Raad van State


donderdag 28 april 2011

9.30 uur

Zitting over het verzoek van de exploitanten van een Intratuin-filiaal aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State om een eerder getroffen voorlopige voorziening op te heffen. De Raad van State heeft in maart 2011 het bestemmingsplan 'Intratuin Bredeweg' van de gemeente Zuidplas voorlopig geschorst. Het plan maakt de vestiging mogelijk van een tuincentrum aan de Bredeweg. De Raad van State was van oordeel dat het college van burgemeester en wethouders van Zuidplas beter had moeten onderzoeken hoe de verkeerstoename in de buurt van het nieuwe tuincentrum moet worden afgehandeld. Die uitspraak met zaaknummer 201011471/2 is te vinden op de site. Omdat de gemeente de verkeerstoename inmiddels heeft onderzocht, willen de exploitanten van het tuincentrum dat de Raad van State de schorsing weer ongedaan maakt. Zie ook de zaak die de Raad van State vandaag om 10.00 uur op zitting behandelt. Die zaak gaat over het bestemmingsplan 'Zuidplas Noord' van de gemeente Zuidplas. In dat plan is onder meer een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om het tuincentrum mogelijk te maken. Aan die bevoegdheid is invulling gegeven met het bestemmingsplan 'Intratuin Bredeweg'. (zaaknummer 201011471/3)

