Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Persbericht Rover
28 april 2011
Tarieven internationale treinkaarten tot 54% gestegen
Kritiek Rover op klantvriendelijkheid internationale treinreizen
In tegenstelling tot wat de Tweede Kamer in een motie had gevraagd, zijn
de tarieven van grensoverschrijdende treinreizen voor veel reizigers fors
gestegen. Dit schrijft reizigersvereniging Rover in een brief aan de Tweede
Kamer. Rover verbaast zich erover dat de aangenomen motie-Anker/Mastwijk,
die het afschaffen van het "grenstarief" voorschreef, nog niet is
uitgevoerd. Rover heeft ook kritiek op een aantal andere antwoorden die de
minister vorige maand aan de Tweede Kamer stuurde over grensoverschrijdend
personenvervoer. Volgens Rover moet de klantvriendelijkheid van het
internationaal treinvervoer flink worden verbeterd.
In maart schreef minister Schultz in een voortgangsbrief over
internationaal treinvervoer aan de Tweede Kamer dat de motie-Anker/Mastwijk
was uitgevoerd, wat zou betekenen dat de tarieven van internationale
treinreizen weer ongeveer gelijk worden aan die van binnenlandse
treinreizen. Rover verbaast zich hierover en spreekt dat tegen. Sinds 2011
heeft NS Hispeed juist een "knip" aangebracht in internationale reizen
waardoor reizigers die van een binnenlandse trein overstappen op een trein
van NS Hispeed een soort "dubbel opstaptarief" betalen. Het Nederlands
traject van een internationaal ticket blijkt hierdoor tot 54% in prijs te
zijn gestegen voor bepaalde reizigers. Rover wil graag van de minister
weten wanneer de aangenomen motie alsnog wordt uitgevoerd.
Daarnaast heeft Rover meer kritiek op antwoorden van de minister. Zo
impliceert de voortgangsbrief dat alle tickets voor internationale
bestemmingen via internet en de automaat te koop zijn. Rover ontvangt juist
vele klachten over het feit dat er slechts een beperkt aantal bestemmingen
en kortingen op deze wijze te koop zijn: andere reizigers moeten hun
kaartjes via het loket of Telesales kopen en hierbij een fikse toeslag
betalen.
Andere punten waar Rover zich zorgen om maakt zijn de OV-chipkaart en het
Euregio-ticket. Doordat de persoonlijke OV-chipkaart niet verkrijgbaar is
voor reizigers met een buitenlands adres, vreest Rover dat deze groep
straks op kosten wordt gejaagd. Dat het Euregio-ticket niet op alle
NS-lijnen in de Limburgse Euregio wordt geaccepteerd, is helemaal niet
logisch en kan volgens Rover voor reizigers tot onduidelijkheid leiden.
"In het kort moeten we constateren dat ondanks het beleid om de belangen
van de reiziger centraal te stellen de praktijk erg weerbarstig blijkt. Er
is nog veel ruimte voor verbeteringen", schrijft Rover aan de
Kamercommissie infrastructuur en Milieu. Rover zet zich in om
internationale treinreizen te promoten en hoopt dan ook dat de
klantvriendelijkheid van deze reizen snel kan worden verbeterd.