Nederlander vergeet zelden paspoort op reis
Persbericht van World Ticket Center B.V.
Amsterdam, 19 mei 2011 - 'Bent u weleens uw paspoort thuis vergeten
voor aanvang van een vliegreis?' Deze vraag heeft reisorganisatie World
Ticket Center aan 500 klanten gesteld in een telefonisch onderzoek.
Maar liefst 82 % van de ondervraagden gaf aan nooit zijn paspoort te
vergeten voor aanvang van een vliegreis. Van de 18% die zijn paspoort
weleens vergeet, gaf 8 % aan een noodpaspoort op Schiphol te hebben
aangevraagd bij Afgifte Nooddocumenten, voor 6 % was het mogelijk terug
te keren naar huis om het paspoort op te halen en 4 % heeft een hele
nieuwe vlucht moeten afnemen met bijkomende kosten. We kunnen hieruit
opmaken dat het merendeel van de Nederlanders goed voorbereid op reis
gaat en zeer zorgvuldig omgaat met hun reisbescheiden. Wat daarentegen
wel wordt vergeten zijn: opladers van elektronica (32%), fototoestel
(23%), zonnebril (18%), boek (12%), zonnebrand (9%), toiletartikelen
(4%) en wereldstekker (2%).
Jaarlijks worden er maar liefst 10.000 noodpaspoorten gemaakt door
Afgifte Nooddocumenten op Schiphol. Passagiers die hiervoor in
aanmerking komen moeten aan strikte voorwaarden voldoen en de kosten
zijn 45,25 euro per paspoort. De meest voorkomende reden voor aanvraag
van een noodpaspoort is dat een paspoort binnen zes maanden verloopt en
dit er voor kan zorgen dat men niet wordt toegelaten in een land.
Reisbescheiden vergeten is met de opkomst van e-tickets geen reden meer
om een vlucht te missen. Een e-ticket kan altijd op de luchthaven
worden uitgeprint. Vooraf thuis uitprinten wordt door 14 % van de
ondervraagden weleens vergeten.
Hoe komt het dat zo'n hoog percentage Nederlanders zo zorgvuldig met
hun paspoort omgaan bij aanvang van een vliegreis? 'Onze ondervraagde
klanten gaven aan de ellende en kosten die het missen van een vlucht
met zich meebrengt te allen tijde willen voorkomen. Bovendien is
vakantie een gebeurtenis waar men lang naar toeleeft en een hoog budget
naar toegaat. Vakantie wil niemand missen. Zij werken om die reden met
een checklist en beginnen minimaal drie dagen van tevoren met het
inpakken van hun bagage. De checklist bestaat uit paspoort, geldpassen,
reisbescheiden, medicijnen en sleutels. Het komt zelden voor dat een
luchtvaartmaatschappij en/of touroperator kosteloos een alternatieve
vlucht aanbiedt bij een no show, dus de klant is bij het missen van een
vlucht door het ontbreken van een paspoort vaak al zijn geld kwijt.
Vroeg beginnen met inpakken en werken met een checklist is blijkbaar
het geheim van de Nederlander.' aldus Rémi Wouters Marketing Manager
van World Ticket Center.
*
Links:
http://www.worldticketcenter.nl/
Razende Robot Reporter