Gemeente Lelystad
Tijdwinst door navigatie naar lichtmasten
Donderdag 28 april 2011
Sinds kort zijn alle lichtmasten in de gemeente Lelystad, dat zijn er
ruim 24.000, te vinden met een navigatiesysteem. Dit helpt monteurs,
aannemers en medewerkers van de gemeente Lelystad makkelijker, maar
vooral sneller de desbetreffende lichtmast op te sporen bij
onderhoudswerkzaamheden.
GPS
Voorheen werden lichtmasten `gevonden' op basis van papieren
overzichtskaarten. Maar omdat de GPS-coördinaten van elke lichtmast
zijn opgenomen in een database, zijn deze gemakkelijk in te lezen in
een navigatiesysteem, zoals een TomTom. Elke lichtmast heeft een eigen
nummer, wat als `bestemming' ingevoerd kan worden in het
navigatiesysteem. Net zoals bij een gewone bestemming navigeert het
systeem naar de desbetreffende lichtmast. Het navigatiesysteem toont
overigens ook de technische specificaties van de lichtmast. Zo kan een
monteur in een oogopslag zien om wat voor mast het gaat en wat voor
verlichting de mast bijvoorbeeld voert.
Unieke ontwikkeling
"Best wel een unieke ontwikkeling," vindt Erik van den Bielerd,
teamleider van het Ingenieursbureau bij de gemeente Lelystad. "We
kunnen zelfs spreken van een duurzame ontwikkeling, omdat er
uiteindelijk ook minder kilometers gemaakt worden wanneer er niet
gezocht hoeft te worden naar een lichtmast. Ook is het niet meer
noodzakelijk om overzichtskaarten af te drukken, wat een
papierbesparing oplevert."
Duurzaam verlichten
De gemeente Lelystad heeft duurzaam verlichten, evenals veel andere
gemeentes, hoog in het vaandel staan. Wethouder Wout Jansen: "Op dit
moment bepalen we onze definitie van `duurzaam', wat de basis gaat
vormen voor een nieuwe visie op de openbare verlichting van de gemeente
Lelystad. Vaak wordt duurzame verlichting geassocieerd met
LED-verlichting. Hierbij wordt met name gekeken naar de potentiële
energiebesparing (CO2-reductie). Maar wij werken aan een visie waarbij
verder gekeken wordt dan energiebesparing alleen," aldus Jansen.
Milieubelasting
In die visie wordt namelijk de gehele milieubelasting in kaart gebracht
die tijdens productiefase, gebruiksfase en sloopfase plaatsvindt.
Vervolgens wordt het investeringsniveau voor de aanleg, het onderhoud
en de sloop van de verlichting afgewogen ten opzichte van de te behalen
winst op de milieubelasting.
Ja