Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Tiel, 28 april 2011
PST-fabriek van ARN vandaag officieel geopend door Staatssecretaris Joop Atsma
ARN heeft vandaag met een officiële openingshandeling door staatsecretaris Atsma de PST-fabriek geopend. De fabriek zal een belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van 95% recycling van autowrakken. Deze wettelijke doelstelling moet in 2015 zijn behaald.
Proces
PST staat voor Post Shredder Technologie; een technologie die na het shredderproces wordt ingezet om het shredderafval verder te scheiden. De PST-fabriek zal het shredderafval afkomstig van autowrakken met behulp van mechanische scheidingstechnieken gaan verwerken. Het principe van het proces is afkomstig van Volkswagen/SiCon, aangevuld met een plastic-scheidingsmodule van het Belgische Galloo.
Vorige week is de eerste 5 ton shredderafval naar volle tevredenheid door de proceslijn gevoerd. "Uiteraard moet nog een aantal zaken worden gefinetuned. Zeker met de vijftig machines die er nu staan is dat nog een hele klus, aldus Arie de Jong, algemeen directeur van ARN: " Ik verwacht dat we binnen enkele maanden op volle toeren kunnen draaien."
Keten
De PST-fabriek is een nieuwe schakel in de keten van autowrakken. Het shredderafval dat nu nog deels wordt gestort of verbrand kan binnenkort verwerkt worden in de fabriek. De fabriek zal starten met een dagdienst en kan dan ruim 30.000 ton shredderafval per jaar verwerken. De volledige capaciteit van de fabriek bedraagt 100.000 ton; met deze capaciteit kan ook shredderafval van andere productstromen worden verwerkt.
Besluit
Het besluit om de PST-fabriek te gaan bouwen heeft ARN in 2005 genomen. In de tussenliggende periode heeft de bouw van de fabriek plaatsgevonden en is nog veel aanvullend onderzoek gedaan naar afzet van de materialen. Voor de fracties die in de PST-fabriek worden geproduceerd zijn de afzetkanalen inmiddels geregeld. Het plastic wordt onder andere weer ingezet in nieuwe auto's.
Kosten
Met de inzet van Post Shredder Technologie zullen de kosten van het recyclen van autowrakken verminderen. De kosten voor het mechanisch nascheiden zijn namelijk lager dan het handmatig verwijderen van materialen voor het shredderproces. Dit betekent dat de autodemontagebedrijven een aantal materialen niet meer hoeven te demonteren.
Kijk voor meer informatie op www.arn.nl/pstopening
Twitter: #pstopening
Noot voor de redactie (