Gemeente Eindhoven

Eerste MeerjareninvesteringsProgramma (MIP) stelt prioriteiten

De gemeente Eindhoven heeft meer wensen dan middelen én de financiële mogelijkheden lopen terug. Toch wil het college blijven investeren in de stad. De gemeente wil als stad een schaalsprong maken naar een (inter)nationale toppositie om de kenniseconomie te bevorderen en een goed vestigingsklimaat voor bedrijven te scheppen.

Dit willen we samen met bewoners, de instellingen en het bedrijfsleven doen. Dit betekent ook kiezen waarin je wilt investeren en dat vraagt weer een zorgvuldige afweging. Daarvoor is het Meerjaren InvesteringsProgramma opgesteld (MIP), waarin veel verschillende factoren een rol spelen. Het MIP bestaat onder andere uit een inhoudelijk afwegingskader en een projectenboek met een overzicht van de geprioriteerde projecten.

Toekomstbestendige stad

Het college kiest ervoor om de basiskwaliteit in stand te houden én tegelijkertijd een belangrijke rol te hebben bij de ontwikkeling van nieuwe initiatieven. Er wordt gekozen voor een accentverschuiving in investeringen. Tot nu toe werd vooral geïnvesteerd in harde, fysieke (infra-)structuur. Nu verschuift het accent naar de sociale en kennis- en onderwijsstructuur. De focus voor Eindhoven ligt op de technologische oriëntatie en innovatie.

Investeren in nieuwe initiatieven

Samen met andere partijen kan de gemeente initiatieven ontwikkelen, maar de rol van gemeente is dan vooral faciliterend van aard (integrale gebiedsontwikkeling, stimulering participatie). Dit vraagt van de gemeente investeringen in kennisinfrastructuur, onderwijs en kwaliteit van de woon- en leefomgeving. Dus investeren in VMBO, maar vooral dié initiatieven faciliteren die technologie-gericht zijn, investeringen in `zorg' die gericht zijn op technologisch gerichte ontwikkelingen (domotica).

Investeren in basiskwaliteit

Om de positie als kernstad in een topregio te realiseren, is het nodig dat de gemeente blijft investeren om de basiskwaliteit in brede zin in stand te houden. Daarbij is investeren in enerzijds goed opgeleid technisch personeel een must, maar ook in prettige wijken om te wonen. De openbare ruimte moet bijvoorbeeld "schoon, heel en veilig" zijn, grote sociaal-economische en sociaal-culturele verschillen moeten voorkomen worden en de werk- en leefomgeving moet gezond zijn en blijven. Integrale wijkvernieuwing is een investeringsproject, waarbij de gemeente zich specifiek richt op het investeren in basiskwaliteit. Door het MIP zijn de financiële middelen daarvoor veilig gesteld.

Dit soort activiteiten horen tot de (wettelijke) kerntaken van de gemeente. De gemeente heeft bij het in stand houden van de basiskwaliteit de rol van `goed huisvader', maar kiest in tijden van zuinigheid voor een sobere en doelmatige aanpak .

Gevolgen voor projecten

Naast de inhoudelijke afwegingen, heeft het college ook gekeken in hoeverre verplichtingen al zijn aangegaan en of er beschikbaar budget is. Op basis van de afwegingen heeft het college de investeringsprojecten ingedeeld naar:

A. Strategische projecten.

Hieronder vallen investeringen die in bijzondere mate bijdragen aan realisatie van de hoofddoelstellingen uit het coalitieakkoord.

De belangrijkste drie investeringsprojecten zijn:
1. de realisatie van twee goede VMBO-scholen (Stedelijk college Eindhoven op het SEN en VMBO de Burgh aan de Piuslaan;
2. bijdrage aan de vestiging van hoogwaardige kennisinstellingen en R&D (ECN/FOM);

3. integrale wijkvernieuwing.

Voor deze projecten stelt de gemeente middelen beschikbaar. Voor andere projecten wordt een projectvoorstel gemaakt en voorgelegd (Infrastructuur rond Strijp S, Landelijk Strijp, Omgeving Fontys Sporthogeschool en HOV fase 2). Dit betekent concreet dat budget, middelen en een planning in kaart worden gebracht. Pas in en na 2012 is hiervoor geld. Dan zijn er twee projecten die wel in voorbereiding worden genomen (Stationsgebied Zuid en Bereikbaarheidsplan Eindhoven Airport).

B. Prioriteit 1: te continueren projecten.

Dit zijn projecten die hoog scoren in de afweging en waarvoor middelen voorhanden zijn.

C. Prioriteit 2: heroverwegen.

Deze projecten zijn weliswaar belangrijk, maar er staat niet bij voorbaat vast dat deze daadwerkelijk gecontinueerd kunnen, of moeten worden. Voor nadere besluitvorming dienen deze projecten te worden voorgelegd met een projectvoorstel.

D. Prioriteit 3: afsluiten.

Projecten die we afsluiten (via een afrondingsdossier) en waarvoor we in 2011 geen geld en ambtelijke capaciteit beschikbaar stellen.

De indeling van de projecten is opgenomen in het projectenboek.

Totstandkoming afwegingskader

Alle grote en samengevoegde investeringsprojecten die op het wensenlijstje van de gemeente stonden, zijn beoordeeld op basis van een inhoudelijk afwegingskader en financiële en bestuurlijke overwegingen.

Aan de basis van het inhoudelijke afwegingskader lagen het coalitieakkoord Werken aan Morgen, de Interimstructuurvisie 2009, informatie uit de voorbereiding van Brainport 2020, de Sociale Structuurschets 2007-2017 en de aanzet van de Stadsvisie Eindhoven (Staat van de Stad). Andere documenten die in de afweging een rol spelen zijn de Agenda van Brabant en het MIRT-Zuidoost Vleugel.

De opzet van het afwegingskader is tot stand gekomen met een externe klankbordgroep. Deze Adviesraad MIP bestaat uit vertegenwoordigers van VROM, provincie Noord-Brabant, Telos, TU Delft, NIROV en Brainport Development.

Het afwegingskader is gemaakt op basis van de kennis en inzichten op dit moment. Wanneer de inzichten en ambities veranderen, zal ook het afwegingskader worden bijgesteld. Deze afweging wordt iedere jaar gemaakt bij het opnieuw vaststellen van het MIP.

Toekomst

Het MIP zal voortaan deel uitmaken van de begrotingscyclus, zodat de gemeente in de Kadernota jaarlijks een integrale afweging maakt, waarbij de financiële consequenties inzichtelijk zijn. Voortbouwend op de eerste fase wordt bij de begroting het resultaat van het MIP 2012-2015 behandeld.

Voor belangrijke investeringsprojecten zal een structureel investeringsfonds worden opgericht, omdat de financiële positie het inzetten van incidenteel geld niet meer toelaat. Dit fonds, waarvoor eigen middelen opzij worden gezet, zorgt ervoor dat we ook in moeilijke tijden kunnen blijven investeren.

Meer informatie

MIP 2011 Projectenboek

Raadsvoorstel MIP 2011

Raadsvoorstel MIP 2011 afwegingskader