Gemeente Den Helder

Website Ombudsman voor Dieren Den Helder online 2011-04-29

Vanaf 2 mei gaat de website van de Ombudsman voor Dieren Den Helder officieel online, maar u kunt er nu al een kijkje nemen: www.ombudsmanvoordieren.nl. De ombudsman houdt zich bezig met dierenwelzijn in de stad, geeft voorlichting, beantwoordt vragen en behandelt in de nabije toekomst ook klachten over dierenoverlast. De Ombudsman is een initiatief van de gemeente en bestaat uit drie organisaties: Dierentehuis 't Schuthok, de Dierenambulance Den Helder e.o. en het Vogelasiel De Paddestoel.

De Ombudsman neemt alle vragen over dieren in behandeling en zet ze desgewenst uit naar professionele en gekwalificeerde dierenhouders of biologen en andere deskundigen. De ombudsman gaat ook klachten over dierenoverlast behandelen.

Overlast
Overlast door dieren komt in vele vormen en kan heel verschillend worden beleefd. Hanengekraai, hondengeblaf en sproeiende katten; het is natuurlijk diergedrag dat desalniettemin ongewenst kan zijn en onenigheid tussen buurtbewoners kan veroorzaken. Meestal betreft het situaties die te licht zijn voor formeel optreden van gemeente, politie of justitie, maar waar bemiddeling toch op zijn plaats is om escalatie te voorkomen. Dan komt de ombudsman in beeld.

Bemiddeling
De dieren in kwestie hebben geen stem in een conflictsituatie. De Ombudsman geeft die dieren wel een stem en staat bovendien iedere inwoner onpartijdig bij met raad en daad in een bemiddelingstraject. De Ombudsman wordt gevormd door inwoners van onze stad. Zij kennen de problemen die spelen vaak en kunnen steun bieden aan alle partijen. Vaak werken eigen gevonden oplossingen beter dan opgelegde beslissingen. De vrijwilligers van de Ombudsman volgen een cursus conflictbeheersing en mediation.

Werkwijze
Wanneer u overlast van (huis)dieren in uw woonomgeving ervaart, kunt u uw probleem voorleggen aan de Ombudsman. Eén of meer leden van de Ombudsman kunnen u dan bijstaan in het vinden van een oplossing waarbij het welzijn van het dier centraal staat. De werkwijze van de Ombudsman is gericht op het:

* herstellen en bevorderen van onderlinge communicatie
* bevorderen van wederzijds respect en gezamenlijke belangen
* toewerken naar oplossingen die voor alle partijen aanvaardbaar zijn
* In alle vertrouwelijkheid werken met de partijen, ook in afspraken

Zie ook www.ombudsmanvoordieren.nl

ONTWERPWEDSTRIJD

Wie ontwerpt het mooiste logo voor de Ombudsman voor Dieren? De website www.ombudsmanvoordieren.nlis nog wat kaal in afwachting van een karakteristiek logo. We nodigen alle inwoners van Den Helder uit om mee te doen dat logo te ontwerpen. Mark Dingerdis van DéKaVé Huisstijlmanagement zal samen met de leden van de Ombudsman het winnende logo uitkiezen. Insturen kan tot 13 mei. Dat kan via de email aan redactie@ombudsmanvoordieren.nl en met de post op Ombudsman voor Dieren, p/a Postbus 3004, 1780 GA Den Helder. Op 18 mei zal de winnaar bekend worden gemaakt.