Connexxion


Resultaten Connexxion in 2010 tonen voorzichtig herstel

De resultaten die Connexxion in 2010 heeft geboekt tonen een voorzichtig herstel. Dat is vooral te danken aan efficiencyslagen die zijn gemaakt. Connexxion heeft het boekjaar 2010 afgesloten met een operationele winst van EUR 16.5 miljoen.

In 2010 bedroeg de omzet EUR 1.105 miljoen, een daling van EUR 50 miljoen ten opzichte van 2009. De omzet van de divisie OV daalde van EUR 827 miljoen in 2009 naar EUR 765 miljoen in 2010. Bij de divisie Taxi Services, Tours en Ambulancezorg steeg de omzet naar EUR 381 miljoen.

Download het jaarverslag

Engelstalig jaarverslag (Annual Report) 2010

Reizigers

Het aantal OV-reizigers bij Connexxion voor het bus- en treinvervoer bleef in 2010 gemiddeld stabiel. De meeste groei (14%) werd gerealiseerd in de concessie Bestuur Regio Utrecht (BRU) Spitslijnen, gevolgd door de concessies Provincie Utrecht en Valleilijn met ieder 12%. Er was sprake van een lichte groei bij enkele aanliggende concessies, zoals BRU Regiovervoer, stadsvervoer Utrecht en de stadsregio's Arnhem-Nijmegen en Amstelland-Meerlanden.

Concessies

De financiële situatie van Connexxion is sterk gerelateerd aan het aantal aanbestedingen dat wordt gewonnen of verloren en aan het soort aanbestedingen. In de sterk concurrerende openbaar vervoersmarkt en taximarkt wil Connexxion concessies winnen op basis van goede kwaliteit tegen een reële prijs. In 2010 won Connexxion openbaarvervoer de concessies Gooi en Vechtstreek en Zaanstreek. Van de 99 aanbestedingen (en mogelijkheden voor verlenging contracten) waarvoor Connexxion Taxi Services zich in 2010 inschreef, werden er 43 aan Connexxion gegund, 51% van de aanbestede omzet. Ook is het Valys-contract door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met een jaar verlengd.

OV-chipkaart

Begin 2010 bereikte Connexxion een belangrijke mijlpaal omdat toen in bijna alle Connexxiongebieden met de OV-chipkaart kon worden betaald. Met ingang van 11 februari was de OV-chipkaart in Rotterdam nog het enige betaalmiddel in het openbaar vervoer van de stad. Connexxion ging in 2010 ook door met het inrichten van winkels als distributiepunt voor de OV-chipkaart. Reizigers kunnen hier hun OV-chipkaart kopen, activeren en saldo of een reisproduct op de kaart laden. Connexxion heeft daarvoor contracten afgesloten met diverse winkelketens, zoals Primera, Ako en GWK. In totaal zijn nu circa 400 winkels ingericht als distributiepunt. In Nederland zijn in totaal bijna 6 miljoen persoonlijke OV-chipkaarten gedistribueerd en meer dan 2,7 miljoen anonieme OV-chipkaarten. In 2010 hebben reizigers van Connexxion meer dan 80 miljoen reisbewegingen met de OV-kaart gemaakt.

Sociale veiligheid

In 2010 hebben zich meerdere incidenten voorgedaan waarbij de veiligheid van Connexxion reizigers en onze medewerkers en reizigers in het geding kwam. Het aantal ernstige incidenten, mishandeling en bedreiging is toegenomen. Het thema sociale veiligheid blijft hierdoor hoog op de agenda staan van Connexxion. Samen met andere partijen zoeken we naar oplossingen voor dit maatschappelijk probleem. In 2010 heeft Connexxion in Hilversum, Gouda en Zeeland lokale veiligheidsarrangementen ondertekend. Deze hebben als doel het verbeteren van de veiligheid op en rondom stations(gebieden). Daarbij wordt samengewerkt met de gemeente, NS, politie en het openbaar ministerie. In 2010 startte Connexxion bovendien in een aantal concessiegebieden met `Live View'. Daarmee heeft een verkeersleider bij incidenten direct zicht op wat er gebeurt in de bus.

Vooruitzichten

Hubert Guyot CEO Connexxion: "De cijfers van Connexxion tonen de eerste tekenen van herstel. De door Connexxion ingezette strategie om efficiënter te werken, werpt haar vruchten af. We zijn vastbesloten deze ontwikkeling ook de komende jaren door te zetten en hiermee onze concurrentiekracht te vergroten in een veranderende markt met veel (nieuwe) aanbieders. We merken dat opdrachtgevers het duurzaam ondernemen waarderen. Dat beleid willen we voortzetten. Met op handen zijnde aanbestedingen in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en op het spoor groeit de OV-markt en liggen er ook voor Connexxion nieuwe mogelijkheden. Nieuwe kansen, nieuwe reizigers. Op weg naar nóg meer tevreden OV-gebruikers."