is goed om te zien dat het kabinet hier daadwerkelijk de hand uitsteekt naar de Kamer. Voor de SGP is een fatsoenlijk overgangsregime voor studenten een wezenlijke voorwaarde voor steun aan het wetsvoorstel. Dat is nu gelukkig geregeld. Het is belangrijk dat studenten onder andere door dit voorstel geprikkeld worden meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun studie in het hoger onderwijs, ook wat de financiën betreft.

Verbetering

Het is goed om nauwlettend te volgen wat er gebeurt met de hervormingen en bezuinigingen. Maar iedere fractie heeft ook zo zijn lijst van onderwerpen van zaken die wel belangrijk zijn, maar waar ogenschijnlijk weinig beweging in zit.

Het eerste wat natuurlijk opvalt is dat er weinig beweging zit in het onderwerp woningmarkt, terwijl de problemen steeds duidelijker worden. Belangrijke knopen worden niet doorgehakt. Dat is problematisch. Het is in ieder geval zaak dat de komende jaren geen verloren tijd zijn. De SGP vindt dat de komende jaren benut moeten worden om te onderzoeken hoe ingrepen op de woningmarkt vormgegeven moeten worden. Hopelijk staat het denken hier niet stil?

Het gaat in het overheidsbeleid meer dan geld alleen. Een onderwerp als bescherming van het kwetsbare leven staat hoog op onze prioriteitenlijst. Aandacht voor medisch-ethische themaâs, bescherming van het ongeboren leven vraagt voortdurende inzet.

In 2010 hebben we regelmatig aandacht gevraagd voor continuering van de opvang van tienermoeders. De subsidie voor het opvanghuis in Gouda loopt eind 2011 af. Het kabinet zou hierop terugkomen met een brief, maar wij hebben nog niets gezien. Wanneer kunnen we een reactie verwachten? Zeker op dit punt mag voortvarendheid verwacht worden.
_______________________

Door de minister wordt geconstateerd dat veel doelstellingen zich niet lenen voor concrete outputindicatoren (31 865, nr. 26). Wat dat betreft is de beweging van New public management een beetje op zân retour. Aan de verwijzing naar de motie Pechtold uit 2007 (bijvoorbeeld door het BOR) moet daarom niet te zwaar getild worden (0-metingen en opstellen indicatoren); wordt snel een papieren tijger. Hetzelfde geldt voor de sterke nadruk van de Rekenkamer op het plausibiliteitsbeginsel (is een bepaald effect het gevolg van beleid?). SGP heeft motie Pechtold uit 2007 trouwens niet gesteund.

Ook evaluatie van het experiment Verbetering Verantwoording en Begroting door de Rekenkamer en het ministerie van Financiën noemt de meerwaarde van de verantwoordingsbrief en de aanwezigheid van de MP.