ChristenUnie
ChristenUnie: Geen grenzen bij treinkaartjes Limburg
ChristenUnie: Geen grenzen bij treinkaartjes Limburg
woensdag 18 mei 2011 16:43 Treinreizigers in Limburg moeten moeiteloos
over de grens kunnen reizen per trein in Limburg. Nu gelden nog
verschillende tariefsystemen aan beide kanten van de grens. De
ChristenUnie wil daarom dat het EU-regioticket ook geldig wordt in de
regionale treinen en intercity's in Limburg en niet alleen op de
grenstrajecten. Tweede Kamerlid Arie Slob: "In de Duitse grensregio is
dit ticket geldig in alle treinen behalve de ICE. In Limburg moet de NS
dit kaartje ook gewoon accepteren." Het Kamerlid heeft hierover vragen
gesteld aan minister Schultz van Infrastructuur & Milieu.
De reiziger en niet de vervoerders moeten centraal staan bij de verkoop
van treinkaartjes, aldus Slob. "De OV-chipkaart is nog steeds niet goed
te gebruiken voor reizigers uit Duitsland of België. Het handyticket
dat werkt via de telefoon is een goed alternatief zolang dit niet
geregeld is."
Ook wil de ChristenUnie dat minister Schultz met NS gaat spreken over
de komende Floriade. "Ik wil dat zoveel mogelijk Duitsers per trein
hier naar toe komen zodat files in de regio worden voorkomen. De
Floriade organisatie wil hiervoor een speciaal kaartje voor
introduceren, het Floriade-ticket. De NS wil echter om onduidelijke
redenen niet meewerken."
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van
Infrastructuur & Milieu over de samenwerking met Duitsland bij de
verkoop van treinkaartjes voor spoorvervoer Limburg.
1. Deelt u de mening dat de het voor de reiziger met een hoofdletter R
niet van belang is of een reis zich afspeelt op het hoofdrailnet,
op een contractsectorlijn of op een grensoverschrijdende verbinding
en of daarbij wel of niet de Nederlandse grens wordt gepasseerd,
maar dat de reiziger puur van A naar B wil reizen?
2. Waarom verkoopt de NS wel het EU-regioticket, maar is deze
vervoerder niet bereid het EU-regioticket te accepteren in haar
regionale stoptreinen in Limburg behoudens de grensoverschrijdende
trajecten terwijl Deutsche Bahn deze tickets wel in de hele regio
accepteert (regionalbahn en regionalexpress) met uitzondering van
de ICE?
3. Deelt u de mening dat één regionaal kaartje in dit gebied waar de
grens nooit ver weg is in het belang is van de reiziger met de
hoofdletter R en dat de NS hieraan mee dient te werken?
4. Bent u bereid de NS-directie hierop aan te spreken zodat de
reizigers in Limburg nog dit jaar een aantrekkelijk kaartje in de
hele regio kunnen gebruiken?
5. Kent u het handytciket dat werkt via smartphones en wordt toegepast
in de Duitse vervoerregio's van Aachner Verkehrsverbund en
Verkehrsverbund Rijn-Ruhr? Bent u ervan op de hoogte dat ook het
EU-regioticket via dit e-ticketing systeem beschikbaar komt?
6. Bent u bereid bij NS te bewerkstellingen dat het handyticket een
geldig vervoerbewijs wordt in Zuid-Limburg zolang er geen
acceptabele oplossing is voor de OV-chipkaart in de grensregio?
7. Kent u de initiatieven van de organisatie van de Floriade en
genoemde Duitse vervoerregio's om een Floriade ticket te
introduceren om te stimuleren dat straks veel Duitsers per trein
naar de Floriade in Venlo gaan?
8. Klopt het dat NS weigert mee te werken aan dit initiatief? Zo ja,
wat is hiervan de reden?
9. Bent u bereid de NS hierop aan te spreken zodat ook hier de
reiziger met een hoofdletter R wordt geschreven en de Duitse
toeristen straks niet allemaal in de autofile richting Venlo staan?
Arie Slob