Deskundige pleit voor 'TomTom-begrenzer' tegen hardrijden
Persbericht van Witteveen+Bos
Snelheidsslot bespaart kosten, vermindert files en vergroot veiligheid
Navigatieapparatuur moet automobilisten actief beletten harder te
rijden dan de maximumsnelheid. Daarvoor pleit verkeersspecialist ing.
Erik Jongenotter (Witteveen+Bos) vandaag in NRC Handelsblad. Dankzij
zo'n 'tomtom-begrenzer' kan infrastructuur veel goedkoper worden
aangelegd, nemen files af en wordt autorijden comfortabeler en
veiliger. De techniek bestaat al: momenteel wordt er in Noord- en
Zuid-Holland een proef mee gehouden.
Wegen worden nu uit veiligheidsoogpunt ontworpen op relatief hoge
snelheden. Dat maakt infrastructuur niet alleen duur, maar het kost ook
veel ruimte, met name bij knooppunten. In stedelijk gebied is die
ruimte schaars. Als niemand meer te hard kán rijden, kan de
ontwerpsnelheid omlaag, kosten wegen miljoenen minder én zal het
mogelijk zijn fileproblemen op te lossen waar dat nu fysiek onmogelijk
is, zegt Jongenotter.
"Bij een beginnende file kan eenvoudig een lagere snelheid worden
'opgelegd' zodat files veel korter zijn of zelfs niet ontstaan. Dus
geen 'advies' meer via matrixborden maar een automatische,
gegarandeerde snelheidsdeken. Zo'n tomtom-begrenzer past naadloos in de
huidige ontwikkeling waarbij systemen in en buiten de auto
verschillende taken van de bestuurder overnemen."
Ook in Nederland zijn al succesvolle proeven gedaan met auto's die
geheel of gedeeltelijk zelfstandig kunnen rijden. Er zijn al voertuigen
op de markt die zelfstandig ingrijpen bij een naderende botsing. De
komende decennia zal de auto veranderen in een vorm van individueel
vervoer waarbij de bestuurder alleen nog de route bepaalt. De invoering
van actieve snelheidsregulering is dan ook een kwestie van tijd, aldus
de expert.
"Het autoverkeer in Nederland groeit nog ieder jaar. Uitbreiding van de
capaciteit van het hoofdwegennet zal nodig blijven. Om de daarvoor
benodigde ruimte en euro's te kunnen vinden, is het nodig om actief en
dwingend een einde te maken aan hardrijden. Iedereen die met zijn eigen
auto veilig, comfortabel en tegen de laagst mogelijke kosten van A naar
B wil, zou voor een tomtom-begrenzer moeten zijn."
Links:
http://www.witteveenbos.nl
Razende Robot Reporter