Rijksoverheid
Nederland alvast vooruit met extra lange vrachtwagens
Nieuwsbericht | 19-05-2011
Extra lange en zware vrachtwagens worden in Nederland toegestaan op de
weg. Uit uitgebreide proeven blijkt dat dit type vrachtwagen zuiniger
en dus goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens. Met dit besluit
loopt minister Schultz van Haegen (Infra en Milieu) vooruit op Europa,
die internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt. "Het is
onbegrijpelijk dat de Europese Unie wel ambities toont om wat te doen
aan efficiënt transport, maar deze kans laat liggen," aldus Schultz van
Haegen.
Afgelopen jaar reden er in Nederland 400 extra lange en zware
vrachtwagens (LZV's). In dat jaar hebben ze 20 miljoen vrachtauto
kilometers bespaard. Door LZV's niet langer in een proef, maar
permanent toe te staan, wordt het voor de transport sector interessant
om hierin te investeren. Schultz van Haegen: "Doordat er per LZV meer
vervoerd kan worden, dragen deze vrachtwagens bij aan een betere
benutting van de weg, lagere transportkosten en minder belasting voor
het milieu".
De Nederlandse regering pleit in Europa al jaren voor het toestaan van
LZV's in het Europese wegtransport. Minister Schultz van Haegen wil met
deze stap het signaal richting Europa afgeven dat het gebruik van LZV's
een positieve impuls voor het wegtransport is. Op dit moment spreekt de
EU, in het kader van het Witboek Transport, over nieuwe voorstellen op
het gebied van wegtransport. De inzet van Nederland is om barrières in
regelgeving zo snel mogelijk aan te pakken. Hierbij wordt ook gedacht
aan het toestaan van aerodynamischer vormgeving van trucks en aan vrije
cabotage in heel Europa. Bij dat laatste kunnen buitenlandse chauffeurs
in andere landen transport verrichten. Schultz: "Het zijn dit soort
regels die grote belemmeringen vormen voor onze sterke Nederlandse
transportsector, maar ook voor efficiënt vervoer in Europa. Het zijn de
quick wins voor de Europese transportsector."
Een LZV is een vrachtwagen van maximaal 25,25 meter, in plaats van de
gebruikelijke 18,75 meter en weegt maximaal 60 ton in plaats van 50
ton. Daardoor kan een LZV tot 60% meer vervoeren dan een gewone
vrachtwagen. In vergelijking tot een gewone vrachtwagen kan een LZV tot
27% aan CO2 uitstoot besparen. Om de verkeersveiligheid te waarborgen
moeten de chauffeurs van een LZV een extra examen afleggen en worden er
eisen gesteld aan de voertuigen en routes. Buiten Nederland rijden er
in Zweden en Finland permanent LZV's en in Duitsland, Denemarken en
Noorwegen op proef. Tegenstanders van LZV's vrezen dat het toestaan van
deze efficiëntere vrachtwagens, transport over het spoor ontmoedigt.
Nederland staat op het standpunt dat élke vorm van transport zo
efficiënt mogelijk moet zijn en dat water, spoor en weg elkaar vooral
aanvullen.