TNS NIPO publicaties
27 april 2011
Mobile Life: belminuten en sms uitgeput, snel dataverkeer volgende goudmijn
Frankwatching - 27 april 2011
Door: Vincent Kuijpers (tel: 020 522 57 35)
De mobiele telefoon is het belangrijkste accessoire van ons leven,
zeker nu meer `slimme' dan `domme' telefoons verkocht worden. Ga maar
na: hoe vaak is je mobiele telefoon meer dan één meter bij je
verwijderd? En hoe voelt het als je je mobiele telefoon bent vergeten?
Naast bellen kun je praktisch alles met je mobiel: e-mailen, foto's en
video's maken, sociale netwerken onderhouden, gamen, etc. Dit blijven
we doen, maar de echte groei in datagebruik zit in een `long tail' aan
nieuwe diensten.
Wereldwijd is het gebruik van social video en live tv via de mobiele
telefoon nog relatief laag, maar vertoont wel de meeste groei. Dit
blijkt uit de wereldwijde studie `Mobile Life' van TNS. In dit
onderzoek is in kaart gebracht wat gebruikers in 42 landen met hun
mobiele telefoon doen en gaan doen.
Long tail services, zoals social video en live tv
Als we naar het multimediale gebruik van onze mobiele telefoon kijken,
dan blijft de foto- en videocamera nog steeds erg populair. Maar het
gebruik van dit soort toepassingen stabiliseert mondiaal. Nieuwe
diensten als social video en live tv worden nu nog relatief weinig
gebruikt, maar vertonen wel veruit de grootste groei. Ook nieuwe
diensten als streaming televisie/ video en video calling zijn
wereldwijd in opkomst. De functies waarvoor we onze mobiele telefoon
gebruiken, wordt in de toekomst dus alleen nog maar breder.
Ook in Nederland een toename van social video, live tv en video calling
verwacht
Social video is één van de belangrijkste ontwikkelingen op het internet
van de afgelopen jaren. Social video websites als YouTube en
Uitzendinggemist worden in Nederland al veel bezocht via de pc of
laptop. Dat de mobiele telefoon er als extra platform bijkomt, is niet
meer dan een logisch vervolg.
Ook door de markt wordt het toekomstige succes van nieuwe video- en
televisiediensten via de mobiele telefoon erkend. Zo lanceerde HTC
recentelijk de HTC Sensation, een smartphone uitgerust met de
videodienst HTC Watch. Dit is een applicatie die een volledige
bibliotheek van de nieuwste films en nieuwste televisieprogramma's
bevat. Ook komen er steeds meer apps bij die op deze toekomstige
ontwikkeling inspelen.
Er zijn echter ook tegenstrijdige geluiden in de markt, bijvoorbeeld
over mobiele televisiediensten. Zo besloot KPN recent te stoppen met
MobielTV. MobielTV stelde op zijn hoogtepunt 40.000 gebruikers in staat
om onderweg live tv te kijken via een mobiele telefoon met ingebouwde
Digitenne ontvanger. Dat KPN per 1 juni met de dienst stopt, wil niet
zeggen dat er voor mobiele televisiediensten geen markt is. Mogelijk is
KPN net te vroeg gekomen met de dienst. Tevens heeft MobielTV één zeer
grote beperking: je kunt niet via elke telefoon gebruikmaken van de
dienst. Je hebt namelijk een speciale telefoon met abonnement nodig
waarbij de keuze ook nog zeer beperkt is!
Gebrek aan bandbreedte en access points blijft in Nederland grootste
belemmering
De nieuwste generatie smartphones (met grotere beeldschermen), snelle
internetverbindingen en flat fee abonnementen lijken het succes van
nieuwe diensten als (streaming) social video, (streaming) live tv en
video calling via de mobiele telefoon toe te lachen. Juist het succes
van nieuwe smartphones met ongelimiteerde databundels heeft aangetoond
dat consumenten een groeiende behoefte hebben aan nieuwe applicaties en
diensten. Dat leidt tot steeds meer vraag naar data(gebruik) en grotere
bandbreedtes.
En in dit laatste element zit de moeilijkheid. Om onderweg overal live
tv of video's te kunnen bekijken, is veel bandbreedte nodig. Het
huidige 3G-netwerk in Nederland heeft vaak te weinig capaciteit, zodat
je nauwelijks video's via je smartphone kunt downloaden. Je hebt niet
overal bereik of het duurt een eeuwigheid voordat het filmpje
binnengehaald is. Zwaar irritant natuurlijk!
Operators zullen hun netwerken dus moeten aanpassen om te voorzien in
de groeiende behoefte aan meer bandbreedte (en nieuwe video- en
televisiediensten). Meer netwerkcapaciteit is hiervoor dus
noodzakelijk. 4G, de opvolger van 3G, is 15 keer sneller dan we nu
gewend zijn. Het duurt echter nog zeker twee jaar voordat 4G in
Nederland beschikbaar is. Operators zijn momenteel niet happig om de
hoge investeringskosten voor hun rekening te nemen. De oorsprong
hiervoor ligt in de hoge veilingkosten die zij in 2000 hebben betaald
voor de 3G-frequenties. Geld voor grote investeringen is er nu
simpelweg niet.
Intussen zitten de operators duidelijk met de groeiende behoefte aan
bandbreedte in hun maag. Het dataverkeer op hun netwerken neemt steeds
grotere vormen aan, terwijl de inkomsten van gewoon bellen sterk
afnemen. Om het toenemende dataverkeer op hun netwerken in goede banen
te leiden, zijn de operators inmiddels bezig om consumenten te
`straffen' voor excessief datagebruik. Gebruikers worden afgeknepen als
ze teveel data gebruiken, zware mobiele internetdiensten worden
geblokkeerd of men moet er meer voor gaan betalen.
Kansen voor iedereen
En dat is toch jammer? En gek? Iedereen is toch gebaat bij een
toenemend gebruik van mobiel internet? En een grotere afname van nieuwe
internetdiensten als streaming (social) video, live tv en video
calling? Denk eens aan de kansen die het adverteerders en
mediabedrijven biedt. En wat de groei van streaming (social) video zou
kunnen betekenen voor de relevantie en aantrekkelijkheid van viral
marketing als marketingtechniek voor de reclamewereld. Ook voor
operators biedt snel `any place, anytime, anyhow' mobiel internet grote
kansen. Het leidt tot een groter datagebruik waaraan zij meer geld
kunnen verdienen.
Met het vooruitzicht dat de helft van het wereldwijde computerverkeer
in 2015 via de mobiele telefoon gaat, lijken de torenhoge investeringen
toch ook wel redelijk snel te zijn terug te verdienen? Het wordt tijd
voor uitbreiden in plaats van afknijpen!
Nieuwsgierig naar meer cijfers, informatie of de
onderzoeksverantwoording, bekijk dan onze presentatie over Mobile Life.
Of lees ook de andere artikelen over Mobile Life.
Dit blog is oorspronkelijk gepubliceerd op Frankwatching.com: Mobile
Life: belminuten en sms uitgeput, snel dataverkeer volgende goudmijn.
Mobile Life
Alle genoemde aantallen en percentages zijn afkomstig uit ons Mobile
Life onderzoek, meer informatie hierover vind je op
discovermobilelife.com. Dit is deel 4 uit de serie Mobile Life.
TNS NIPO