Raad van State
donderdag 28 april 2011
9.30 uur
Zitting over het verzoek van de exploitanten van een Intratuin-filiaal
aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State om een eerder
getroffen voorlopige voorziening op te heffen. De Raad van State heeft
in maart 2011 het bestemmingsplan 'Intratuin Bredeweg' van de gemeente
Zuidplas voorlopig geschorst. Het plan maakt de vestiging mogelijk van
een tuincentrum aan de Bredeweg. De Raad van State was van oordeel dat
het college van burgemeester en wethouders van Zuidplas beter had
moeten onderzoeken hoe de verkeerstoename in de buurt van het nieuwe
tuincentrum moet worden afgehandeld. Die uitspraak met zaaknummer
201011471/2 is te vinden op de site. Omdat de gemeente de
verkeerstoename inmiddels heeft onderzocht, willen de exploitanten van
het tuincentrum dat de Raad van State de schorsing weer ongedaan maakt.
Zie ook de zaak die de Raad van State vandaag om 10.00 uur op zitting
behandelt. Die zaak gaat over het bestemmingsplan 'Zuidplas Noord' van
de gemeente Zuidplas. In dat plan is onder meer een
wijzigingsbevoegdheid opgenomen om het tuincentrum mogelijk te maken.
Aan die bevoegdheid is invulling gegeven met het bestemmingsplan
'Intratuin Bredeweg'. (zaaknummer 201011471/3)
10.00 uur
Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van
Zevenhuizen-Moerkapelle van het bestemmingsplan 'Zuidplas Noord'. De
gemeenteraad heeft ook een exploitatieplan vastgesteld. Het
bestemmingsplan maakt onder meer 280 hectare glastuinbouw mogelijk ten
noorden en zuiden van de A12. Het gaat om 80 hectare aan bedrijven die
eerder ergens anders in het gebied waren gevestigd, en 200 hectare
'nieuw glas'. Verder kunnen ten oosten van Moerkapelle 650 woningen en
ten zuiden 150 woningen worden gebouwd. Ook maakt het plan de aanleg
mogelijk van de provinciale weg N456 West. Bovendien kan een
Intratuin-filiaal aan de Bredeweg worden gevestigd. Een aantal
bestaande glastuinbouwbedrijven komt tegen het bestemmingsplan in
beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zij
vinden de duurzaamheidsdoelstellingen in het plan te streng. Daar
zouden ze niet aan kunnen voldoen. Ook zijn zij het er niet mee eens
dat de N456 West door het bestaande glastuinbouwgebied mag worden
aangelegd. Hierdoor zouden bedrijven verplaatst moeten worden. Verder
zijn ze bang dat hun bedrijven schade oplopen doordat het nieuwe
tuincentrum insecten aantrekt. Verschillende inwoners van Moerkapelle
verzetten zich tegen de komst van een sportcentrum. Hun woon- een
leefklimaat wordt hierdoor aangetast, aldus de inwoners. De zitting
gaat ook over de hogere geluidswaarden die het college van gedeputeerde
staten van Zuid-Holland heeft vastgesteld voor een woning aan de
Bredeweg in Zevenhuizen. De eigenaar van de woning wil weten waar het
geluidscherm wordt geplaatst en hoe deze eruit komt te zien. Zie ook de
zaak die de Raad van State vandaag om 9.30 uur op zitting behandelt.
