Gemeente Lelystad

Tijdwinst door navigatie naar lichtmasten

Donderdag 28 april 2011

Sinds kort zijn alle lichtmasten in de gemeente Lelystad, dat zijn er ruim 24.000, te vinden met een navigatiesysteem. Dit helpt monteurs, aannemers en medewerkers van de gemeente Lelystad makkelijker, maar vooral sneller de desbetreffende lichtmast op te sporen bij onderhoudswerkzaamheden.

GPS

Voorheen werden lichtmasten `gevonden' op basis van papieren overzichtskaarten. Maar omdat de GPS-coördinaten van elke lichtmast zijn opgenomen in een database, zijn deze gemakkelijk in te lezen in een navigatiesysteem, zoals een TomTom. Elke lichtmast heeft een eigen nummer, wat als `bestemming' ingevoerd kan worden in het navigatiesysteem. Net zoals bij een gewone bestemming navigeert het systeem naar de desbetreffende lichtmast. Het navigatiesysteem toont overigens ook de technische specificaties van de lichtmast. Zo kan een monteur in een oogopslag zien om wat voor mast het gaat en wat voor verlichting de mast bijvoorbeeld voert.

Unieke ontwikkeling

"Best wel een unieke ontwikkeling," vindt Erik van den Bielerd, teamleider van het Ingenieursbureau bij de gemeente Lelystad. "We kunnen zelfs spreken van een duurzame ontwikkeling, omdat er uiteindelijk ook minder kilometers gemaakt worden wanneer er niet gezocht hoeft te worden naar een lichtmast. Ook is het niet meer noodzakelijk om overzichtskaarten af te drukken, wat een papierbesparing oplevert."

Duurzaam verlichten

De gemeente Lelystad heeft duurzaam verlichten, evenals veel andere gemeentes, hoog in het vaandel staan. Wethouder Wout Jansen: "Op dit moment bepalen we onze definitie van `duurzaam', wat de basis gaat vormen voor een nieuwe visie op de openbare verlichting van de gemeente Lelystad. Vaak wordt duurzame verlichting geassocieerd met LED-verlichting. Hierbij wordt met name gekeken naar de potentiële energiebesparing (CO2-reductie). Maar wij werken aan een visie waarbij verder gekeken wordt dan energiebesparing alleen," aldus Jansen.

Milieubelasting

In die visie wordt namelijk de gehele milieubelasting in kaart gebracht die tijdens productiefase, gebruiksfase en sloopfase plaatsvindt. Vervolgens wordt het investeringsniveau voor de aanleg, het onderhoud en de sloop van de verlichting afgewogen ten opzichte van de te behalen winst op de milieubelasting.
Ja