Oud-winnaar in milieubewuste Hybride van Hope PoleVision Racing
Jan Lammers terug naar
Le Mans op hoogste niveau
Zandvoort, 29 april 2011 - Jan Lammers zal op 11 en 12 juni voor de 22ste keer participeren in de 24 uur van Le Mans. De oud-winnaar draagt tijdens de beroemde autosportklassieker een groene bril. De Zandvoorter bestuurt de ecologisch bewuste Oreca 01 HyTech Hybride-auto van het Zwitserse Hope Racing. ,,Onze techniek staat in dienst van het milieu'', aldus Lammers, die met Steve Zacchia de rijdersbemanning van de LMP1-bolide vormt.
Lammers is een bijzonder ervaren sportscar-coureur. Na zijn Formule 1-carrière stapte hij in 1983 over naar de snelle sportwagens, waarin hij een fraaie Curriculum Vitesse bij elkaar racete. Absoluut hoogtepunt was zijn Le Mans-zege van 1988. Lammers nam destijds liefst 13 van de 24 uur voor zijn rekening en bracht de bolide ondanks een kapotte versnellingsbak over de finish. De winst van Jaguar was destijds groot nieuws in autosportland, aangezien Lammers de al jaren ongenaakbare Porsches versloeg. De eerste Le Mans-winst van Jaguar sinds 1957 leverde de Zandvoorter zelfs een erebezoekje aan de Koningin van Engeland op.
Maatschappelijk bewustzijn
Lammers' racebloed kruipt anno 2011 waar het niet gaan kan. In de maand dat hij 55 jaar wordt, staat hij voor de 22ste keer aan de Le Mans-start. Toch kent zijn komende deelname nieuwe invalshoeken. ,,Het ecologische verhaal van het Hope Racing-team spreekt me erg aan. Het bewust zijn van het milieu is ten eerste een logisch gevolg van het ouder worden'', vertelt Lammers. ,,Bovendien kun je vandaag de dag niet meer ondernemen of sportief bezig zijn, zonder dat je maatschappelijk verantwoord bezig bent. Kijk bijvoorbeeld maar naar de UNICEF shirtreclame van de voetballers van Barcelona. Met de Oreca 01 HyTech Hybride kan ik én mijn sport bedrijven én tegelijkertijd nuttig bezig zijn.''
Schone technologie
Jean-Marie Brulhart en Benoît Morand, de eigenaren van het Hope Racing Team, hebben een duidelijke filosofie. Volgens hen ligt de toekomst van gemotoriseerde sporten in de ontwikkeling van schone technologieën. Met de hybride Le Mans-auto voegen de Zwitsers de daad bij het woord. ,,Net als met het KERS-systeem in de Formule 1 wordt de remenergie, die normaal verloren gaat, opgevangen en beschikbaar gemaakt voor acceleratie'' aldus Lammers.
Tien keer zoveel energie
Er zijn echter diverse aanwijsbare verschillen met de KERS van de Formule 1. ,,Wij slaan op Le Mans per saldo tien keer zoveel energie op als bij de F1 is toegestaan'', legt Lammers uit. ,,Zo mag men in de F1 bijvoorbeeld per rondje maximaal 450 kilojoules opslaan. Wij kunnen voor iedere twee keer dat we aanremmen 500 kilojoules genereren. Dit is ook reglementair mogelijk gemaakt door de Automobile Club de l'Ouest, die Le Mans organiseert. Zij staan open voor een evolutie die ecologisch verantwoord racen mogelijk maakt, zonder dat er concessies hoeven te worden gedaan aan de passie en technologie die we in onze sport hebben.''
Snel uitaccelereren
In de Formule 1 wordt de energie vaak opgeslagen in een batterij. De rijder kan dan zelf beslissen wanneer het de extra paardenkrachten inzet. ,,Bij onze LMP1-auto wordt de energie echter naar een vliegwiel geleid, dat deze energie direct overbrengt op de aandrijving. Hierdoor kunnen we na het remmen bij een bocht sneller uitaccelereren dan zonder het gebruik van het systeem. Het vliegwiel kan bij de vrijgekomen energie liefst 60.000 rotaties per minuut maken'', aldus Lammers over het door ontwikkelaar Flybrid als CFT (Clutch Flywheel Transmission) benoemde systeem. ,,Dit soort energie opwekkende systemen zijn echt de toekomst. Honda gebruikte het al eerder in de Formule 1 en zo ontwikkelt Porsche als studie een nieuwe GT1-auto die hier eveneens over beschikt. Dat sluit prachtig aan op mijn Porsche-activiteiten, die ik dit jaar heb bij het Dutch GT4-team van Porsche Centrum Eindhoven.''
Debuut op Spa-Francorchamps
Jan Lammers stapt komende week al voor het eerst in de Oreca-hybride LMP1, die is uitgerust met een conventionele 2.0 liter en vier cilinders tellende turbo-diesel motor. Op 8 mei wordt immers op Spa-Francorchamps een 1.000 kilometer wedstrijd uit de Le Mans Series verreden. Vervolgens is het op naar de 24 uur durende krachtmeting op het 13,6 kilometer circuit van Le Mans. ,,Het is voor mij even geleden dat ik in een LMP1-bolide heb gereden. Ik zal me dus weer even moeten invechten. Maar ik zie daar geen enkel probleem in. Ik heb er heel veel zin in. Het hele verhaal achter deze hybride maakt ook bij mij veel energie los!''
Noot voor redacties
Voor de redactie (
Ingezonden persbericht