A study on student interaction in the implementation of the Jigsaw technique
in language teaching
Datum: 19 mei 2011
Promotie: mw. H.N.M.S.M. Tamah, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat
5, Groningen
Proefschrift: A study on student interaction in the implementation of
the Jigsaw technique in language teaching
Promotor(s): prof.dr. C.L.J. de Bot
Faculteit: Letteren
Analyse van studentgedrag in onderwijs vreemde taal
Siti Mina Tamah deed onderzoek naar studentgedrag in leesonderwijs in
een vreemde taal. Haar focus lag daarbij op de betrokkenheid van de
studenten in de groepsinteractie en het type informatie dat de
studenten alleen en samen gebruiken om de teksten te begrijpen. Daarbij
keek ze naar de relatie tussen het taalvaardigheidsniveau van de
studenten in de tweede taal en de mate van en de manier waarop de
studenten elkaar ondersteuning vragen en bieden.
Als onderwijsvorm hanteerde Siti Mina Tamah de `jig-saw'-methode,
waarin een klas in groepen wordt verdeeld die ieder een deel van de te
vinden informatie moeten aanleveren en overdragen op de andere groepen.
Binnen de groepen zijn er verschillende rollen die de leerlingen moeten
spelen (captain, time keeper, reporter). De analyses laten zien dat
`high achievers' ertoe neigen het proces te domineren ten koste van
`low achievers'. Maar de betrokkenheid van de verschillende groepen
wordt mede bepaald door hun rol in de groep. Het hebben van een
belangrijke rol, bijvoorbeeld als captain, leidt ertoe dat low
achievers veel actiever bij het proces betrokken zijn dan wanneer ze
een minder belangrijke rol spelen.
Het uitgevoerde onderzoek laat zien dat in de Indonesische
taalonderwijssituatie, die traditioneel sterk docent-gedomineerd is,
groepswerk en meer betrokkenheid van leerlingen heel goed mogelijk is
als docenten hiervoor zijn geschoold en gemotiveerd. In
vervolgonderzoek zal worden gepoogd de jig-saw benadering op grotere
schaal in het onderwijs in te voeren.
Siti Mina Tamah (Indonesië, 1962) studeerde Education aan de Surabaya
State University. Ze verrichtte haar onderzoek bij de vakgroep
toegepaste taalwetenschap aan de Faculteit der Letteren van de RUG.
Laatst gewijzigd: 10 mei 2011 10:11
Rijksuniversiteit Groningen