|PERSBERICHT
|Trend van 2010 zet zich in 1e kwartaal 2011 | | | |voortDe trend van afnemende advertentie-inkomsten, stabiele oplage-inkomsten en stijgende online-inkomsten zette zich in het eerste kwartaal van 2011 voort. Ook de trend van dalende kosten continueerde, zij het dat dit niet gold voor de papierkosten. Deze vertoonden een flinke stijging. Voor een goede vergelijking van de gerealiseerde omzet over de eerste drie maanden van 2011 ten opzichte van voorgaand jaar dient rekening gehouden te worden met het Paaseffect, dat traditioneel voor veel advertentieomzet zorgt. Tevens is sprake van een verschil tussen de eerste kwartalen van beide jaren in het aantal verschijndagen. De hierna genoemde percentages zijn niet aangepast voor deze effecten.
De totale advertentieomzet vertoonde in het 1e kwartaal van 2011 een daling van 10% ten opzichte van dezelfde periode 2010. De Wegener dagbladen vertoonden in het
1e kwartaal 2011 een daling in de advertentieomzet van 12%. Bij vrijwel alle advertentiesegmenten deed zich een daling voor. In de oplagemarkt zette de trend van stabilisatie zich voort. De omzet bleef op hetzelfde niveau als het 1e kwartaal 2010, doch het aantal abonnees nam af. De Wegener huis-aan-huiskranten vertoonden een daling van de advertentieomzet van 8%. Met uitzondering van personeelsadvertenties en familieberichten daalden alle advertentiesegmenten. Een deel van de daling van de advertentieomzet wordt verklaard door maatregelen binnen de portfolio. Enkele verlieslatende titels werden uit de markt genomen, danwel werden samengevoegd met andere titels. De eerste indicaties van de totale advertentieomzet over de maanden maart plus april, waarmee de bovengenoemde effecten zijn geëlimineerd, geven een daling aan van 7%.
De kosten van papier zijn belangrijk toegenomen, veroorzaakt door de stijging van de papierprijzen op de wereldpapiermarkt. De personeelskosten zijn fractioneel gestegen, terwijl alle overige kostensoorten zijn gedaald. In totaal daalden de kosten in het
1e kwartaal van 2011 met ruim 3% ten opzichte van dezelfde periode in 2010.
Rekening houdend met alle bovengenoemde effecten daalde het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten van Koninklijke Wegener over het 1e kwartaal 2011 ten opzichte van dezelfde periode 2010 enigszins. In het eerste kwartaal van 2011 deden zich geen bijzondere posten voor.
Eind maart 2011 is de netto rentedragende schuld van Wegener ten opzichte van eind maart 2010 gedaald met 42%. In vergelijking met 31 december 2010 is de netto rentedragende schuld ultimo maart 2011 met ruim 8% gedaald.
Op 22 december 2010 is de heer Truls Velgaard benoemd tot voorzitter van de Raad van Bestuur en in februari 2011 is het Wegener Directieteam geïnstalleerd, nadat de Centrale Ondernemingsraad over beide zaken een positief advies had uitgebracht. Daarmee is een einde gekomen aan het bestuursvacuüm dat begin oktober 2010 ontstond. Het Wegener Directieteam bouwt verder aan het crossmediaal contentbedrijf dat Wegener wil zijn.
Vooruitzichten
In verband met de huidige economische situatie, is het thans niet mogelijk een concrete voorspelling te doen over met name de advertentieomzet. Op de binnenlandse markt is het herstel nog niet ingetreden en dit zal zijn weerslag vinden in de advertentieomzet van Wegener in 2011. Daarnaast is sprake van hogere papierkosten. Mede als gevolg van doorgevoerde reorganisaties en doorgaande kostenbesparende maatregelen zullen de kosten lager zijn. Al met al is het onzeker welk bedrijfsresultaat voor bijzondere posten over 2011 gerealiseerd kan worden.
Apeldoorn, 28 april 2011
Koninklijke Wegener NV
Raad van Bestuur
| |
| | | | | | |Concern | | | |Communicatie | | | |Postbus 26 | | | |7300 HB Apeldoorn | | | | | | |Laan van Westenenk| | | |6 | |Wegener: | |7336 AZ Apeldoorn | | |T: (055) 538 87 43| | | | | | | |F: (055) 538 86 66| | | | | | | |www.wegener.nl |
---- --