Ingezonden persbericht
Royal Haskoning en Stichting Vierdaagsefeesten gaan samenwerken
Nijmeegse Vierdaagsefeesten in teken van verduurzaming
Nijmegen, 28 april 2011 - Hans Ruijs, bestuursvoorzitter Stichting Nijmeegse Vierdaagsefeesten en Frank Heemskerk, lid Raad van Bestuur van Royal Haskoning, tekenen op 28 april een overeenkomst om gezamenlijk op te trekken om de Nijmeegse Vierdaagsefeesten te verduurzamen. Met deze samenwerking hopen beide partijen dat de Vierdaagsefeesten uitgroeien tot een voorbeeld en een 'showcase' voor tal van duurzaamheidinitiatieven. Niet alleen voor grote evenementen als het gaat om duurzaamheid, maar ook om bruggen te slaan tussen diverse sectoren en het publiek dat bij de Vierdaagsefeesten betrokken is.
Het initiatief kwam tot stand tijdens de Dare2share Duurzaamheidweek in november 2010. Een van de speerpunten tijdens deze week, die georganiseerd was door Royal Haskoning, focuste op verduurzaming van de Vierdaagsefeesten. Tijdens deze bijeenkomst werd met name gekeken naar de Cradle to Cradle®-invalshoek. Teddy Vrijmoet, directeur van de Stichting Vierdaagsefeesten, was een van de deelnemers aan deze bijeenkomst. De uitwerking zoals nu is overeengekomen zal zich richten op verduurzaming in de breedste zin van het woord. Met deze samenwerking zullen de eerste ideeën verder worden uitgewerkt naar concrete plannen voor de Vierdaagsefeesten 2011.
Teddy Vrijmoet: "Duurzaamheid is eigenlijk een kwalitatieve voorwaarde voor de organisatie van een evenement. Het is een mooie basis om vanuit te werken en vanuit te denken. Deze samenwerking past precies in ons streven. Hiermee kunnen we met duurzaamheid een brug slaan tussen bedrijven, ondernemers, experts en het publiek."
Hans Ruijs: "De Vierdaagsefeesten is een uniek platform voor onze partners om duurzame ontwikkelingen praktisch te toetsen. Wij zijn bijzonder enthousiast over deze samenwerking met Royal Haskoning; de combinatie van ons evenement en hun enorme expertise moet leiden tot prachtige resultaten."
Onlangs zijn gezamenlijk de eerste acties benoemd. Deze zullen nu verder worden uitgewerkt door een team van zes medewerkers van Royal Haskoning. Zo wordt er gekeken naar mogelijkheden om onder andere van biologisch afbreekbaar afval duurzame energie te maken, gebruik van zonne-energie voor bewegwijzering en generatoren, en het verbreden van het draagvlak bij bezoekers, ondernemers, leveranciers en partners.
Jan-Paul Kimmel, MVO-coördinator van Royal Haskoning, die de onderhandelingen heeft gevoerd met de Stichting Vierdaagsefeesten, zal binnen Royal Haskoning de activiteiten coördineren.
Jan-Paul Kimmel: "De Vierdaagsefeesten vormen een prachtig platform waarmee in een positieve setting een brede doelgroep bereikt kan worden. We willen iedereen uitdagen met de vraag: welke positieve footprint laat jij achter in Nijmegen?"
*****************
Royal Haskoning
Royal Haskoning is in 1881 in Nederland opgericht en is actief in 17 landen, met 3900 medewerkers en 57 kantoren. Royal Haskoning is een multidisciplinaire, internationaal opererende onderneming. De consultants, architecten en ingenieurs van de onderneming adviseren bij zeer uiteenlopende projecten op het gebied van ruimtelijke ordening, infrastructuur en transport, architectuur en bouw, gebouwinstallaties, projectmanagement, industriële concepten en installaties, water en watermanagement, milieu, kusten en rivieren, havens en maritieme installaties. Bedrijven en overheden over de hele wereld doen een beroep op Royal Haskoning vanwege haar kennis en ervaring, en de focus op de duurzame interactie tussen mensen en hun omgeving. Als het om duurzaamheid gaat reiken de adviezen en de oplossingen van de adviseurs van Royal Haskoning altijd "beyond sustainability".
Vierdaagsefeesten
Het grootste evenement van Nederland. In 2010 1.4 miljoen bezoekers. Een publiekswaarderingscijfer van ruim een 8. Een evenement waarbij de bezoeker gemiddeld 38 jaar oud is (30% tot 27 jaar en 46% 27-49 jaar) en 49% hoog opgeleid is. Bovenal ook een evenement waarbij 94% van de bezoekers zich veilig voelt. Met meer dan 600 optredens, 20.000 terrasstoelen en 1.270.000 liter drankjes, 325 extra treinen en meer dan 30 miljoen euro economisch bestedingseffect bieden de Vierdaagsefeesten een uniek podium voor zowel het regionale als (inter)nationale bedrijfsleven.