KPMG
Retailers en leveranciers zien nauwelijks gevolgen van onrust in de
wereld
Retailers en producenten van consumentengoederen ondervinden nauwelijks
gevolgen van de huidige onrust in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en
Japan. Ook op de lange termijn verwachten de bedrijven dat de invloed
van de crises in de wereld beperkt zal zijn.
Uit wereldwijd onderzoek van KPMG onder bijna 300 bestuurders van
retailers en producenten van consumentengoederen blijkt dat ruim 60%
van de bedrijven geen of nauwelijks invloed ervaart van de onrust op de
bedrijfsvoering. Slechts 5% geeft aan dat de gevolgen voor het
resultaat ingrijpend zijn. Hoewel de huidige turbulentie zorgt voor een
stijging van de prijzen van grondstoffen en energie, verwacht een
meerderheid van de bedrijven dat deze ontwikkeling vooral op de korte
termijn gevolgen heeft.
Ruim 60% verwacht dat de stijging van de prijzen van energie en
grondstoffen de komende zes maanden van invloed zal zijn op de
prestatie van de onderneming. Ruim 40% van de bedrijven geeft aan naar
aanleiding van de gebeurtenissen in het Midden-Oosten en Japan
veranderingen te zullen aanbrengen in het beleid op het gebied van
risicomanagement. Nog eens 40% verwacht aanpassingen te zullen maken in
het bestand van zowel eerstelijns- als tweedelijns-leveranciers.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de bedrijven op de korte
termijn, tussen nu en zes maanden, een tempering van de groei zien in
zowel Europa, de Verenigde Staten en Canada als in de regio
Asia-Pacific. Ruim 40% verwacht dat de onrust in de wereld gevolgen zal
hebben voor de groei in deze regio's. Ruim 80% verwacht dat de
economische groei in zowel de Verenigde Staten, Canada als Europa op de
lange termijn weer zal aantrekken. Voor 2011 zijn de bedrijven dan ook
gematigd optimistisch. Eén op de vier ondernemingen verwacht dit jaar
een aanzienlijk beter resultaat dan in 2010 en ruim de helft voorziet
een bescheiden groei.
Driekwart van de onderzochte bestuurders verwacht dit jaar een stijging
van de consumentenuitgaven in hun belangrijkste markten. Vooral de
bedrijven in de opkomende markten verwachten dat de vraag naar hun
producten medio dit jaar weer zal toenemen. De bedrijven in de westerse
landen daarentegen geven aan niet eerder dan eind 2011 een toename te
verwachten in de vraag naar hun producten en diensten. "Het is
duidelijk dat de bedrijven in de westerse landen de economische
neergang nadrukkelijker hebben ervaren dan die in opkomende markten",
constateert Marc Schönhage, partner bij KPMG Consumer Markets.
Schönhage: "En het is natuurlijk een gegeven dat zij langzamer groeien
dan de bedrijven in de opkomende landen. Bestuurders in de gevestigde
landen ervaren de weg terug dan ook als langer dan hun collega's in de
opkomende markten. Maar de ondernemingen in deze landen profiteren dan
ook dubbel van de aantrekkende vraag naar consumentenproducten,
enerzijds als exporteurs van hun producten en anderzijds als
leverancier van goederen en diensten op hun thuismarkt. De toenemende
vraag naar producten in deze landen wordt duidelijk ingegeven door het
groeiende inkomen van de bevolking."
Volgens Schönhage blijkt uit het onderzoek dat de bedrijven in de
consumentenmarkt zich beter hebben weten te wapenen tegen de crisis dan
ondernemingen in andere sectoren en de draad ook sneller weten op te
pakken. Schönhage: "Een meerderheid van de retailers en leveranciers is
erin geslaagd om tijdens de crisis `slank' te produceren en minder
kosten te maken, waardoor zij een goede basis hebben nu de economie
voorzichtig aantrekt.
Bijna de helft van de bedrijven geeft aan dat de crisis ervoor heeft
gezorgd dat zij de kostenstructuur beter op orde hebben en dat de
groeivooruitzichten beter zijn dan voor de crisis. Daarnaast is volgens
de bedrijven zowel het werkkapitaal en als de liquiditeitspositie
verbeterd. Toch zijn er ook nadelige gevolgen van de crisis. De
onderzochte bestuurders hebben de mogelijkheden om kapitaal te
verwerven op basis van eigen of vreemd vermogen duidelijk zien
afnemen."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.