Die zaak gaat over het verzoek van de exploitanten van het tuincentrum
aan de Raad van State om een eerder getroffen voorlopige voorziening op
te heffen. (zaaknummer 200905661/1)
Zitting over de vaststelling door de toenmalige minister van V&W van
het tracébesluit A2/A27 Everdingen-Lunetten. Over het hele traject van
Everdingen naar Lunetten - de 'oostbaan' - wordt een extra rijstrook
toegevoegd in de vorm van een spits- of een weefstrook. Een spitsstrook
is een vluchtstrook die tijdens drukke tijden dienst doet als
rijstrook. Een weefstrook is een strook waarin een invoegstrook en een
uitrijstrook worden gecombineerd. Dit project maakt deel uit van de
zogenoemde 'Spoedaanpak Wegen' die toenmalig minister Eurlings in 2009
lanceerde en waarmee hij dertig hardnekkige knelpunten in het
Nederlandse wegennet versneld wilde aanpakken. Een inwoner uit Houten
komt tegen het besluit in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State. Volgens hem is de minister uitgegaan van een te
lage verkeersintensiteit op de A27. Ook vreest hij geluidsoverlast,
aantasting van zijn woon- en leefklimaat en verslechtering van de
luchtkwaliteit. (zaaknummer 201101430/1)
Zitting over het besluit van de toenmalige ministers van Verkeer en
Waterstaat en VROM, waarbij het tracébesluit 'Deeltracé Utrecht
Centraal - Houten' is vastgesteld. Volgens de ministers kampt het spoor
rond Utrecht met een gebrek aan capaciteit, waardoor het spoor het
gewenste grotere aantal spoorbewegingen rond Utrecht Centraal niet
aankan. Daarom is in en rond Utrecht uitbreiding van de bestaande
spoorinfrastructuur gepland, deels in uitvoering of al gerealiseerd.
Het tracébesluit maakt een spooruitbreiding tussen Utrecht Centraal en
Houten mogelijk en de bouw van een nieuw station Utrecht Vaartsche
Rijn. Ook kan station Utrecht Lunetten worden verplaatst en het
emplacement Utrecht Zuid opnieuw worden ingericht. Het tracé Utrecht
Centraal - Houten maakt deel uit van de spooruitbreiding Vleuten -
Utrecht - Houten - Geldermalsen (VleuGel). Het Bewoners Overleg
Lunetten en een aantal inwoners van Utrecht komen tegen het
tracébesluit in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad
van State. De bewoners vrezen vooral voor geluids- en trillinghinder
door de uitbreiding van het spoor. Zij zijn het er niet mee eens dat
het spoor dichterbij hun woningen komt te liggen. Volgens hen had het
spoor ook aan de andere kant kunnen worden uitgebreid. Het
bewonersoverleg vindt dat een fiets- en voetgangerstunnel onder het
spoor tegelijkertijd met de spoorverdubbeling moet worden uitgevoerd.
Met die tunnel wordt Lunetten verbonden met de Laan van
Maarschalkerweerd. Verder vindt het dat de huidige fiets- en
voetgangerstunnel niet mag verdwijnen. In plaats daarvan wil het dat de
tunnel gaat dienen als openwaterverbinding voor de Oud
Wulverbroekwetering. Hierdoor kunnen amfibieën, slangen en kleine
zoogdieren zich verplaatsen. (zaaknummer 200905214/1)
13.30 uur
van Berkelland heeft opgelegd aan een transport- en grondverzetbedrijf
aan de Flipsweg in Rietmolen. Het gemeentebestuur heeft de dwangsom
onder meer opgelegd vanwege het afvalbrengpunt en de verkoop van zand
en grind op het terrein. Verder worden op het perceel containers
verhuurd en worden slib en asbesthoudende stoffen opgeslagen. Als deze
activiteiten zouden in strijd zijn met het bestemmingsplan. De
rechtbank in Zutphen heeft in september 2010 een eerder beroep van het
bedrijf tegen de dwangsom gedeeltelijk gegrond verklaard. Naar haar
oordeel waren het afvalbrengpunt en de verkoop van zand en grind wel
toegestaan, omdat deze vielen onder het overgangsrecht van het
bestemmingsplan. Daarom had het gemeentebestuur geen dwangsom voor die
activiteiten mogen opleggen, aldus de rechtbank. Het gemeentebestuur
mocht wel voor andere activiteiten een dwangsom opleggen, omdat die
niet waren toegestaan. De rechtbank heeft verder de dwangsom van EUR
100.000 verlaagd naar EUR 20.000. Zowel het bedrijf als het
gemeentebestuur komt tegen de uitspraak van de rechtbank in hoger
beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het
bedrijf vindt dat de dwangsom helemaal van tafel moet, terwijl het
gemeentebestuur aanvoert dat het ook voor het afvalbrengpunt een
dwangsom mocht opleggen. Verder is het gemeentebestuur het niet eens
met het verlagen van de dwangsom. (zaaknummer 201010096/1)