Rijksoverheid
Kabinet: meldplicht bij verlies persoonsgegevens
Persbericht | 29-04-2011
Aanbieders van informatiediensten worden straks verplicht diefstal,
verlies of misbruik van persoonsgegevens te melden. Dit blijkt uit een
brief van staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie en
minister Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met
daarin plannen voor het privacybeleid zoals onder meer in het
regeerakkoord is aangekondigd. De ministerraad heeft ingestemd met
verzending van de brief naar de Tweede Kamer.
De regeling is een aanpassing van de Wet bescherming persoonsgegevens
en gaat gelden voor bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank, de
Belastingdienst, het UWV, banken en verzekeringmaatschappijen. Dat
betreft dus meer dienstverleners dan de aanbieders van elektronische
communicatienetwerken en -diensten voor wie momenteel via een wijziging
van de Telecommunicatiewet een meldplicht in voorbereiding is om de
persoonsgegevens van abonnee of gebruiker beter te beschermen.
De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) kent straks een meldplicht
datalekken. Door een beveiligingsfout kunnen grote hoeveelheden
persoonsgegevens op straat belanden. De personen achter de gegevens
moeten in zo'n geval snel worden ingelicht omdat hun privacy in het
geding is. Ook de toezichthouder, het College bescherming
persoonsgegevens (Cbp), krijgt een melding over het incident.
Ook maakt het kabinet verwerking van persoonsgegevens mogelijk bij
levensbedreigende situaties, waarvoor indien nodig de
geheimhoudingsplicht moet wijken. Bijvoorbeeld bij zeer schrijnende
gevallen van kindermishandeling.
Om de handhaving van de Wbp te versterken krijgt het Cbp meer
mogelijkheden om bestuurlijke boetes op te leggen, bijvoorbeeld bij het
negeren van de meldplicht datalekken. Tegen boetes en het definitief
rapport van bevindingen van het Cbp is straks bezwaar en beroep
mogelijk.
Het kabinet wil de bescherming van persoonsgegevens verbeteren. Daarom
zal de overheid alle nieuwe wettelijke maatregelen die gelden bij
grootschalige opslag, koppeling en verwerking van persoonsgegevens,
nadrukkelijker op effectiviteit toetsen.
Verwerking van persoonsgegevens kan de veiligheid ondersteunen en
bevorderen, zoals bij cameratoezicht. Om het gebruik daarvan te
stimuleren, mogen burgers en bedrijven de beelden die zij voor hun
eigen veiligheid opnemen vier weken bewaren in plaats van de huidige 24
uur, zonder voorafgaande melding aan het Cbp. Er is dan meer tijd voor
aangifte als strafbare feiten zijn vastgelegd of voor verbetering van
hun veiligheid.
Als bestaande regels onvoldoende ruimte blijken te bieden voor
structurele en niet-vrijblijvende informatie-uitwisseling binnen
netwerkverbanden, komt het kabinet met nieuwe initiatieven. In het
Veiligheidshuis bijvoorbeeld komen partners vanuit verschillende
disciplines (zorg, hulpverlening, gemeente, justitie) bij elkaar en
bepalen daar op basis van de ernst van het gedrag en de onderliggende
problematiek het traject dat overlastgevend of crimineel gedrag moet
aanpakken of voorkomen. Dit kan alleen als deelnemende partners
relevante informatie uitwisselen, zowel op lokaal als landelijk niveau.
Ook komt er een privacyhelpdesk voor professionals in de sfeer van
veiligheid en jeugdzorg.