Mobistar
Mobistar bevestigt zijn perspectieven dankzij een stevige groei in zijn
klantenbasis 28 april 2011
Brussel, 28 april 2011 - Mobistar maakt vandaag zijn resultaten voor
het eerste kwartaal van 2011 bekend. Mobistar zet zijn
convergentiestrategie verder. In alle segmenten nam het aantal nieuwe
klanten toe, maar de resultaten stonden sterk onder druk van de daling
van de mobiele terminatietarieven in augustus 2010 en in januari 2011
én de verlaging van de roamingtarieven in juli 2010. De impact van de
regelgeving op de resultaten van Mobistar-groep bedroegen voor het
eerste kwartaal van 2011 respectievelijk 26,8 miljoen euro op de omzet
en 14,2 miljoen euro op de EBITDA.
Markante feiten:
* De geconsolideerde omzet van de Mobistar-groep bedroeg 400,9
miljoen euro voor het eerste trimester van 2011 ten opzichte van
393,6 miljoen euro een jaar eerder of een toename met 1,9 % (-3,1 %
excl. MES). Zonder impact van de regelgeving zou de geconsolideerde
omzet van de Mobistar-groep met 9,3 % zijn toegenomen (+4 % excl.
MES).
* Voornamelijk onder druk van de regelgeving registreerde de
Mobistar-groep een daling van de EBITDA-marge uit telefonie die
33,9 % bedroeg op het einde van het eerste kwartaal van 2011, ten
opzichte van 37,8 % een jaar eerder. Op 31 maart 2011 bedroeg de
EBITDA 125,2 miljoen euro, 9,3 % (-12,5 % excl. MES) minder dan de
138,1 miljoen euro eind maart 2010. Zonder impact van de
regelgeving zou de Mobistar-groep een EBITDA van 139,4 miljoen euro
(135 miljoen euro excl. MES) gerealiseerd hebben of een stijging
met 1 % (-2,5 % excl. MES).
* Het geconsolideerd nettoresultaat van de Mobistar-groep daalde met
22,5 %
(-23,5 % excl. MES) en bedroeg 53,1 miljoen euro eind maart 2011,
tegenover 68,5 miljoen euro het jaar daarvoor. De daling van de
nettowinst is enerzijds te verklaren door een lagere EBITDA en
hogere financiële kosten verbonden aan de nieuwe langetermijn
kredietfaciliteit. Anderzijds werd het nettoresultaat in het eerste
kwartaal van 2010 beïnvloed door een uitzonderlijke
belastingsvermindering.
* De investeringen van de Mobistar-groep bedroegen 31,9 miljoen euro
in het eerste kwartaal van 2011 of 8,6 % van de omzet uit
telefonie.
* De Mobistar-groep telde 4.075.647 actieve klanten voor mobiele
telefonie op het einde van het eerste kwartaal van 2011, of 5 %
meer dan de 3.881.097 actieve klanten het jaar daarvoor.
* Eind maart 2011 registreerde Mobistar nv 116.237 klanten voor
mobiel internet, 27.634 meer dan de 88.603 klanten het jaar
daarvoor, of 31,2 % meer.
* Mobistar nv telde 3.512.048 actieve klanten voor mobiele telefonie
op het einde van het eerste kwartaal van 2011 waarvan 2.245.109
postpaidklanten ten opzichte van 2.100.459 een jaar eerder. Het
gewicht van de postpaidklanten in de totale klantenbasis bereikte
hiermee 63,9 %.
* Op het einde van het eerste kwartaal van 2011 registreerde Mobistar
nv 66.171 adsl-klanten, ten opzichte van 42.421 eind maart 2010 of
een toename met 56 %.
* Eind maart 2011 telde Mobistar nv 16.883 geïnstalleerde en
geactiveerde `Starpack'-klanten, het gecombineerde aanbod met
digitale televisie.
* Het aantal actieve `machine-to-machine'-kaarten bedroeg 229.760 op
het einde van het eerste kwartaal van 2011, ten opzichte van
137.725 kaarten een jaar eerder of een toename met 66,8 %.
* Mobistar nv telde 198.380 actieve lijnen voor vaste telefonie
(retail) op het einde van het eerste kwartaal van 2011, een
stijging met 26,3 % ten opzichte van het jaar daarvoor.
* De gemiddelde maandelijkse opbrengst per klant (ARPU) van Mobistar
nv bedroeg 30,54 euro eind maart 2011, ten opzichte van 31,86 euro
een jaar eerder of een daling met 4,14 % voornamelijk veroorzaakt
door de impact van de regelgeving.
Volledig persbericht (PDF)
Email This Email Twitter Twitter Facebook Facebook Digg Digg Delicious
Delicious Add This to Google Reader Google Reader
Back