Rijksoverheid
28 april 2011
Hoofdlijnenbrief SLOA 2012$2013
Hierbij bied ik u ter kennisneming aan de Hoofdlijnenbrief 2012$2013 met
de uitgangspunten voor de onderwijsondersteunende activiteiten die in
het kader van de Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende
activiteiten (Wet SLOA) in het primair onderwijs (po), het voortgezet
onderwijs (vo) en het middelbaar beroepsonderwijs en
volwasseneneducatie (bve) worden uitgevoerd. Deze brief wordt jaarlijks
gepubliceerd overeenkomstig het bepaalde in artikel 4, vierde lid, van de
bovengenoemde wet.
In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over de komst van uniforme
toetsen, verbetering van de doelmatigheid van de kennisinfrastructuur
door besparing op systeemkosten, tegengaan van versnippering en
bevordering van de samenwerking. Deze Hoofdlijnenbrief staat in het
teken van deze maatregelen.
Voor leerplan$ en toetsontwikkeling is het doel te komen tot een
sectoroverstijgende doorlopende leer$ en toetslijn. Het regeerakkoord
stuurt immers aan op intensivering van de taken van OCW op het gebied
van centrale toetsen in po en bve en aanscherpen examens in het vo;
vermindering van het aantal profielen; toetsen voor referentieniveaus taal
en rekenen, verplichting leerlingvolgsysteem in po en vo.
Voor het onderdeel research en development (R&D) staat in de brief
"Herziening subsidiebeleid onderwijssubsidies" aan uw Kamer het
voornemen om te komen tot een eenduidig, sterke en efficiënt werkende
kennisketen. Als eerste stap in die richting zullen de PO$raad en de VO$
raad een andere rol krijgen in de kennisketen. Ze zullen een sterke rol
krijgen in de programmering, maar niet langer een rol hebben bij de
uitvoering. De middelen die via de PO$raad en VO$raad worden ingezet
(sectorwerking PO en VO) worden daarom in 2012 en 2013 niet langer
voor hen beschikbaar gesteld.
Op 10 februari jl. heeft uw Kamer het advies "Nationaal Plan
Onderwijs/Leerwetenschappen" (Vergaderjaar 2010$2011, Kamerstuk 31288
nr. 151) ontvangen. In dit plan, opgesteld door een commissie o.l.v. de
heer Thom de Graaf, wordt onder andere voorgesteld om
onderwijsonderzoek en kennisverspreiding te concentreren onder één
coördinatie$ en regieorgaan bij NWO. Met onderwijsonderzoek wordt hier
bedoeld alle typen onderzoek: beleidsonderzoek, praktijkonderzoek en
wetenschapsgedreven onderzoek. In de beleidsreactie hierop staat dat
voor verbetering van het onderwijs een eenduidige, sterke en efficiënt
werkende kennisketen nodig is. Het bundelen van middelen voor
verschillende typen onderzoek moet er echter niet toe leiden dat
praktijkonderzoek wordt verdrongen door meer wetenschapsgedreven
onderzoek. Ik vind praktijkonderzoek in de onderwijssector van groot
belang. Voor het versterken van de kennisketen ben ik dan ook
voornemens de structuur van R&D onder de Wet SLOA te verbeteren. De
vraag óf en zo ja hóe dit betrokken wordt bij een mogelijk coördinatie$ en
regieorgaan bij NWO, staat nog open. Ik ga met de betrokken
organisaties in gesprek over het uitwerken van een verbeterde structuur
voor R&D ná 2013. Voor de R&D$activiteiten moet deze Hoofdlijnenbrief
2012$2013 gezien worden in het licht van een transitie naar een andere
situatie vanaf 2014. De betrokken organisaties worden binnenkort
schriftelijk geïnformeerd over het voorgenomen aflopen van de
subsidierelatie na 2013.
Hoogachtend,
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt$Vliegenthart