Mobistar

Mobistar bevestigt zijn perspectieven dankzij een stevige groei in zijn klantenbasis 28 april 2011

Brussel, 28 april 2011 - Mobistar maakt vandaag zijn resultaten voor het eerste kwartaal van 2011 bekend. Mobistar zet zijn convergentiestrategie verder. In alle segmenten nam het aantal nieuwe klanten toe, maar de resultaten stonden sterk onder druk van de daling van de mobiele terminatietarieven in augustus 2010 en in januari 2011 én de verlaging van de roamingtarieven in juli 2010. De impact van de regelgeving op de resultaten van Mobistar-groep bedroegen voor het eerste kwartaal van 2011 respectievelijk 26,8 miljoen euro op de omzet en 14,2 miljoen euro op de EBITDA.

Markante feiten:

* De geconsolideerde omzet van de Mobistar-groep bedroeg 400,9 miljoen euro voor het eerste trimester van 2011 ten opzichte van 393,6 miljoen euro een jaar eerder of een toename met 1,9 % (-3,1 % excl. MES). Zonder impact van de regelgeving zou de geconsolideerde omzet van de Mobistar-groep met 9,3 % zijn toegenomen (+4 % excl. MES).

* Voornamelijk onder druk van de regelgeving registreerde de Mobistar-groep een daling van de EBITDA-marge uit telefonie die 33,9 % bedroeg op het einde van het eerste kwartaal van 2011, ten opzichte van 37,8 % een jaar eerder. Op 31 maart 2011 bedroeg de EBITDA 125,2 miljoen euro, 9,3 % (-12,5 % excl. MES) minder dan de 138,1 miljoen euro eind maart 2010. Zonder impact van de regelgeving zou de Mobistar-groep een EBITDA van 139,4 miljoen euro (135 miljoen euro excl. MES) gerealiseerd hebben of een stijging met 1 % (-2,5 % excl. MES).

* Het geconsolideerd nettoresultaat van de Mobistar-groep daalde met 22,5 %
(-23,5 % excl. MES) en bedroeg 53,1 miljoen euro eind maart 2011, tegenover 68,5 miljoen euro het jaar daarvoor. De daling van de nettowinst is enerzijds te verklaren door een lagere EBITDA en hogere financiële kosten verbonden aan de nieuwe langetermijn kredietfaciliteit. Anderzijds werd het nettoresultaat in het eerste kwartaal van 2010 beïnvloed door een uitzonderlijke belastingsvermindering.

* De investeringen van de Mobistar-groep bedroegen 31,9 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2011 of 8,6 % van de omzet uit telefonie.

* De Mobistar-groep telde 4.075.647 actieve klanten voor mobiele telefonie op het einde van het eerste kwartaal van 2011, of 5 % meer dan de 3.881.097 actieve klanten het jaar daarvoor.
* Eind maart 2011 registreerde Mobistar nv 116.237 klanten voor mobiel internet, 27.634 meer dan de 88.603 klanten het jaar daarvoor, of 31,2 % meer.

* Mobistar nv telde 3.512.048 actieve klanten voor mobiele telefonie op het einde van het eerste kwartaal van 2011 waarvan 2.245.109 postpaidklanten ten opzichte van 2.100.459 een jaar eerder. Het gewicht van de postpaidklanten in de totale klantenbasis bereikte hiermee 63,9 %.

* Op het einde van het eerste kwartaal van 2011 registreerde Mobistar nv 66.171 adsl-klanten, ten opzichte van 42.421 eind maart 2010 of een toename met 56 %.

* Eind maart 2011 telde Mobistar nv 16.883 geïnstalleerde en geactiveerde `Starpack'-klanten, het gecombineerde aanbod met digitale televisie.

* Het aantal actieve `machine-to-machine'-kaarten bedroeg 229.760 op het einde van het eerste kwartaal van 2011, ten opzichte van 137.725 kaarten een jaar eerder of een toename met 66,8 %.
* Mobistar nv telde 198.380 actieve lijnen voor vaste telefonie (retail) op het einde van het eerste kwartaal van 2011, een stijging met 26,3 % ten opzichte van het jaar daarvoor.
* De gemiddelde maandelijkse opbrengst per klant (ARPU) van Mobistar nv bedroeg 30,54 euro eind maart 2011, ten opzichte van 31,86 euro een jaar eerder of een daling met 4,14 % voornamelijk veroorzaakt door de impact van de regelgeving.

Volledig persbericht (PDF)
Email This Email Twitter Twitter Facebook Facebook Digg Digg Delicious Delicious Add This to Google Reader Google Reader Back