Connexxion
Resultaten Connexxion in 2010 tonen voorzichtig herstel
De resultaten die Connexxion in 2010 heeft geboekt tonen een
voorzichtig herstel. Dat is vooral te danken aan efficiencyslagen die
zijn gemaakt. Connexxion heeft het boekjaar 2010 afgesloten met een
operationele winst van EUR 16.5 miljoen.
In 2010 bedroeg de omzet EUR 1.105 miljoen, een daling van EUR 50
miljoen ten opzichte van 2009. De omzet van de divisie OV daalde van
EUR 827 miljoen in 2009 naar EUR 765 miljoen in 2010. Bij de divisie
Taxi Services, Tours en Ambulancezorg steeg de omzet naar EUR 381
miljoen.
Download het jaarverslag
Engelstalig jaarverslag (Annual Report) 2010
Reizigers
Het aantal OV-reizigers bij Connexxion voor het bus- en treinvervoer
bleef in 2010 gemiddeld stabiel. De meeste groei (14%) werd
gerealiseerd in de concessie Bestuur Regio Utrecht (BRU) Spitslijnen,
gevolgd door de concessies Provincie Utrecht en Valleilijn met ieder
12%. Er was sprake van een lichte groei bij enkele aanliggende
concessies, zoals BRU Regiovervoer, stadsvervoer Utrecht en de
stadsregio's Arnhem-Nijmegen en Amstelland-Meerlanden.
Concessies
De financiële situatie van Connexxion is sterk gerelateerd aan het
aantal aanbestedingen dat wordt gewonnen of verloren en aan het soort
aanbestedingen. In de sterk concurrerende openbaar vervoersmarkt en
taximarkt wil Connexxion concessies winnen op basis van goede kwaliteit
tegen een reële prijs. In 2010 won Connexxion openbaarvervoer de
concessies Gooi en Vechtstreek en Zaanstreek. Van de 99 aanbestedingen
(en mogelijkheden voor verlenging contracten) waarvoor Connexxion Taxi
Services zich in 2010 inschreef, werden er 43 aan Connexxion gegund,
51% van de aanbestede omzet. Ook is het Valys-contract door het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met een jaar verlengd.
OV-chipkaart
Begin 2010 bereikte Connexxion een belangrijke mijlpaal omdat toen in
bijna alle Connexxiongebieden met de OV-chipkaart kon worden betaald.
Met ingang van 11 februari was de OV-chipkaart in Rotterdam nog het
enige betaalmiddel in het openbaar vervoer van de stad. Connexxion ging
in 2010 ook door met het inrichten van winkels als distributiepunt voor
de OV-chipkaart. Reizigers kunnen hier hun OV-chipkaart kopen,
activeren en saldo of een reisproduct op de kaart laden. Connexxion
heeft daarvoor contracten afgesloten met diverse winkelketens, zoals
Primera, Ako en GWK. In totaal zijn nu circa 400 winkels ingericht als
distributiepunt. In Nederland zijn in totaal bijna 6 miljoen
persoonlijke OV-chipkaarten gedistribueerd en meer dan 2,7 miljoen
anonieme OV-chipkaarten. In 2010 hebben reizigers van Connexxion meer
dan 80 miljoen reisbewegingen met de OV-kaart gemaakt.
Sociale veiligheid
In 2010 hebben zich meerdere incidenten voorgedaan waarbij de
veiligheid van Connexxion reizigers en onze medewerkers en reizigers in
het geding kwam. Het aantal ernstige incidenten, mishandeling en
bedreiging is toegenomen. Het thema sociale veiligheid blijft hierdoor
hoog op de agenda staan van Connexxion. Samen met andere partijen
zoeken we naar oplossingen voor dit maatschappelijk probleem. In 2010
heeft Connexxion in Hilversum, Gouda en Zeeland lokale
veiligheidsarrangementen ondertekend. Deze hebben als doel het
verbeteren van de veiligheid op en rondom stations(gebieden). Daarbij
wordt samengewerkt met de gemeente, NS, politie en het openbaar
ministerie. In 2010 startte Connexxion bovendien in een aantal
concessiegebieden met `Live View'. Daarmee heeft een verkeersleider bij
incidenten direct zicht op wat er gebeurt in de bus.
Vooruitzichten
Hubert Guyot CEO Connexxion: "De cijfers van Connexxion tonen de eerste
tekenen van herstel. De door Connexxion ingezette strategie om
efficiënter te werken, werpt haar vruchten af. We zijn vastbesloten
deze ontwikkeling ook de komende jaren door te zetten en hiermee onze
concurrentiekracht te vergroten in een veranderende markt met veel
(nieuwe) aanbieders. We merken dat opdrachtgevers het duurzaam
ondernemen waarderen. Dat beleid willen we voortzetten. Met op handen
zijnde aanbestedingen in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en
Den Haag en op het spoor groeit de OV-markt en liggen er ook voor
Connexxion nieuwe mogelijkheden. Nieuwe kansen, nieuwe reizigers. Op
weg naar nóg meer tevreden OV-gebruikers."