Blauw Research
Innovatie en certificering van levensbelang voor hostingsector
28 april 2011 door
Volgens onderzoek van de Dutch Hosting Provider Association (DHPA) zijn
innovatie en de juiste certificering voor leveranciers van
hostingdiensten van levensbelang om te kunnen overleven.
In het onderzoek Mazars Hosting Survey 2011, uitgevoerd onder bijna
honderd respondenten door Blauw Research in opdracht van de DHPA en
accountants- en advieskantoor Marzars, komt naar voren dat vooral,
aldus 87 procent van de respondenten, innovatie als echte aanjager voor
de sector wordt gezien. Innovatie is volgens hen belangrijk voor de
groei en de concurrentiekracht. De meeste innovatie die bij
hostingbedrijven plaatsvindt, richt zich, aldus het onderzoek, op
beveiliging en duurzaamheid. Meer dan tweederde van de respondenten, 67
procent, geeft aan dat innovatie voor hen een proces is dat continu
plaatsvindt. Ook het hebben van de juiste certificering wordt door de
respondenten als zeer belangrijk gezien. Toch constateren de
onderzoekers in het onderzoek dat slechts negentien procent van de
onderzochte leveranciers over de ISO27000- certificering beschikt.
Slechts veertien procent beschikt over de ISO9001-certificering. Ook
zou verder blijken dat leden van DHPA vaker over deze certificeringen
beschikken, dan niet-leden.Voor de ISO27001-certificering is dit 46
procent tegen 11 procent; voor de ISO9001-certificering 27 procent
tegen 10 procent. Voor de andere ISO-certificeringen is het verschil
nog groter. Van de DHPA-deelnemers heeft 23 procent een ISO27000-, 18
procent een ISO27002- en 14 procent een ISO20000-certificering. Van de
niet-deelnemers heeft slechts één procent een van de drie
laatstgenoemde certificeringen, zo concluderen de onderzoekers.
Concurrentie
Het onderzoek keek tevens naar het concurrentiebeeld dat
hostingleveranciers hebben. Volgens de respondenten worden meer dan
voorheen Application Service Providers als belangrijke concurrenten
beschouwd. De respondenten verwachten ook dat deze leveranciers ook in
de toekomst een belangrijk deel van de concurrentie zullen vormen. De
meeste hostingleveranciers, 65 procent van de respondenten, zien hun
concullega's nog echter als de meest belangrijke concurrenten.
Opvallend is dat slechts een kwart van de onderzochte bedrijven
verwacht dat dit ook in de toekomst nog het geval zal zijn. Een ander
resultaat uit het onderzoek is nog dat shared hosting het meeste, 26
procent, door hostingleveranciers wordt aangeboden. Shared
hostingdiensten worden gevolgd door managed hostingdiensten, vijftien
procent, en cloudhostingdiensten, tien procent. In het afgelopen jaar
werden diensten voor cloudhosting het meest toegevoegd aan de
dienstenportfolio's van de leveranciers. Bijna een vijfde van de
onderzochte bedrijven, negentien procent, voegde deze dienst in 2010
aan zijn portfolio toe. In 2011 verwacht nog eens bijna een kwart van
de onderzochte hostingproviders dit te doen.