Gemeente Utrecht
2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
44
Vragen van de heer B. Fokke
(ingekomen 30 maart 2011 en antwoorden verzonden door het college op 29 april)
SV inzake "Veiligheid voor fietsers moet centraal staan"
Volgens Veilig Verkeer Nederland, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en de Fietsersbond zijn er binnen de gemeente Utrecht een aantal rotondes die gevaarlijke situaties opleveren voor fietsers. Dit blijkt uit een artikel uit het AD/UN van 30 maart 2011. Het gaat om rotondes waarbij fietsers vanuit twee richtingen kunnen komen. Voor automobilisten zijn zulke rotondes onoverzichtelijker dan gewone rotondes. Gevaarlijke situaties voor fietsers zijn onwenselijk en moeten zoveel mogelijk voorkomen worden. D66 wil dat Utrecht een echte fietsstad wordt en daarom zijn veilige fietsroutes noodzakelijk.
Dit leidt voor D66 tot de volgende vragen.
1. Hoeveel rotondes met fietsverkeer vanuit twee richtingen kent de gemeente Utrecht?
Er zijn in Utrecht op dit moment zo'n tien rotondes met tweerichtingsoversteken (in Vleuten De Meern, Leidsche Rijn, Zuidwest en Overvecht).
2. Is het College van B en W bekend met de nadelen van dit soort rotondes?
Ja, de ontwerprichtlijnen van het CROW zijn ons bekend.
3. Zo ja, waarom is op sommige plekken gekozen voor deze rotondes?
Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kan het vervangen van een kruispunt door een rotonde zorgen voor een reductie tot wel 70% van het aantal verkeersslachtoffers. Als er een tweerichtingsfietspad langs een weg ligt, wordt deze door inpassing van een eenrichtingsrotonde onderbroken. Fietsers zullen veelal ter plaatse van de oversteek 'illegaal' in de tegenrichting hun weg vervolgen om na de rotonde weer op het tweerichtingsfietspad terecht te komen. In die gevallen adviseert het CROW een goed vorm gegeven tweerichtingsoversteek op de rotonde toe te passen.
4. Is het College van B en W voornemens deze gevaarlijke en onoverzichtelijke situaties aan te pakken?
Wij hebben een quick scan naar de ongevallencijfers op de betreffende rotondes uitgevoerd.
Er zijn behalve op het Anne Frankplein, dat feitelijk geen rotonde is maar een 'verbouwd' verkeersplein oude stijl, in de periode 2000-2009 op deze rotondes niet of nauwelijks ongevallen geweest waar fietsers bij betrokken waren. In zijn algemeenheid volgen wij het in antwoord 3 genoemde advies van CROW en zien wij geen reden om hier maatregelen te treffen. In specifieke situaties die nog in aanleg zijn, besteden wij extra aandacht aan een veilige inrichting.
5. Zo ja, hoe zal dat gebeuren? Zo nee, waarom niet?
Een rotonde met een tweerichtingsfietspad is over het algemeen veiliger dan een gewoon kruispunt of een situatie waarbij fietsers door een voor hen onlogische routering snel worden verleid ongewenst verkeersgedrag te vertonen. Tweerichtingsfietspaden zijn niet altijd te voorkomen en dragen in veel gevallen ook bij aan de verkeersveiligheid omdat op deze wijze het onnodig twee keer oversteken van een drukke weg kan worden voorkomen.
Voor het Anne Frankplein hebben wij - vooruitlopend op grootschalige herinrichting in het kader van de aanleg van de HOV Zuidradiaal - tijdelijke maatregelen in voorbereiding om het zicht op fietsers bij donkerte en/of slecht weer te verbeteren.
6. Houdt het College van B en W rekening met deze zwaarwegende nadelen in de planning van de aanleg van nieuwe rotondes?
Ja.
---- --