10.00 uur

Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Zevenhuizen-Moerkapelle van het bestemmingsplan 'Zuidplas Noord'. De gemeenteraad heeft ook een exploitatieplan vastgesteld. Het bestemmingsplan maakt onder meer 280 hectare glastuinbouw mogelijk ten noorden en zuiden van de A12. Het gaat om 80 hectare aan bedrijven die eerder ergens anders in het gebied waren gevestigd, en 200 hectare 'nieuw glas'. Verder kunnen ten oosten van Moerkapelle 650 woningen en ten zuiden 150 woningen worden gebouwd. Ook maakt het plan de aanleg mogelijk van de provinciale weg N456 West. Bovendien kan een Intratuin-filiaal aan de Bredeweg worden gevestigd. Een aantal bestaande glastuinbouwbedrijven komt tegen het bestemmingsplan in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zij vinden de duurzaamheidsdoelstellingen in het plan te streng. Daar zouden ze niet aan kunnen voldoen. Ook zijn zij het er niet mee eens dat de N456 West door het bestaande glastuinbouwgebied mag worden aangelegd. Hierdoor zouden bedrijven verplaatst moeten worden. Verder zijn ze bang dat hun bedrijven schade oplopen doordat het nieuwe tuincentrum insecten aantrekt. Verschillende inwoners van Moerkapelle verzetten zich tegen de komst van een sportcentrum. Hun woon- een leefklimaat wordt hierdoor aangetast, aldus de inwoners. De zitting gaat ook over de hogere geluidswaarden die het college van gedeputeerde staten van Zuid-Holland heeft vastgesteld voor een woning aan de Bredeweg in Zevenhuizen. De eigenaar van de woning wil weten waar het geluidscherm wordt geplaatst en hoe deze eruit komt te zien. Zie ook de zaak die de Raad van State vandaag om 9.30 uur op zitting behandelt. Die zaak gaat over het verzoek van de exploitanten van het tuincentrum aan de Raad van State om een eerder getroffen voorlopige voorziening op te heffen. (zaaknummer 200905661/1)
Zitting over de vaststelling door de toenmalige minister van V&W van het tracébesluit A2/A27 Everdingen-Lunetten. Over het hele traject van Everdingen naar Lunetten - de 'oostbaan' - wordt een extra rijstrook toegevoegd in de vorm van een spits- of een weefstrook. Een spitsstrook is een vluchtstrook die tijdens drukke tijden dienst doet als rijstrook. Een weefstrook is een strook waarin een invoegstrook en een uitrijstrook worden gecombineerd. Dit project maakt deel uit van de zogenoemde 'Spoedaanpak Wegen' die toenmalig minister Eurlings in 2009 lanceerde en waarmee hij dertig hardnekkige knelpunten in het Nederlandse wegennet versneld wilde aanpakken. Een inwoner uit Houten komt tegen het besluit in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Volgens hem is de minister uitgegaan van een te lage verkeersintensiteit op de A27. Ook vreest hij geluidsoverlast, aantasting van zijn woon- en leefklimaat en verslechtering van de luchtkwaliteit. (zaaknummer 201101430/1)
Zitting over het besluit van de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM, waarbij het tracébesluit 'Deeltracé Utrecht Centraal - Houten' is vastgesteld. Volgens de ministers kampt het spoor rond Utrecht met een gebrek aan capaciteit, waardoor het spoor het gewenste grotere aantal spoorbewegingen rond Utrecht Centraal niet aankan. Daarom is in en rond Utrecht uitbreiding van de bestaande spoorinfrastructuur gepland, deels in uitvoering of al gerealiseerd. Het tracébesluit maakt een spooruitbreiding tussen Utrecht Centraal en Houten mogelijk en de bouw van een nieuw station Utrecht Vaartsche Rijn. Ook kan station Utrecht Lunetten worden verplaatst en het emplacement Utrecht Zuid opnieuw worden ingericht. Het tracé Utrecht Centraal - Houten maakt deel uit van de spooruitbreiding Vleuten - Utrecht - Houten - Geldermalsen (VleuGel). Het Bewoners Overleg Lunetten en een aantal inwoners van Utrecht komen tegen het tracébesluit in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De bewoners vrezen vooral voor geluids- en trillinghinder door de uitbreiding van het spoor. Zij zijn het er niet mee eens dat het spoor dichterbij hun woningen komt te liggen. Volgens hen had het spoor ook aan de andere kant kunnen worden uitgebreid. Het bewonersoverleg vindt dat een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor tegelijkertijd met de spoorverdubbeling moet worden uitgevoerd. Met die tunnel wordt Lunetten verbonden met de Laan van Maarschalkerweerd. Verder vindt het dat de huidige fiets- en voetgangerstunnel niet mag verdwijnen. In plaats daarvan wil het dat de tunnel gaat dienen als openwaterverbinding voor de Oud Wulverbroekwetering. Hierdoor kunnen amfibieën, slangen en kleine zoogdieren zich verplaatsen. (zaaknummer 200905214/1) 13.30 uur
van Berkelland heeft opgelegd aan een transport- en grondverzetbedrijf aan de Flipsweg in Rietmolen. Het gemeentebestuur heeft de dwangsom onder meer opgelegd vanwege het afvalbrengpunt en de verkoop van zand en grind op het terrein. Verder worden op het perceel containers verhuurd en worden slib en asbesthoudende stoffen opgeslagen. Als deze activiteiten zouden in strijd zijn met het bestemmingsplan. De rechtbank in Zutphen heeft in september 2010 een eerder beroep van het bedrijf tegen de dwangsom gedeeltelijk gegrond verklaard. Naar haar oordeel waren het afvalbrengpunt en de verkoop van zand en grind wel toegestaan, omdat deze vielen onder het overgangsrecht van het bestemmingsplan. Daarom had het gemeentebestuur geen dwangsom voor die activiteiten mogen opleggen, aldus de rechtbank. Het gemeentebestuur mocht wel voor andere activiteiten een dwangsom opleggen, omdat die niet waren toegestaan. De rechtbank heeft verder de dwangsom van EUR 100.000 verlaagd naar EUR 20.000. Zowel het bedrijf als het gemeentebestuur komt tegen de uitspraak van de rechtbank in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het bedrijf vindt dat de dwangsom helemaal van tafel moet, terwijl het gemeentebestuur aanvoert dat het ook voor het afvalbrengpunt een dwangsom mocht opleggen. Verder is het gemeentebestuur het niet eens met het verlagen van de dwangsom. (zaaknummer 201010096/1)